Vi har en plade med indstøbt flamingo som fungerer som isolation og som dampspærre. Nu lægger jeg nye afløb i vaskerummet, og de nye afløb går midt i pladen, hvor flamingoen lå.
Hvis jeg indstøber afløbsrørene i beton, antager jeg, at de vil ligge mere stabilt, men så får jeg ingen dampspærre mellem jorden og huset omkring røret. (Der skal tætningslag på gulvet der.) Alternativt lægger jeg flamingo helt frem til røret, men så føles det lidt som om afløbsrøret risikerer at blive trykket. (Måske ikke så sandsynligt, eller?)
Sorry, jeg mente "kapillærbrydende" så at der ikke suges fugt op i pladen.
Tilføjelse: Det er plade på jord, ikke kælder.
Under celleplasten skal du have et kapillærbrydende materiale, det er ikke celleplasten som er kapillærbrydende. På billederne ser det ud som om du har jord under celleplasten.
Konstruktionen er (fra bunden op) ca. 10 cm beton (med makadam), 6 cm celleplast og derefter 4 cm armeret beton øverst. Under det hele er der grus... At lægge plast over virker jo smart. Jeg kom i tanke om, at der ikke fandtes noget lag, hvor rørene kom op tidligere, der var nogle cm beton hele vejen rundt om de gamle afløb og gulvafløbet... Ikke celleplast hele vejen frem. Sandsynligvis for at stabilisere gulvafløbet.
Huset er fra 1975.
Det mørke, som ses på billedet, er nylagt ROT-beton under rørene.
Under cellplasten skal du have et kapillærbrydende materiale, det er ikke cellplasten som er kapillærbrydende. På billederne ser det ud som du har jord under cellplasten.
/N