Vi har på de fleste indvendige vægge tretex i vores hus fra -54. Konen har læst alt for meget om, hvor vanvittigt det i dag anses for at være, da det brænder af bare helvede til. Spørgsmålet er, synes folk man skal rive det ned og sætte gips, eller er det stort set lige så godt at bare gipse over det? Alternativt sætte en ny væg op indenfor og på med osb+gips, dette skal nemlig gøres alligevel.

Vi har valgt at tage det ned i vores hus og sætte gips op i stedet. Det føles bedre med gips, da det lugtede lidt af "sommerhus", når solen stod på tretexen, samt at det er lettere at spartle og få flotte vægge med gips. Der var en del arbejde med at tage dem ned samt trække alle søm ud, som de sad med, og det støver en del. Vi havde tretex i både loft og vægge i alle rum, og nu er der kun et tilbage. Mvh /Thomas

Personligt foretrækker jeg Treetex. I mine øjne giver Treetexen et mere hyggeligt rum. Jeg oplever, at gips på en eller anden måde bliver koldere. At rive det ned virker overdrevet. Det er nok at sætte gips ovenpå, hvis man er bange for brand. Skulle det begynde at brænde, tror jeg ikke, at en gipsplade gør den store forskel, hvis det får ordentlig fat.

JanneL sagde:
Personligt foretrækker jeg Treetex. I mine øjne giver Treetex en mere hyggelig atmosfære i rummet. Jeg oplever, at gips på en eller anden måde bliver koldere. At rive det ned virker overdrevet. Det er nok at sætte gips ovenpå, hvis man nu er bange for brand. Hvis det begynder at brænde, tror jeg ikke, en gipsplade gør så stor forskel, hvis det først får ordentligt fat.
Jojo, gips er rigtig godt som beskyttelse mod brand. Nuvel, når du har tapetseret 10 lag ovenpå, så brænder det ganske godt også.

Tretexen, som jeg også for øvrigt har på flere af mine vægge, ville ikke klare dagens klassifikationskrav for brandsikring. Gipset gør derimod dette og gør det godt. Gips og mineraluld (stenuld) er sammen, hvad der normalt sættes op for at skabe brandcellegrænser, så gips tilfører bestemt noget godt. Selve gipset er ikke brændbart og binder vandmolekyler. Disse molekyler gør, at gipset kan optage meget varme, inden alt vandet til sidst er fordampet, og gipset falder fra hinanden i "støv". Derimod er det dækkende pap "let" brændbart, men klarer klassifikationen.

Om det er en idé at skifte fra tretex til gips, hvis man ikke renoverer generelt, føles tvivlsomt. Jeg ville ikke gøre det for brandsikringens skyld i hvert fald (selvom jeg arbejder inden for brandbranchen). Men når man alligevel renoverer og skal skifte materialerne ud, vælger man selvfølgelig gips eller noget andet tilsvarende, der klarer klassifikationen. Faktum er, at selv massivt træ faktisk klarer klassifikationen på vægge i villaer (ikke i offentlige miljøer).

Jeg ville dog stadig blot sætte gips direkte på det eksisterende tretex, da det også tilfører en vis isolering. Vær dog omhyggelig med hjørnerne og samlingerne. Hvis en brand opstår og det er "utæt" ind til det brændbare tretex, har du svært ved at redde huset.

Har du fungerende røgalarmer?

• Synes
go_bananas
  • Laddar…
Stor risiko for, at du laver hul i plasten bag tretexen, når du skal rive den ned. Det kan være noget at tænke på.

Tretex isolerer også, det gør gips jo ikke. Det kan være værd at overveje i ældre huse, hvor isoleringen ikke altid er så tyk.

Troligvis har han ikke plast bagved, da det ikke blev "standard" før slutningen af 60'erne...
selv river jeg alt tretex ned og brænder det i ovnen, kan bekræfte at det brænder som bare pokker :D
Jeg kan ikke holde ud "sommerhuslugten" som man får med tretex i væggen.
Mere hyggeligt med tretex på væggen sagde nogen? øø hallo!!! ujævnere og grimmere vægge kan man jo ikke få.... Hvis du vil have mere isolering, så slå på en 45'er og derefter gips, så får du en super væg ;)

Har tretex på væggene i vores hus fra 71, jeg skruer bare en gips på det så bliver det ny fin overflade at spartle og male. Skulle det begynde at brænde, er det nok ret kørt alligevel, hele huset er jo bygget af råspont. 13 mm mindre rundt om væggene gør ingen større forskel, der findes jo 6 mm gips også, nok lærer den vel at være mere sværantændelig også, men måske ikke står imod lige så længe.

samme her, har bare skruet gips udenpå tretexen, fungerer klokrent.

norrbottenstorpet sagde:
Visst har du fungerande brandvarnare?
Absolut, 2 på varje plan :)

Tak for jeres synspunkter, det føles som lidt overkill at rive alt treetex ned, når der som sagt er planker i hele væggene alligevel. Regler nok bare op 45 indvendigt og får lidt ekstra isolering også.

Tænk på, hvordan væggen ser ud, når du isolerer indvendigt.

Kan bare erkende mig skyldig i at bruge tretex som tændbrænde i fyret :D

Dræn dem i diesel, så har du noget, der tænder det surreste brænde :)

v-g sagde:
Tænk på, hvordan væggen ser ud, når du isolerer indvendigt.
Hvad mener du der?

Det er synd, at det bliver lidt meget arbejde med at presse treetexen i pillebrænderen :p

Man skal tænke på, hvordan væggen er opbygget, når man isolerer indvendigt, nulpunktet flyttes nemlig indad i væggen.

Kan desværre ikke nok, du ser ud til at have puds også, og det kan jeg endnu mindre om. Håber du får bedre svar fra andre kombatanter ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.