Huset har en overetage, der er et koldt vind med meget selvtræk. På overetagen er der et separat rum, der har haft 15 cm savsmuld som isolering i taget. Jeg fjernede savsmuldet, og tanken er at lægge cellulose. Fra denne plane overflade er der stadig et rum på 80 cm op til kippen med selvtræk. Mit spørgsmål er, om jeg skal lægge dampspærre her? Der har jo aldrig været dampspærre tidligere, og rummet har stået i mange årtier.
Af hvilken grund ønskede du at fjerne savsmuldet?
Det er altid forbundet med en vis risiko at ændre sådanne huskonstruktioner, da der ofte opstår en ny fugtbalance.
Men generelt plejer det vigtigste at være, at man helst skal slippe af med fugten på en anden måde end at lade den passere gennem væg eller tagkonstruktion. Og gerne sørge for, at man har kontrol over tilført fugt, og helst holder denne tilførsel lav.
Så derfor skal du overveje, hvilken fugttilførsel der kan være (et menneske udånder en liter per døgn, tøj der tørrer, madlavning, brusebad, bidrager med meget mere) og fugt kommer måske gennem bjælkelaget fra etagen nedenunder f.eks.
Og så hvilken ventilation du bør have for at håndtere dette.
En dampspærre eller dampbremse er sjældent en dårlig idé, men så skal der være andre veje for fugten at komme ud af huset, dvs i praksis ventilation.
Jeg ved, at det her blev et ret luftigt svar, men der findes intet ærligt og sikkert svar, der findes ingen silver bullet, som er en garanteret "løsning".
Det er altid forbundet med en vis risiko at ændre sådanne huskonstruktioner, da der ofte opstår en ny fugtbalance.
Men generelt plejer det vigtigste at være, at man helst skal slippe af med fugten på en anden måde end at lade den passere gennem væg eller tagkonstruktion. Og gerne sørge for, at man har kontrol over tilført fugt, og helst holder denne tilførsel lav.
Så derfor skal du overveje, hvilken fugttilførsel der kan være (et menneske udånder en liter per døgn, tøj der tørrer, madlavning, brusebad, bidrager med meget mere) og fugt kommer måske gennem bjælkelaget fra etagen nedenunder f.eks.
Og så hvilken ventilation du bør have for at håndtere dette.
En dampspærre eller dampbremse er sjældent en dårlig idé, men så skal der være andre veje for fugten at komme ud af huset, dvs i praksis ventilation.
Jeg ved, at det her blev et ret luftigt svar, men der findes intet ærligt og sikkert svar, der findes ingen silver bullet, som er en garanteret "løsning".
Ja det var måske en overilet beslutning at fjerne savsmuldet. Det lugtede dog af kattep*s der…Mikael_L sagde:
Af hvilken grund ville du fjerne savsmuldet?
Der er altid en vis risiko forbundet med at ændre sådanne huskonstruktioner, da der ofte vil opstå en ny fugtbalance.
Men generelt plejer det vigtigste at overveje være, at man helst skal komme af med fugten på en anden måde end at lade den passere gennem væg- eller tagkonstruktionen. Og gerne sørge for, at man har kontrol over den tilførte fugt, og helst holde denne tilførsel lav.
Så derfor skal du overveje, hvilken fugttilførsel der kan være (et menneske udånder en liter per døgn, tøj der tørrer, madlavning, brusebad, bidrager med meget mere) og fugt kommer måske gennem bjælkelaget fra etagen nedenunder f.eks..
Og derefter hvilken ventilation du bør have for at håndtere dette.
En dampspærre eller dampbremse plejer sjældent at være dumt, men der skal være andre veje for fugten at slippe ud af huset, dvs i praksis ventilation.
Jeg ved, at dette blev et ret diffust svar, men der findes ikke et ærligt og sikkert svar, der er ingen silver bullet, som er en garanteret 'løsning'
For at vi skal komme videre med spørgsmålet, må vi nok få lidt flere fakta.
Da du havde savsmuld, gætter jeg på, at det er et ældre hus.
Er dette rum ligesom bare bygget som en slags hus inde i det kolde loft?
Hvad bruges rummet til, hvor varmt skal det være?
Og forresten, velkommen til forummet!
Da du havde savsmuld, gætter jeg på, at det er et ældre hus.
Er dette rum ligesom bare bygget som en slags hus inde i det kolde loft?
Hvad bruges rummet til, hvor varmt skal det være?
Og forresten, velkommen til forummet!
Ja det er også et berettiget spørgsmål.
Selv er jeg af den opfattelse, at meget af det, der sælges som ekofiber, dampbremser osv., er lidt af markedsføringsfloskler, egentlig bs.
Man forsøger at give indtryk af, at produkterne automagisk skaber et sundt hus, beskytter huset mod fugt, skimmel, råd.
Men en grundlæggende fejlagtig konstruktion kan aldrig fikses med nogle mirakelmaterialer.
Og en grundlæggende fungerende konstruktion, i form af at man aldrig tog brusebad indendørs og havde meget dårlig isolering og fyrede meget og altid, bliver så en fejlagtig konstruktion, når man justerer på alle parametre, dvs. begynder at tage brusebad indendørs, efterisolere og begynder at spare på energi.
Ja altså for gamle huse, der har klaret sig i et århundrede, men så pludselig får problemer.
Selv er jeg af den opfattelse, at meget af det, der sælges som ekofiber, dampbremser osv., er lidt af markedsføringsfloskler, egentlig bs.
Man forsøger at give indtryk af, at produkterne automagisk skaber et sundt hus, beskytter huset mod fugt, skimmel, råd.
Men en grundlæggende fejlagtig konstruktion kan aldrig fikses med nogle mirakelmaterialer.
Og en grundlæggende fungerende konstruktion, i form af at man aldrig tog brusebad indendørs og havde meget dårlig isolering og fyrede meget og altid, bliver så en fejlagtig konstruktion, når man justerer på alle parametre, dvs. begynder at tage brusebad indendørs, efterisolere og begynder at spare på energi.
Ja altså for gamle huse, der har klaret sig i et århundrede, men så pludselig får problemer.
Huset er fra ca. 1800-tallet, og dette rum er som en separat del af det kolde loft med vægge af tømmer, planker og savsmuld. Har ikke tjekket væggene endnu, hvordan de er opbygget i detaljer. Huset i sig selv opvarmes af ildsteder, selvtrækket fra gulvet osv. er stadig til stede, og jeg har ikke efterisoleret nogen steder endnu. Det, der blev ændret, da jeg flyttede ind, var en bruser med en varmtvandsbeholder. Alt ser tørt og godt ud. Rummet bruges som kontor, og tanken er at fyre eller have en radiator til at opvarme rummet i de perioder, det skal bruges.
Klik her for at svare