Jeg har dels suttersænke kældervæg med Finja murblock Exakt og så en række med almindelige murblokke inden trærammen kommer.
I diverse anvisninger står der, at man altid skal pudse murkronen, inden rem, vinduer osv. monteres. Hvorfor skal man gøre dette ved remmen? I Finjas anvisninger står der, at man gør det for at få vind- og vandtæthed. Men jeg kan ikke se, at jeg vil gøre det mere vindtæt med grundningsmørtel, snarere tværtom. Den jævne overflade risikerer at blive ujævn. Og hvordan vand skal komme ind, forstår jeg ikke, når facaden kommer udenpå og stikker ned et par cm over. I Finjas tilfælde illustrerer de med hanebånd, hvilket ikke gælder i mit tilfælde.
Er det virkelig nødvendigt at gøre dette, inden jeg sætter rempapp+rem og derefter vægge/mellemloft?
I diverse anvisninger står der, at man altid skal pudse murkronen, inden rem, vinduer osv. monteres. Hvorfor skal man gøre dette ved remmen? I Finjas anvisninger står der, at man gør det for at få vind- og vandtæthed. Men jeg kan ikke se, at jeg vil gøre det mere vindtæt med grundningsmørtel, snarere tværtom. Den jævne overflade risikerer at blive ujævn. Og hvordan vand skal komme ind, forstår jeg ikke, når facaden kommer udenpå og stikker ned et par cm over. I Finjas tilfælde illustrerer de med hanebånd, hvilket ikke gælder i mit tilfælde.
Er det virkelig nødvendigt at gøre dette, inden jeg sætter rempapp+rem og derefter vægge/mellemloft?
Ingen med lidt input? Når man søger eller har set billeder tidligere, har jeg aldrig set nogen grundet/slammet mur, uden jeg har kun set folk som f.eks. sætter en række lecablokke i bunden, så kommer syllpapp og syll/stomme. Så jeg har lidt svært ved at motivere at gøre dette, men ville gerne høre nogens synspunkter. Væggenes ind- og yderside skal slammes, men nu taler jeg om den øverste del. At vinduer, som er udsatte, skal slammes, stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved, men hvorfor før man sætter syllpapp og syll?
Antager at intet er absolut...
Når jeg har muret op syllen, får jeg det ikke helt jævn. dvs. en eller anden blok stikker op/ned et antal mm.
Jeg trækker mørtel af på oversiden med en lige bræt og får dermed overkanten "jævn" uden ujævn last mm
/ATW
Når jeg har muret op syllen, får jeg det ikke helt jævn. dvs. en eller anden blok stikker op/ned et antal mm.
Jeg trækker mørtel af på oversiden med en lige bræt og får dermed overkanten "jævn" uden ujævn last mm
/ATW
Ok men så har du altså gjort det for ujævnheden. Det falder vel ind under, at det skal blive lufttæt. Men du har ikke gjort det for vandets skyld? Forstår ærligt talt ikke, hvad de mener med vand...
Min syll er ret flad så behøver ikke at jævne ud. Den er +/- 2mm på 11 meters strækning men det kommer jeg aldrig til at lykkes med at jævne ud med grundningsbruk. Jeg grundede gavlen som er mere ujævn men brugte bare kalkkvast, ifølge instruktion, og det jævnede jo ikke ud noget som helst så der tager jeg tykkere syllisolering mellem trævæg og mur.
Min syll er ret flad så behøver ikke at jævne ud. Den er +/- 2mm på 11 meters strækning men det kommer jeg aldrig til at lykkes med at jævne ud med grundningsbruk. Jeg grundede gavlen som er mere ujævn men brugte bare kalkkvast, ifølge instruktion, og det jævnede jo ikke ud noget som helst så der tager jeg tykkere syllisolering mellem trævæg og mur.
Byggeveteran
· Åland
· 2 076 indlæg
Og hvor blev grundmurspappen af?É ÉlPon sagde:Ok men så har du altså gjort det for ujævnheden. Det falder vel ind under at det skal blive lufttæt. Men du har ikke gjort det for vandets skyld? Forstår ærligt talt ikke hvad de sigter efter med vand…
min syll er ret flad så behøver ikke at udjævne. Den er +/- 2mm på 11 meters strækning men det kommer jeg aldrig til at lykkes med at udjævne med grundingsmørtel. Jeg grundede gavlen som er mere ujævn men brugte kun kalkkost, ifølge instruktion, og det jævnede jo ikke ud noget som helst så der tager jeg tykkere syllisolering mellem trævæg og mur.
Klik her for at svare