Bærende indervæg 3,6 meter skal væksles af med limtræ eller I/H-bjælke. Har rådført mig med byggemarkedet samt brugt en eller anden webkalkulator, der beregnede dette. Huset er 1,5 plan med 9 meters spær (Husets bredde). Samtlige er enige om, at jeg bør have mindst 115 x 315 for at det ikke skal svigte. Som alternativ fik jeg også en bredere model ? x 270. Hvor høj skulle en tilsvarende I/H-bjælke være, og hvad er ca. prisen på en sådan hos en "almindelig skrothandler". Er det nok, at den står på 95x95, (alt 2 stk 120x45) eller skal der være noget andet i enderne?
EDIT I:
Naboen, som har nøjagtigt samme hus, har en 90 x 220 limtræ på samme sted, som jeg skal have min. Har siddet der i snart ti år uden mindste svigt, så 115 x 315 føles pludselig overdimensioneret. Synspunkter?
EDIT II:
Er to eller tre stk. parallelle bjælker (f.eks. 42 x 225) bedre end en grovere?
EDIT I:
Naboen, som har nøjagtigt samme hus, har en 90 x 220 limtræ på samme sted, som jeg skal have min. Har siddet der i snart ti år uden mindste svigt, så 115 x 315 føles pludselig overdimensioneret. Synspunkter?
EDIT II:
Er to eller tre stk. parallelle bjælker (f.eks. 42 x 225) bedre end en grovere?
Senest redigeret:
Det bliver det samme bøjningsmodstand (Wx/Wy), så længe du ikke ændrer på højden eller bredden. Formlen er: bxh^2/6.johansjostrand sagde:
Hvis træet er sorteret efter bestemmelserne, er der ikke nogen grund til at tage flere parallelle bjælker for at opnå den samme bøjningsmodstand.
Hvis det er usorterede eller almindelige savede træ, er det bedre at tage flere parallelle bjælker og samle dem, end en homogen profil af samme dimension. I første tilfælde sikrer du dig mod eventuelle svagheder i træet, som ikke er placeret samme sted i forhold til de øvrige bjælker i profilen.
En 90 x 270 er monteret... Hmm... Man skulle have haft en meter sne på taget nu så den så det "satte sig" ordentligt. Jeg spændte op spær så de bøjede med 8 st stempel. Derefter savede jeg af støttebenene i "lidt for høj niveau". Bankede dem ind og sænkede spær igen. Støttebenene står naturligvis på den murede kældervæg nedenunder. Er der nogen risiko for, at der kan ske noget nu?
Klik her for at svare