Vi har en ældre lade på grunden, hvor jeg ønsker at bygge mig et mindre snedkeri/værksted til hobbybrug. Rummet (vil kalde det snedkeriet fremover) jeg vil bruge har et antal søjler, som jeg ønsker at undgå mest muligt for frit at kunne bevæge mig rundt i snedkeriet med maskiner og større materialer. Jeg ønsker derfor tips til, hvordan jeg kan afveksle så effektivt som muligt.
Snedkeriet har tidligere været brugt i mange år til dyrehold med diverse båse/opdelinger af rummet. Over snedkeriet er der en høloft, som tidligere sandsynligvis er blevet brugt til opbevaring af hø. Vi har ingen storstilede fremtidige planer for høloftet, men ønsker at bruge det til opbevaring af enkle møbler og børnenes legetøj. Man kan kun nå høloftet via en stige, så vi vil sandsynligvis ikke placere tungere genstande der.
Vi bor syd for Göteborg, hvilket placerer os i snezone 1,5. Laden er uisoleret med eternittag.
Oversigtsbillede, det er den del af laden, der er markeret med den røde rektangel, der er aktuel for afvekslingen:
Jeg får tagvinklen til ca. 40 grader. Jeg tror, at taget hviler på ydervæggene. Jeg er usikker på konstruktionen af ydervæggene, det er gemt bag panel, både på ind- og ydersiden, men tror, at det er liggende tømmer.
Billede af den fjerneste gavl udefra, snedkeriet ligger bag de nederste vinduer, høloftet bag det øverste vindue.
Her følger fem billeder inde fra rummet for at give et overblik over, hvordan det ser ud. Billederne er nogle måneder gamle, så nu er alle skillevægge/betongvægge revet, og alt affald fjernet.
Her følger nogle billeder fra høloftet oven på snedkeriet:
Den store “søjle” midt i rummet er en ventilationskanal, der skal fjernes.
To søjler står placeret fra loftet, tror, at de er kommet der efterfølgende.
Det er kun området frem til lige efter bænken på billedet ovenfor, der skal afveksles. Hvor affaldet ligger, er der andre rum under.
Den samlede overflade i snedkeriet er 10,2 m lang og 8,5 m bred. Loftshøjde til bjælkelag ca. 2,22 m.
Bjælkelag mellem høloft og værksted:
7 synlige bjælker i dimensioner fra ca. 22x22cm ned til 15x15cm. CC mål ca. 130 cm.
Bærelinje (liggende under bjælkelaget):
Dimension ca. 15x15cm
Søjler som bærelinjen hviler på:
I alt 8 i dimension ca. 13x13cm
Skitse af, hvordan bærelinjen og søjler er placeret i forhold til hinanden og ydervæggene.
Alle mål er angivet i orange, bjælkelag i lilla, bærelinje i blå og søjler i grøn.
Målbillede med afvekslingen:
At reducere antallet af søjler så meget som muligt i rummet.
At i størst muligt omfang bygge så lidt som muligt fra loftet med eventuel afveksling. Med en lofthøjde på ca. 2,22 m til bjælkelaget vil jeg helst ikke bygge ned mere end max 16-17 cm.
Vi har desværre et begrænset budget til dette projekt, hvilket betyder, at jeg søger en så billig løsning som muligt. Vi har savværk indenfor familien og dermed mulighed for at save eget materiale i form af søjler, bærelinje med mere, men jeg er ikke fremmed for at bruge stålbjælke, hvis den mulighed betyder mere lofthøjde og færre søjler.
Hvis det kræves en eller flere søjler i rummet, er jeg interesseret i at forskyde dem og bærelinjen så langt til venstre som muligt i skitsen ovenfor. Det vil give et større område på højre side af rummet, hvor jeg kan håndtere større materialer.
Alle tips og ideer om, hvordan jeg kan afveksle billigt med få eller ingen søjler og med lille indvirkning på lofthøjden, modtages med tak!