En virksomhed bygger en garage til mig i letbeton. Jeg har dog set, at de ikke har lagt noget pap mellem pladen og det første skifte, men i stedet har lagt en eller anden form for sand/ler. Jeg har ingen anelse om, hvad dette er. Pladen er en isoleret plade på jord. Hvor kritisk er det at have pappen? Jeg har fået lidt forskellige bud på, om pappen er nødvendig eller ej. Argumenterne imod er, at garagen har isoleret plade med kapillærbrydende egenskaber, og at man beskytter kanten på det første skifte med en liste, der sættes i forbindelse med, at facaden pudses. Størrelsen på garagen er 8x4,5, hvis det har nogen betydning.
/molcam
 
Pap under letbetonvæggen? Lyder jo meget mærkeligt, hvorfor skulle man have det?

En afgrenet trævæg er jo én ting, men letbeton?
 
For at forhindre, at væggen suger fugt op. Har talt med kyndige folk, og de fleste mener, at det ikke er nødvendigt...
 
I projekteringsanvisningen til Ytong Energy står der følgende:

Murpap under ydervæg
Normalt anvendes murpap, minimikvalitet som PF2000, under letbetonvægge, hvor væggene bygges op på en terrændækskonstruktion med gulvvarme, der går ud under bagmurene. Dette er særligt vigtigt, da terrændækskonstruktionen udvides i længderetning, når den varmes op - vigtigt at man bør varme op langsomt ved cirka 20 grader. Murpappen bidrager på så vis til at koble fra nogle af trækkræfterne hidrørende fra længdeudvidelsen fra terrændækket. Temperaturudvidelserne er vanligen størst ved første opvarmningen af vinterbyggerier og i lange bygninger. Eller anvend murpapløsninger som vanligt for murede byggerier. Lim-pap-lim-løsning kan anvendes, hvor bærende vægge ikke hviler på terrændæk.
Murpap under skillevæg
Normalt anvendes murfolie eller pap, da dette forhindrer kohesion, dvs. vedhæftning mod terrændækket, da terrændæk kan deformere. Hermed undgås, at væggene påvirkes uhensigtsmæssigt fra trækkræfter hidrørende fra terrændækkene i mest mulige omfang.

Synd at der blev punkter i teksten, da jeg kopierede den :(
 
Det er en bevægelsesfuge. Gør at væggen kan "glide" på pladen, hvis de bevæger sig forskelligt. Sidder væggen fast i pladen kan der ellers dannes revner.
 
  • Synes
Nicke-K
  • Laddar…
Hej,

jeg må anmelde en klart afvigende mening. At det første skift skulle være en bevægelsesfuge har jeg aldrig hørt om. Pappen bruges til at modvirke vertikal fugtvandring og skal holde tæt. I visse konstruktionsnormer skal der endda installeres to horisontale fugtspærrer med en vis afstand fra hinanden.

At man i Sverige nogle gange ignorerer pappen, fordi pladen skulle være kapillar beskyttet, kan jeg forstå. Men efter min mening reduceres dermed sikkerheden mod fugtvandring.
 
Jeg tror larsa mener sanden, som jeg ikke vidste hvad det var. Marmi det var netop den tekst, jeg ledte efter. Det, der overrasker mig, er, at der ikke står noget om fugt i teksten, for det var derfor, jeg troede, man lagde pap. Uanset, har jeg fra vores ka, et andet byggefirma samt fra konstruktøren og bygherren selv fået info om, at man ikke behøver pap, hvis man har plade på jord. Så 4 har sagt ok til at køre uden pap. At ka gerne havde set, at man havde det, er nok mest fordi, det er hans job, at man følger svensk praksis...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.