Jeg har bygget rammen til garagen og skal nu lægge tagbrædder: 95 x 22.
De er endeskåret. Betyder det, at jeg kan lægge samlingerne mellem spær og stadig opnå god styrke, hvis jeg f.eks. skal op på taget? Eller bør man stadig samlinge på spær?
De er endeskåret. Betyder det, at jeg kan lægge samlingerne mellem spær og stadig opnå god styrke, hvis jeg f.eks. skal op på taget? Eller bør man stadig samlinge på spær?
Nej du behøver ikke lægge skarven på tagspærene, men du bør sikre, at det ikke bliver en generalskarv, dvs at endeskarven havner samme sted.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det er nok normal praksis at man samler råsponten mellem tagspærerne, selvom den ikke har endenot.
Var lige oppe på loftet og tjekkede. Jo da.
At sammensætte over tagspærerne medfører, at man sømmer meget tæt på bræddekanten, med meget stor risiko for, at brædderne sprækker. Det er heller ikke ideelt.
Men som skrevet, så skal samlingerne spredes ud, så de ikke alle ender i samme "fag". At sammensætte maksimalt hver fjerde brædde i samme fag tror jeg er en god rettesnor.
Var lige oppe på loftet og tjekkede. Jo da.
At sammensætte over tagspærerne medfører, at man sømmer meget tæt på bræddekanten, med meget stor risiko for, at brædderne sprækker. Det er heller ikke ideelt.
Men som skrevet, så skal samlingerne spredes ud, så de ikke alle ender i samme "fag". At sammensætte maksimalt hver fjerde brædde i samme fag tror jeg er en god rettesnor.
Det betyder, at brædderne skal være omkring 4,80 lange for at kunne undgå sammensætninger inden for samme fag oftere end hver fjerde række.KnockOnWood sagde:
Jeg tror nok, at du kan sammensætte oftere end det inden for samme fag. Sørg bare for at sprede sammensætningerne inden for faget mindst 30 cm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Du kan have ret, Vojma!
Når jeg har købt råspont til mine tage, har jeg købt et par forskellige længder, 4,8 og 3,6 meter
Derefter varieret i hvilken rækkefølge de er lagt, så samlingerne er spredt ud.
Opdatering
Nu har jeg været ude og kigge på garagetaget.
Tagudhænget er ca. ti meter.
I et tagspærfag ligger der en samling på hver sjette bræt.
I de tre andre er der en samling på hver tredje bræt.
Når jeg har købt råspont til mine tage, har jeg købt et par forskellige længder, 4,8 og 3,6 meter
Derefter varieret i hvilken rækkefølge de er lagt, så samlingerne er spredt ud.
Opdatering
Nu har jeg været ude og kigge på garagetaget.
Tagudhænget er ca. ti meter.
I et tagspærfag ligger der en samling på hver sjette bræt.
I de tre andre er der en samling på hver tredje bræt.
Senest redigeret:
Nu har jeg lagt halvdelen af taget (= 30 kvm) og med samlinger tilfældigt spredt mellem spær. Har også kravlet rundt og lagt underlagspappen, og der er ingen tendenser til svagheder på nogen punkter. Så det går udmærket at samling mellem spær. Tak for alle svar.
Klik her for at svare