Jeg har bygget en låge, der er 135x65 cm, og skal fastgøre den til en betonvæg. Jeg vil sætte en 70x70 stolpe i væggen, i hvilken jeg derefter monterer hængslerne vinkelret på væggen, så lågen åbnes indad.
Jeg har to spørgsmål:
1. Er det nok med hængsler, der er 50 cm brede?
2. Jeg vil bruge gennemgående vognbolte for at fastgøre det længdegående jern. Skal jeg også bruge gennemgående bolte til de 4 huller, der fastgøres til stolpen, eller er det nok at bruge de medfølgende skruer? Jeg har dem ikke foran mig nu, men jeg tror, skruerne var ca. 30 mm.
Her er et billede af lågen og af hængslerne (som viser en kortere model, jeg har valgt 50 cm længde). De vil blive monteret præcis som vist på billedet.
Jeg monterede for nylig en port, der er 100cm, og havde kun 30cm hængsler, så 50cm skal nok være OK for dig.
Jeg monterede dem langs med fransk skrue (den groveste der kunne gå i hullerne) og derefter så grove og lange træskruer som muligt i stolpen.
Forbor altid for de franske.
Men du bør nok også sætte et tværstag i selve porten, stor risiko for at den begynder at hænge med tiden pga dens bredde.
Tak for tipset med skruer! Tror du virkelig, at porten vil hænge ned over tid, eftersom jeg har lavet en ramme, hvor de horisontale stykker er skruet oppefra i de vertikale, og alle ribberne er skruet fra siden.
Det føles som om den er betydeligt mere vridningsstiv (?) end en almindelig port med to horisontale brædder, hvor ribberne er vertikale og skruet direkte i brædderne, da det nemt kan snurre og blive skævt.
Synes det er pænere uden, og da det kun er 8 mm fra ribberne til yderkanten i dybden, ville en tværstang stikke ud en del (20 mm), hvis jeg bruger samme ribbe som de horisontale.
Har dog ikke set så mange, der har lavet sådanne porte..
Selv med ramme, har du brug for en skråstiver for at porten skal forblive lige, da den er længere end høj.
Du kan jo lade være og se hvordan det fungerer uden, og når porten begynder at hænge, er det ikke så svært at bagefter sætte en skråstiver på.
Jeg havde kørt uden snedstiver indtil det begynder at hænge, men jeg tror det kommer til at hænge (skruerne trækker sig ind i træet med tiden). Hvis man vil have et pænere design end snedstiver kan man spænde en wire.
Nej ikke direkte, men vær omhyggelig med at sætte en på, hvis det begynder at hænge, ellers kan det tage skade/sprække, hvis det står skævbelastet i længere tid.
Tænkte præcis som de andre at sige, at du sagtens kan vente med skråstøtten, indtil behovet opstår, hvis du bedst kan lide det uden
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.