Hej på jer!
Jeg er i gang med at renovere vores køkken og har et lille spørgsmål angående at skarve gipsplader sammen. Dvs. jeg har brugt en "finer" og skåret ud "plader" af gips nogle steder, bl.a. regel til regel cc60. Grunden til dette er, at jeg var nødt til at sætte korte brædder op for at få noget at fastgøre min emhætte i, da det var enkelgips i ydervæggen, som er den væg, det vedrører.
Jeg tænkte at bruge overskydende 11 mm OSB, som jeg saver til for at overlappe der, hvor jeg sætter gipsen tilbage, altså mellem reglerne.
Mine spørgsmål er:
1. Er det ok at bruge 11 mm OSB, eller bør man bruge noget tyndere materiale, typisk 6 mm plyfa? Jeg vil jo ikke trykke isoleringen for meget sammen, eller ligger 11 mm inden for "margenen"?
2. Er det ok at fastgøre disse, hvis jeg kalder dem for OSBlapper, ind mod rummet på gipspladen, altså udenpå fugtspærren (ind mod rummet), eller bør man fastgøre dem indenfor fugtspærren mod isoleringen, hvor træreglerne er? Bliver jo mere problematisk da.
Spiller det nogen rolle i dette tilfælde? Jeg er fuldt ud indforstået med, at der skal gås efter at få fugtspærren så hel som muligt, når jeg er færdig, og derfor har jeg købt aldersbestandig byggetape til at tape plasten tilbage, som jeg har skåret ud.

Taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få!

Håber nogen forstår, hvad jeg mener... ;)

Det går fint at bruge OSB'n, hvis du har sådan derhjemme. Og det går også fint at sætte den på den varme side af diffusionsspærren, der er ingen grund til at rode med at få den på den anden side.

Hvad godt! Tak for hjælpen! Jeg anede, at det ikke ville være noget problem med min 11 mm OSB, men det er lige så godt at spørge, inden alt er på plads igen ;). Jeg har liidt styr på det, men ikke så meget, når det gælder håndteringen af en ydervæg med diffusionstætte lag isolering mm. Jeg er måske for pirkefornemmelig, men sådan er jeg ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.