Er ved at indrette overetagen i et hus bygget i 1889.
Huset er syv meter bredt. I dag er der en bjælke over dagligstuen, der holder oppe bjælkerne. Denne hviler i begge ender på hovedvæggen og holder oppe tre bjælker, så den er ca. 4,8m lang.
Denne bygger for meget i højden og skal løses. I dag er det kun denne, bortset fra ydervæggene, der bærer bjælkelaget.
Hele gulvet skal jævnes og reglæs op, og spørgsmålet er, hvordan man gør det. Den nuværende tanke er, at jeg sætter nye reglar eller jernbjælker tættere og at alle fæstnes i bjælkelaget for at bære det op. Nuværende bjælke er 175x175.
Da bjælkerne i loftet i stuen er synlige, er det let at bruge gennemgående skruer, eksempelvis vognbolte.
Håber nogen har en overvejelse. Selvom jeg har billedet ret klart, hvordan jeg skal gøre, er det altid godt med tips. Mange gange komplicerer man det mere end nødvendigt😉
Hvad mener du at udbedre? Er de synlige bjælker 7m lange og hænger op i denne 4,8m lange bjælke, som du vil udbedre? Umiddelbart føles bjælken på billedet lidt spinkel hvis det er tilfældet... Har der været en indrettet overetage tidligere?
Med ordne mener jeg, at jeg behøver at få sænket højden på det, der skal erstatte denne bjælke med nogle cm.
Helt rigtigt, de synlige bjælker er 7 meter og hænger i denne. Det har været delvist indrettet, men for længe siden har der været opbevaret korn deroppe. Ja, den er for svag, men har jo klaret det i snart 130 år.
Min tanke er at kunne gå lidt ned i højde, men lægge flere bjælker.
Holder gør de oftest, men jeg antager, at den ser ud lidt som en banan
Jeg ville nok have lagt nogle HEA parallelt med bjælken og hængt de kedelige op med bolt præcis, som du skriver, og derefter fjerne bjælken. Derefter kan du indfælde de nye gulvregler og lægge dem på HEA-bjælkens underflange. Det ville nok være muligt at få et nyt bjælkelag, der ikke bygger mere end den eksisterende bjælke, hvis man kan acceptere lyd og lidt svaj på grund af det tynde og lette bjælkelag. For at gøre dette skal du sandsynligvis lave en byggeanmeldelse til kommunen.
Jeg har fået hjælp til at beregne en bjælke. Det bliver en HEA 180.
Denne vil erstatte den tidligere træbjælke, og regelværket vil blive indfældet i bjælken.
Det jeg nu klør mig i hovedet over er, hvordan jeg nemmest fastgør de tværgående underliggende bjælker. Skal jeg lave hul i bjælken eller sætte en bolt på hver side af den og lave klemmer af fladjern?
Disse bjælker vil ikke blive belastet af det nye bjælkelag, men skal "bare holdes oppe".
Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud nedefra. På billedet kan man se hovederne på de vognbolte, der går igennem bjælken som skal erstattes.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.