24,729 læst ·
40 svar
25k læst
40 svar
Skal hæve jorden over kældervinduer, bygge et "lysindfald"
Tagrenderne løber ud i grøften, som sagt er for høj, men jeg kan aldrig forestille mig, at der bliver ekstreme mængder vand, så jeg overvejer, om man kan tage et rør på typ 200mm2 diameter og bore med skurupsborren og lave en lille "brønd" til netop det vand, ved et ordentligt regn på sig 30mm og brønden ved vinduet er måske 0.5 m2, burde give 15 liter vand, det er jo ikke særlig meget.
den lille "brønd" skulle i så fald stå et sted, hvor jeg også har meget sand
den lille "brønd" skulle i så fald stå et sted, hvor jeg også har meget sand
Senest redigeret:
Tagafvandingen fungerer fint, men rørene ligger for højt til, at rørene fra vindueskarmen kan samles med dem, da det rør vil ligge lavere end tagafvandingen gør.mexitegel sagde:
Jeg ved ikke, hvordan du tænkte, men jeg tænkte altså at bore et sådan skurup-hul cirka 2 meter væk fra huset ned et sted, hvor jeg har sandet jord, og så lave en brønd kun beregnet til vindueskarmen.
Var væk og skulle købe spygatt til dette nu, selvfølgelig var der ingen på hverken byggmax, coop bygg eller beijer.
Den eneste spygatt jeg fandt var en i plast med 50mm udløb.
Kan man bruge plastspygatt og 50mm hvide plastrør ude i jorden?
Den eneste spygatt jeg fandt var en i plast med 50mm udløb.
Kan man bruge plastspygatt og 50mm hvide plastrør ude i jorden?
Er det spygatt til indendørsbrug? Den skal jo støbes ind, men risikoen er, at den revner og fryser i stykker. Hvide rør er jo ikke så stærke som de grå eller de orange, og jeg ved ikke, hvordan de klarer frost og bevægelser i jorden.SueCia sagde:
Er det det "eneste" alternativ i weekenden, og du har travlt med at få det her gjort, så kan det være værd at prøve. Det værste scenarie er, at du skal bryde spygatten og røret ud og sætte nyt om et par år, eller det fungerer, og så er det OK.
Nogle gange må man gøre "good enough" - det bliver jo i hvert fald meget bedre end den nuværende løsning, og du kan komme videre med at hæve jordniveauet som du har planlagt.
Din idé om at lede vandet til en egen lille "brønd", hvor det kan infiltreres, synes jeg lyder helt OK. Bor en hul, læg noget markduk og fyld med singel/makadam, læg over markduk og fyld igen. Det burde kunne håndtere de vandmængder, det vil dreje sig om.
Overvejede en ting... er det et rum bag vinduet, som I ofte/længe er i? Det ser på billedet ud til at være tophængt og at det går udad. Så vil det ikke være muligt at krybe ud gennem det, hvis det brænder eller sådan, når du har bygget en kasun.
Har en nabo hvis søn har sit soveværelse bag et kældervindue (som var lidt større end dit) og det gik udad, så da de lavede en kasun som du gør nu, så skiftede de vinduet til et, der gik indad. Netop for at kunne evakuere den vej, hvis det var nødvendigt.
Bare en tanke der slog mig...
Har en nabo hvis søn har sit soveværelse bag et kældervindue (som var lidt større end dit) og det gik udad, så da de lavede en kasun som du gør nu, så skiftede de vinduet til et, der gik indad. Netop for at kunne evakuere den vej, hvis det var nødvendigt.
Bare en tanke der slog mig...
Hmm ... men det findes færdige lysindfald at købe ....
http://www.ebay.de/itm/MEA-MULTINOR...EFE-40-/191608626089?var=&hash=item2c9cc39ba9
https://www.bausep.de/aco-therm-lichtschacht-kompl-rost-masche-30-30-begehbar.html
eller skal det være noget specielt med den?
http://www.ebay.de/itm/MEA-MULTINOR...EFE-40-/191608626089?var=&hash=item2c9cc39ba9
https://www.bausep.de/aco-therm-lichtschacht-kompl-rost-masche-30-30-begehbar.html
eller skal det være noget specielt med den?
Senest redigeret:
Der er endnu et kældervindue, der er lige så stort, men som sidder på den anden side af rummet, det er det vindue, man må forsøge at komme ud gennem, hvis det skulle være nødvendigt, der er også en vej ud gennem kælderen op gennem garagen, så jeg forringer ikke evakueringsmulighederne i hvert faldTestarn sagde:Overvejede noget... er det et rum bag vinduet, som I ofte er i/længe? Det ser på billedet ud til at være oversidehængt og at det åbner udad. Så vil det ikke være muligt at kravle ud gennem det, hvis der er brand eller sådan, når du har bygget en kassun.
Jeg har en nabo, hvis søn har sit soveværelse bag et kældervindue (som var lidt større end dit), og det åbner udad, så da de lavede en kassun som du gør nu, skiftede de vindue til et, der åbner indad. Netop for at kunne evakuere den vej, hvis det var nødvendigt.
Bare en tanke, der slog mig...
Spygatten:

Forhøjningen omkring kummen der hvor jeg holder fingeren, skal der støbes beton over den rille også?
Forberedelserne til støbning:

Ser I noget mærkeligt her? Ellers armerer jeg i morgen og støber.

Forhøjningen omkring kummen der hvor jeg holder fingeren, skal der støbes beton over den rille også?
Forberedelserne til støbning:

Ser I noget mærkeligt her? Ellers armerer jeg i morgen og støber.

Nu er pladen støbt, at det ser amatøragtigt ud behøver jeg ikke høre
Det jeg spekulerer på nu er, hvordan jeg bygger den ydre af væggene jeg skal støbe imod, den indre er jo let, 3 OSB-plader med lidt reglar som støtte, no problems. Så når jeg skal bygge den ydre, tænkte jeg at sætte OSB-pladen helt ned mod frigoliten og så tæt mod betonen, men hvordan sikrer jeg mig, at afstanden bliver korrekt hele vejen uden at kunne sætte nogle gennemgående afstandsstykker?
Det er vel ikke så høj mur, du skal støbe? Så er det nok nemmest, at du stiller reglar på ydersiderne af begge formhalvdele (indre/ydre), som du forbinder med en træstump på toppen. Bare husk at lave reglarne så høje, at du har plads til at komme til under træstykkerne. I nederkanten fylder du op med jord/grus, så den ydre form ikke vælter ud.
Alternativt kan man bore gennem begge formerne og stikke ståltråd igennem, vende den over en søm og trække den tilbage og sætte en søm på den anden side også. Så snurrer du ståltråden, så den er spændt.
Alternativt kan man bore gennem begge formerne og stikke ståltråd igennem, vende den over en søm og trække den tilbage og sætte en søm på den anden side også. Så snurrer du ståltråden, så den er spændt.