Eftersom efteråret nu er begyndt, er det tid til at afslutte det, som burde have været gjort i løbet af sommeren. Det vil sige udskifte de syllar der er frigjort, udskifte yderenderne på gulvreglerne indenfor syllen, åbne fundamentmuren og påbegynde alt, der skal gøres i krybekælderen.
Eftersom der er flere trin, laver jeg et indlæg om hver trin med billeder.
Syllen rundt hele sokkelmuren er gennemrådden og skal derfor skiftes.
Min plan er at sætte støtte på indersiden af syllen, ovenpå sokkelmuren under de planker, som er fastgjort mellem ydre og indre vægreglar, skære de vertikale reglar ovenpå syllen 5-10 cm op og derefter save til afstandsstykker af nye reglar at sætte på plads og skrue fast 2 nye reglar udenpå, som også står på den nye syll.
Den nuværende syll er sandsynligvis 2x6", så den nye bliver 45x145, da det er svært at finde reglar, som er 50x150.
Noget jeg har glemt i planen eller som jeg skal tænke på?
Alle yderender, der har ligget ovenpå grundmuren, er rådne 10-20 cm indad.
Tanken er at kappe disse regler 40-50 cm ind og skarve på nye regelstykker, der ligger ovenpå grundmuren.
Derefter sætte en bærelinje i krybekælderen under disse skarver.
Et problem er, at de nuværende gulvregler er cirka 50x150 mm, hvilket er svært at få fat i. Så hvis skarvningen laves med 45x145, bliver det ujævnt.
Ville det fungere at sætte stykker af masonit, eller en anden tynd plade, på den nye regel i midten og derefter skrue nye regler udenpå? Som billedet nedenfor forsøger at vise.
Da den eneste adgang til krybekælderen i dag er gennem viktualiekælderen under køkkenet, er det nødvendigt at lave en ny åbning direkte udefra.
Fundamentvæggen består af 5 lag lecablokke, som står på en støbt sokkel. På ydersiden er et 15 cm lag af beton støbt.
På indersiden, hvor jeg vil lave åbningen, er der en lodret revne gennem alle 5 lag leca. Så der er i mine øjne et godt sted at have åbningen. Revnen ses mellem ventilationsåbningen og gulvreglen på dette billede og fortsætter nedad gennem alle lecablokkene.
Når remmen ovenpå er skiftet, er planen simpelthen at kørehakke leca og beton væk, så der skabes en åbning på cirka 1 meter. Jeg håber, det er tilstrækkeligt at fjerne 4 lag leca, så der er lidt støtte tilbage. Ellers kan det være nødvendigt at støbe mere beton under soklen for at forstærke.
En gulvregel vil dermed komme til at hænge i luften. Er det tilstrækkeligt at indsætte en ekstra regel inden for remmen, der hviler oven på muren, og fastgøre gulvreglen med en bjælkesko i remmen?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.