Overvejer at udskifte de gamle søstensfliser omkring de to terrasser rundt om huset med grå, uregelmæssige skifferfliser. Også udestuen, som ligger under husets tag i forbindelse med den ene terrasse, ville passe rigtig godt med den samme belægning.
Nu er jeg dog blevet i tvivl, da skiffer altid forbindes med radon og stråling.
Jeg læser om folk, der lægger skiffer inde i huset i køkken og badeværelse osv. De virker ikke spor bekymrede.
Vi har et luftindtag under huset for "til og fra luft" som suger via ventilationsgitterne i fundamentet rundt om huset ("Anybyspecial" 1985...) og udestuen står i direkte kontakt med luften mellem ydertag og indre tag. Huset er bygget på et område med sand, og vi har ingen andre problemer med radon.
Er jeg bare paranoid, eller er jeg ved at bygge mig ind i verdens cancerfælde? Jeg ønsker hverken at få radon ind i huset eller sidde og dø af lungekræft på min terrasse...
Taknemmelig for synspunkter. Måske har nogen andre også skiffer tæt ved huset eller derinde tænkt på samme måde og har et enkelt svar?
???
Bedste hilsner,
pmf
Nu er jeg dog blevet i tvivl, da skiffer altid forbindes med radon og stråling.
Jeg læser om folk, der lægger skiffer inde i huset i køkken og badeværelse osv. De virker ikke spor bekymrede.
Vi har et luftindtag under huset for "til og fra luft" som suger via ventilationsgitterne i fundamentet rundt om huset ("Anybyspecial" 1985...) og udestuen står i direkte kontakt med luften mellem ydertag og indre tag. Huset er bygget på et område med sand, og vi har ingen andre problemer med radon.
Er jeg bare paranoid, eller er jeg ved at bygge mig ind i verdens cancerfælde? Jeg ønsker hverken at få radon ind i huset eller sidde og dø af lungekræft på min terrasse...
Taknemmelig for synspunkter. Måske har nogen andre også skiffer tæt ved huset eller derinde tænkt på samme måde og har et enkelt svar?
Bedste hilsner,
pmf
Dette var helt nyt for mig (og sikkert mange andre)!
Er det sådan, at det kun er skiffer brudt visse steder, der indeholder radon? Vi overvejer selv at bygge en stor åben pejs indendørs med tørmuret norsk skiffer. Burde vi tænke om?
Har set huse muret med skiffer helt eller delvist, skifferskorstene, skiffermure, vægge med skiffer indendørs mm. Tilsyneladende har man jo anvendt skiffer i lang tid som byggemateriale, men det var måske, før radonproblematikken blev kendt, eller?
Skiffer som er et så lækkert materiale!!
Er det sådan, at det kun er skiffer brudt visse steder, der indeholder radon? Vi overvejer selv at bygge en stor åben pejs indendørs med tørmuret norsk skiffer. Burde vi tænke om?
Har set huse muret med skiffer helt eller delvist, skifferskorstene, skiffermure, vægge med skiffer indendørs mm. Tilsyneladende har man jo anvendt skiffer i lang tid som byggemateriale, men det var måske, før radonproblematikken blev kendt, eller?
Skiffer som er et så lækkert materiale!!
OK alle, har nu snuset en masse rundt og her kommer beroligende besked, alting udstråler radioaktivitet mere eller mindre og en hel del ting også radon, fx jorden og grundfjeldet og nogle gange endda grundvandet, men som sagt mere eller mindre. Når man taler om Radon i skifer (der findes rigtig mange forskellige som I andre allerede har forstået...) så mener man ofte såkaldt Alunskifer som gladeligt blev brugt til Blåbetong, man så blandt andet byggede huse af i 60'erne og 70'erne (tror jeg, ved ikke hvornår de stoppede). Alunskifer er åbenbart ikke videre egnet til at bygge terrasse af og det er rigtigt, at forskellige skifertyper har forskellig udstråling. Der findes 511 forskellige grænseværdier for forskellige steder og forskellige materialer. Det der skræmte mig var, at grundvandet kunne indeholde Radon, og hvis man havde små børn, der drak store mængder af radonrigt vand, så var det ingen succes... Så nu skal jeg nok bygge min terrasse og holde op med at bekymre mig. Vil man som sagt, så kan man bekymre sig over radioaktivitet og radon i princip alt. Frisk luft er godt som modmiddel og det skal jeg have på min terrasse! 
Klik her for at svare