Rækker en 45x195 på højkant for at afveksle over 12dm brede vinduer?
Spærfagene lander næsten midt på vinduerne, og der er maksimal 180cm åbning mellem to bærende regler.
Remmen består af to sammenskrues 45x195, en liggende og en stående.
Taget har et spænd på 7.2m, har 27º hældning og består af rupløjning og betontegl.
Spærfagene står på c-c 120cm.

Hvis du har fribærende spær 7,2 m og et så tungt tag, føles det ikke som om det vil være nok med en almindelig 45x195. Du burde have en limtræsbjælke, måske 66x315 eller 90x270. Som du kan se, er det et usikkert svar. Dog synes jeg, at du burde lade en konstruktør kigge på bæringen.

Hvis jeg forstår rigtigt, så ønsker du en 180 cm bred åbning. Har du en stående regel i hver ende, er det 45x195?
Det vil holde :-)

Den stående regelværk er 45x120 c-c 60cm men det er jeg ikke det mindste bekymret for. Vinduet er 120 cm bredt og er placeret sådan, at det "kapper" to stående regler og således bliver det c-c 180cm mellem de nærmeste stående regler. Over hele væggen ligger remmen, som består af en liggende 45x195 skruet sammen med yderligere en 45x195 liggende på højkant. Dvs et ganske klassisk rem.

• Synes
Silvery og 1 anden
  • Laddar…
180cm er langt, jeg ville helt sikkert lede efter en limtræsbjælke på blocket og sætte den der. Du kan bruge næsten hvad som helst du finder, alt vil være meget stærkere end en almindelig regel.

Mange huse/garager, der bygges med fribærende spær og tungt tag, har jo brede vinduer på langsiderne. Det betyder i praksis, at vinduet tager to stående regler i brug, og at et spær dermed havner mere eller mindre midt over dette vindue. Men jeg har snuset rundt lidt og set på andre byggeri, og jeg har ikke set nogen, der har haft limtræ i hammarbåndet?

Så har man sikkert reglar mellem vinduerne.....

MathiasS sagde:
Då har man säkert reglar mellan fönstren.....
Ja om det är stora glaspartier så.
Men jeg tænkte mere på et almindeligt 120-140cm bredt vindue, også det tager jo to stående reglar i anspråk.

Når du kigger på nybyggede huse, ser man jo til, at der er bærende regler på hver side af vinduet. Da behøves selvfølgelig ingen limtræ. Du har dog sagt, at du får 180 cm mellem bærende regler, og der foreslår jeg, at du bruger et limtræ.

Et andet alternativ er jo at smække bærende regler på begge sider af vinduet. Jeg har skiftet samtlige vinduer i mit hus; alle er blevet større, mindre eller monteret et nyt sted. Jeg har i næsten alle tilfælde renset væggen fra gulv til loft og bygget nyt fra bjælkelag op til remmen. Skulle jeg gøre det i dag, tager det mig mindre end en dag at rive og bygge nyt inklusiv montering af vinduer. Naturligvis mangler der så overfladebehandling på indersiden osv.

Ok, tak for hjælpen.
Når jeg har tegnet min væg, har jeg sat samtlige stående stolper på c-c 60cm, deraf fænomenet at et 120cm vindue skaber en 180cm åbning i regelværket.
Jeg må forstærke remmen over mine vinduer på en eller anden måde.

Der findes fløjdøre, som er 180 cm brede, og der plejer man ikke at bruge noget andet end hammerbandet, og det holder.:-)

Løfter denne gamle tråd, da vi har et lignende problem. Vi havde hjælp til at opsætte konstruktionen til garagen, og åbninger til vinduer blev sat ind ifølge tegningen fra husleverandøren. Da spær ankom og blev sat op, viste det sig, at spær havnede midt over vinduerne i stedet for ved siden af som det tilsyneladende var tænkt. Nu spekulerer vi på, om vi har brug for at flytte vinduesåbningerne, eller om det er muligt at forstærke remmen/bærelina/lægter på en eller anden måde, så vi undgår at flytte åbningerne. Vinduerne er 110 brede og spændvidden på taget er ca. 7 m. Vi må tage højde for jæmtlandske snemængder og betontegl.

Konstruktionen er af termocellmur 150 høj og derefter lekt som normalt. Sender et billede af, hvordan det ser ud, lykkes ikke at rotere det, så I må være venlige at rotere jeres hoveder eller computere i stedet ;-)

• Byggkonstruktion med termocellmur, trærammer og flere vindueåbninger op ad en udvendig væg. Indvendige træstrukturer tydelige i forgrunden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.