24,726 læst ·
40 svar
25k læst
40 svar
Skal hæve jorden over kældervinduer, bygge et "lysindfald"
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Jeg synes, det ser ret godt ud - det skal blive spændende at følge fortsættelsenSueCia sagde:[bild]
Nu er pladen støbt, at det ser amatøragtigt ud behøver jeg ikke høreOverfladen hælder i det mindste for det meste mod brønden.
Det jeg tænker på nu er, hvordan jeg bygger den ydre af væggene jeg skal støbe imod, den indre er jo let, 3st OSB-plader med lidt reglar som støtte, no problems. Så når jeg skal bygge den ydre, tænkte jeg at sætte OSB-pladen helt ned mod frigoliten og så tæt mod betonen, men hvordan sikrer jeg, at afstanden bliver korrekt hele vejen uden at kunne sætte nogle gennemgående afstandsstykker?
/K
Nu er væggene støbt, 
Jeg har dog armeret forkert, har armeret med stående opadvente U som jeg har bunnet i armeringsjernene som stikker op af pladen, jeg forstår nu bagefter at jeg skulle have armeret med liggende U.

Jeg har dog armeret forkert, har armeret med stående opadvente U som jeg har bunnet i armeringsjernene som stikker op af pladen, jeg forstår nu bagefter at jeg skulle have armeret med liggende U.
Ser jo rigtig godt ud 
Og det er rigtigt om armeringen, men det skal ikke være nogen fare i dit tilfælde - det er ingen store belastninger, vi taler om her. Hvis man skal være efterklok, så er det bedste at trække de armeringsstål op, som du stoppede ned i kanten til nogle cm under færdig mur og derefter forbinde disse med horisontale U'er, så der dannes et gittermønster på ca. 10-15x10-15 cm.
Og det er rigtigt om armeringen, men det skal ikke være nogen fare i dit tilfælde - det er ingen store belastninger, vi taler om her. Hvis man skal være efterklok, så er det bedste at trække de armeringsstål op, som du stoppede ned i kanten til nogle cm under færdig mur og derefter forbinde disse med horisontale U'er, så der dannes et gittermønster på ca. 10-15x10-15 cm.
Ahh, det er præcis sådan, jeg indser, at jeg burde have gjort, men jeg håber, at det holder alligevel, det var aldeles for træls at arbejde med det her...mexitegel sagde:Ser jo rigtig godt ud
Og det er rigtigt om armeringen, men det skal ikke være nogen fare i dit tilfælde - det er ingen store belastninger vi taler om her. Hvis man skal være efterklok, så er det bedste at trække de armeringsstænger op, som du stoppede ned i kanten til nogle cm under færdig mur og derefter forbinde disse med horisontale U'er, så det danner et gittermønster på c:a 10-15x10-15 cm
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Ser godt ud! Armeringen burde ikke være kritisk i denne applikation...SueCia sagde:
Uden på væggene i kassunen vil du lægge en form for platonmåtte eller lignende for at undgå fugtproblemer i den konstruktion senere?
/K
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Du kunne måske køre lidt old-school og male med koldasfalt eller noget lignende? Singel nærmest er godt, og nok en forudsætning, men man vil vel undgå, at betonen suger fugt op alligevel - frigolitisolering kunne måske også fungere, sammen med en lille plastkant øverst, så regnvand ikke trænger ned imellem?SueCia sagde:
/K
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Flot. Godt klaret - ser rigtig godt ud!
Meget mere professionelt end "dippen", der var før
/K
Meget mere professionelt end "dippen", der var før
/K
Klik her for at svare