2,024 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Renoveringsgips over tretex. Skal jeg fjerne væv tapetet?
Købt et hus hvor vægge og skråloft i "hallen" på overetagen halvt består af tretex med glasfilt. Bag tretexen er der fer og not brædder, i hvert fald hvor jeg kan se bagfra gennem skunkvæggen.
Har læst flere her på forummet der har beskrevet at det fungerer fint at skrue renoveringsgips ovenpå tretexen og ind i brædderne bagved. Men spørgsmålet er om det er okay at vægtapetet sidder tilbage eller bør jeg fjerne det først?
Har læst flere her på forummet der har beskrevet at det fungerer fint at skrue renoveringsgips ovenpå tretexen og ind i brædderne bagved. Men spørgsmålet er om det er okay at vægtapetet sidder tilbage eller bør jeg fjerne det først?
Ja, den vil jo bare forbedre holdbarheden i væggen med det skrammelmateriale.F F.Persson sagde:Købt et hus hvor vægge og skråtag i "hallen" på overetagen til halvdelen består af tretex med glasfibervæv. Bag tretexen er der fer og not-brædder, i hvert fald der hvor jeg kan se bagfra gennem skunken.
Har læst flere her på forummet som har beskrevet at det fungerer godt at skrue renoveringsgips ovenpå tretexen og ind i brædderne bagved. Men spørgsmålet er om det er i orden at vævetapeten bliver siddende, eller om jeg bør fjerne den først?
Skal du skrue fast gipset så er det absolut intet problem.
Hvis du tænker at lime det op, afhænger det mere af om tapeten sidder godt nok fast mod tretexen.
Tak for svaret!Dowser4711 sagde:
Ja, tretexen ser ud til at være et mindre populært materiale her på forummet
Så sætter jeg renoveringsgips op i gangen. Soveværelserne kan jeg ikke få adgang til for at undersøge, hvad der er bagved, så der bliver det nok til at rive og sætte 13mm gips op i stedet. Men dejligt ikke at skulle rive ned overalt.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Skru op 6mm renoveringsgips er egentlig ikke ok, og risikoen er overhængende stor for, at det vil slippe og give et rigtig dårligt slutresultat.
Årsagen er, at den er for tynd til at blive skruet.
Samme tykkelse som skruehovedet, hvilket betyder, at den går igennem, og så mister man holdbarheden.
Lykkes det at få hovedet til lige præcis at synke ind i papiret overalt en lille smule, kan det måske fungere, men med så blødt underlag som tretex ville jeg ikke synes, det var en optimal løsning overhovedet.
Renoveringsgips er beregnet til at blive limet op.
Hvis du ikke orker at fjerne og erstatte tretexen med 13mm gips, ville jeg i det mindste sætte 13mm udenpå tretexen.
Selv ville jeg dog have fjernet tretexen, for jeg kan ikke lide at gøre halv arbejde.
Årsagen er, at den er for tynd til at blive skruet.
Samme tykkelse som skruehovedet, hvilket betyder, at den går igennem, og så mister man holdbarheden.
Lykkes det at få hovedet til lige præcis at synke ind i papiret overalt en lille smule, kan det måske fungere, men med så blødt underlag som tretex ville jeg ikke synes, det var en optimal løsning overhovedet.
Renoveringsgips er beregnet til at blive limet op.
Hvis du ikke orker at fjerne og erstatte tretexen med 13mm gips, ville jeg i det mindste sætte 13mm udenpå tretexen.
Selv ville jeg dog have fjernet tretexen, for jeg kan ikke lide at gøre halv arbejde.
Og jeg som kan lide min tretex, undrer hvorfor du skal gøre noget andet end bare at male vævtapetet. Tretexen giver mindre ekkolyd og er super nem at sætte ting fast på, når der er planker bagved. Eller snarere, det er nemt at få små mærker til at forsvinde efter en søm eller skrue ved blot at gnide lidt, så den lukker sig. Men det kan selvfølgelig være besværligt at forsøge at spartle den helt glat og kan drille i samlingerne, hvis det ikke er malet før spartling og tapetsering.
Klarer ikke vægtapetet, men vil have glatte vægge, desuden fulgte tapetet med ned fra tretexen, da vi fjernede gulvpanelerne, selv om vi forsøgte at gøre det forsigtigt.
Endte med, at vi fjernede tretexen overalt og sætter 13mm gips i stedet.
Endte med, at vi fjernede tretexen overalt og sætter 13mm gips i stedet.
Klik her for at svare