Skal man ikke hakke ud i tagåsen, så den "hænger" på mønsterbjælken?
Min tømrer vil gøre som på billedet nedenfor og fastgøre med 90-jern. Det gælder udhus 4x7 meter og paptag.

Det føles så mærkeligt, at man ikke vil have bedre kraft mod nedadgående kraft, så at sige.
En ramkonstruktion med træbjælker på et tag, fastgjort med metalbeslag, og stillads i forgrunden mod en blå himmel.

Lidt uklar spørgsmål, var på farten med mobilen, her kommer to bedre billeder:

Tegning af en V-formet samling af planker med en central lodret planke, set ovenfra.
Diagram af et hjørnesamling i konstruktion, viser hvordan to bjælker mødes i en skarp vinkel.

Snedkeren vil altså gøre som det øverste billede med hulrummet ovenover rygbjælken.
Min mave siger, at vi skal udskære som det nederste billede viser, så at tagåsen (den som går fra ryg til hammarband) mere hviler på rygbjælken.

Han vil fæstne det hele med almindelige vinkeljern 90, og der føles også belastningen forkert, vil man ikke have bjælkesko? Rettes kraften ikke nedad indad? Så at der fandtes noget der hed tagåsfeste som ser rigtigt ud.

Jeg er helt uvidende om dette og måske overdimensionerer eller misfortolker kræfterne i tagspær mv., så taknemmelig for noget hurtigt indlæg i spørgsmålet, det skal gøres i morgen.

• Synes
Elki62
  • Laddar…
Mikael_L
Mavefornemmelsen siger jo, at det nederste billede bliver bedre.

Men mavefornemmelse er måske ikke altid til at stole på. Når der bliver pres på tagstolene, vil de trykke hårdere i siden af mønsterbjælken, så netop den nedadgående kraft i det samling bliver måske ikke så meget stor?

Tja, jeg ved ikke helt ærligt. Selv ville jeg have udskåret som det nederste billede, men egentlig uden at vide, om det overhovedet er nødvendigt.

• Synes
Davidw
  • Laddar…
Jeg ville også have trukket det ud, det føles ikke som om der er nogen grund til at lade være. Man skal jo alligevel sætte et stykke for at fastgøre råsponten/lugerne i kip.

• Synes
Davidw
  • Laddar…
Jeg har mine ligger ovenpå helt.....

Blev til at jacka ur. Ovenpå helt tillod ikke pladsen rigtigt.

Godt svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.