Hej.
Til foråret vil vi rive nogle vægge ned, og tanken er at lægge en syv meter lang HEA 220 på loftet, hvilket vil blive tungt som bare pokker. Alternativet limtræ bliver cirka 63 cm højt og næsten lige så tungt.

Nu slog det mig, at man måske kan erstatte stålbjælken/limtræet med en høj letbjælke med 15 mm masonite (MP-bjælke, se bagerst i PDF) som man hænger spær i. Hvad tror I, er det bare at glemme eller skal jeg tage det op med min konstruktør? Han er flink og hjælper mig helt gratis, men jeg ønsker ikke at forstyrre ham unødvendigt med mine dumme spørgsmål. Derfor forstyrrer jeg jer her på forummet i stedet. :)

http://www.byggmagroup.se/Masonite_balkspecifikationer_lo_9scNh.pdf.file

Hvis der kræves en 630 mm høj limtræsbjælke, så er det ikke nok med en 500 mm høj letbjælke. Eller tænker du, at det bliver en helt anden konstruktion med letbjælken?

Er det vægten, der er problemet?
En limträ i den dimension vejer måske 250 kg. Jeg vil gætte på, at stålbjælken vejer 2-3 gange så meget.
Hvis du har plads, så gå efter limträ, det er jo mange gange at foretrække ud fra brandsynspunkt samt betydeligt mere behageligt at arbejde med, når man skal fastgøre regler m.m.

Lyder som et job til en kran at få den op på loftet uanset hvad. 7 m bjælke er jo ikke noget man slæber op af trappen lige præcis.

Vi installerede en 8 m lang og 800 kg tung HEB med hjælp fra donkrafte og paller. Tror vi var fire personer, og det gik temmelig smertefrit.

andersmc sagde:
Om det krävs en 630 mm høj limtræsbjælke så rækker det ikke med en 500 mm høj letbjælke. Eller tænker du at det bliver en helt anden konstruktion med letbjælken?
Ved ikke rigtig hvad jeg tænkte, det var nok mest ønsketænkning :)

Stålbjælken vejer cirka 50 kilo/meter, så det bliver omkring 350 kg at bakse op. Får se om man lægger den på loftet eller i taget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.