Kiggede i efteråret på at skifte limtræs bjælken mellem gangen og stuen fra en 56x270 mm limtræ til en stålbjælke for at få ned byggehøjden på bjælken.
Da jeg kiggede dengang, var jeg kommet frem til, at en HEB 120 bjælke kunne erstatte limtræsbjælken, der sidder der i dag. Men når jeg skal dobbeltchecke inden bestilling, kan jeg ikke finde, hvor jeg har fået det fra. Har jeg været galt på den, eller er det rimeligt?
Da jeg kiggede dengang, var jeg kommet frem til, at en HEB 120 bjælke kunne erstatte limtræsbjælken, der sidder der i dag. Men når jeg skal dobbeltchecke inden bestilling, kan jeg ikke finde, hvor jeg har fået det fra. Har jeg været galt på den, eller er det rimeligt?
Det kan ikke siges direkte, det afhænger af hvad der er dimensionerende; i brudgrænse eller brug. Træ og stål har to helt forskellige materialeegenskaber, og derfor er beregningen også væsentligt forskellig. I dette tilfælde er det ok, da f.eks. en stålbjælke HEB120 klarer et moment på 58 kNm. Den tilsvarende limtræbjælke GL28c klarer 12kNm (antager en 0.8 i styrkemodificeringsfaktor).
Deformationsmæssigt så er produktet EI for stål 1.815 x 10^6 Nm^2 og den tilsvarende limtræbjælke 1 x 10^6 Nm^2, så den initiale deformation bør være ok.
Deformationsmæssigt så er produktet EI for stål 1.815 x 10^6 Nm^2 og den tilsvarende limtræbjælke 1 x 10^6 Nm^2, så den initiale deformation bør være ok.
Senest redigeret:
Jeg forstår, lidt mere data. 320 cm åbning, 1-plans villa snezone 3-3,5, 340 cm fra den ene ydervæg, 370 cm fra den anden, 720 cm fra ydervæg til ydervæg, 45 graders taghældning med pladetag. Hvis det er muligt at gøre noget med de oplysninger.S scorp1on sagde:Det går inte att säga rakt av det beror på vad som är dimensionerande; i brottgräns eller bruk. Træ og stål har to helt forskellige materialegenskaber, og dermed adskiller beregningen sig også væsentligt. Men for eksempel klarer en stålbjælke HEB120 et moment på 58 kNm. Tilsvarende limtræsbjælke GL28c klarer 12kNm (antager en 0.8 i holdbarhedsmodifikationsfaktor)
Som du ser så klarer en HEB120 væsentligt mere i dette tilfælde, mindre udfladning også sikkert
Tak for hjælpen, jeg tolker det som at der ikke skal være nogen problemer.S scorp1on sagde:Det går ikke at sige direkte, det afhænger af hvad der er dimensionerende; i brudgrænse eller brug. Træ og stål har to helt forskellige materialegenskaber og dermed adskiller beregningen sig også væsentligt. I dette tilfælde er det ok, da eksempelvis en stålbjælke HEB120 kan klare et moment på 58 kNm. Tilsvarende limtræbjælke GL28c kan klare 12kNm (antager en 0,8 i styrkemodifikationsfaktor).
Deformationsmæssigt er produktet EI for stål 1,815 x 10^6 Nm^2 og tilsvarende limtræbjælke 1 x 10^6 Nm^2, så den initiale deformation bør være ok.
Klik her for at svare