Totalrenoveret huset, begynder at nå slutningen.
Jeg skal gipse, og jeg har 13*900*2400mm. Nu er det sådan, at den dårlige arbejdskraft, jeg hyrede ind, ikke rigtig fungerede, og jeg gør derfor det sidste selv. Der mangler regler i hjørnerne, så jeg har ikke noget at fæstne gipsen mod. Fungerer det, hvis jeg tager en 90-graders stål"regel" og sætter den fra en regel på den ene væg til den anden regel på den anden væg og laver et fint hjørne, så jeg kan fæstne min gips i stål"reglen"? OK?
Når jeg så har fået det hele op, skal jeg så have en slags strimmel i samlingerne mellem pladerne? (Jeg skal sætte en fiberdug op på væggen bagefter og male på. Ingen tapet.) Hvilken type strimmel?
Fungerer det med en form for silikone i hjørnerne ved gips-samlingerne? Det er lidt svært med spartelmasse der.
Hvilke skruer? Jeg har en 45*70mm regel at fæstne i. (Undtagen i hjørnerne.)
tak på forhånd!
Jeg skal gipse, og jeg har 13*900*2400mm. Nu er det sådan, at den dårlige arbejdskraft, jeg hyrede ind, ikke rigtig fungerede, og jeg gør derfor det sidste selv. Der mangler regler i hjørnerne, så jeg har ikke noget at fæstne gipsen mod. Fungerer det, hvis jeg tager en 90-graders stål"regel" og sætter den fra en regel på den ene væg til den anden regel på den anden væg og laver et fint hjørne, så jeg kan fæstne min gips i stål"reglen"? OK?
Når jeg så har fået det hele op, skal jeg så have en slags strimmel i samlingerne mellem pladerne? (Jeg skal sætte en fiberdug op på væggen bagefter og male på. Ingen tapet.) Hvilken type strimmel?
Fungerer det med en form for silikone i hjørnerne ved gips-samlingerne? Det er lidt svært med spartelmasse der.
Hvilke skruer? Jeg har en 45*70mm regel at fæstne i. (Undtagen i hjørnerne.)
tak på forhånd!
Prøver at dele op i to svar. Eksperterne må rette, hvis de ikke er enige:
Almindelig selvklæbende glasfiberstrimmel, der spartles ind, er vel aldrig forkert. Antager, at du har "nedfasede" spor ved samlingerne.ExoticThrill sagde:
Latexfugemasse er nok bedre, hvis du vil have, at noget (lim/farve) skal binde der. Silikone bliver meget "glat".ExoticThrill sagde:
Glasfiberstrimmel vs papirstrimmel er altid et omdiskuteret emne.
Derfor satte jeg papirstrimmel på den ene langside af garagen og glasfiber på den anden.
Resultatet et år senere; alle glasfiberstrimlede samlinger er sprækket, ingen papirstrimmel-samling er sprækket. Sprækkerne er tynde, men ses tydeligt på de malede vægge, jeg tror ikke, de ville have været mærkbare med tapet på væggene.
Ingen tvivler vel på, hvad jeg vælger for strimmel til hele huset.
Sæt aldrig silikone på andre steder end velvalgte steder i køkken og badeværelse.
Det er umuligt at male på, og det spreder sig, hvis man f.eks. sliber, så stadig større områder får problemer med farveafskalning. Akryl/latex-fuge skal det være.
Tip, skær plader (nøje!) hvor de skal mødes i indadgående hjørner, dvs. ingen spartelfals der.
Montér pladerne tæt og pænt, undgå derefter spartling helt og kun fug let med akrylfuge.
Derfor satte jeg papirstrimmel på den ene langside af garagen og glasfiber på den anden.
Resultatet et år senere; alle glasfiberstrimlede samlinger er sprækket, ingen papirstrimmel-samling er sprækket. Sprækkerne er tynde, men ses tydeligt på de malede vægge, jeg tror ikke, de ville have været mærkbare med tapet på væggene.
Ingen tvivler vel på, hvad jeg vælger for strimmel til hele huset.
Sæt aldrig silikone på andre steder end velvalgte steder i køkken og badeværelse.
Det er umuligt at male på, og det spreder sig, hvis man f.eks. sliber, så stadig større områder får problemer med farveafskalning. Akryl/latex-fuge skal det være.
Tip, skær plader (nøje!) hvor de skal mødes i indadgående hjørner, dvs. ingen spartelfals der.
Montér pladerne tæt og pænt, undgå derefter spartling helt og kun fug let med akrylfuge.
Senest redigeret:
Jeg har hørt, at glasfiber ikke er godt, hvis man har et hus, der bevæger sig. Jeg har intet nedfaset, derfor undrer jeg mig over, om jeg skal have en strimmel? Del vil jo bule ud der så.
Men jeg skal have malede vægge, ingen tapet, passer det, som jeg har hørt, at jeg først skal opsætte en slags fiberdug efter at have spartlet og så male på den?
Nej, jeg tror jeg kan gætte, lol... Har ingen intentioner om at starte/fortsætte en religionskrig.Mikael_L sagde:Glasfiberstrimmel vs papirstrimmel er et altid lige omstridt emne.
Derfor satte jeg papirstrimmel på garagens ene langside og glasfiber på den anden.
Resultatet et år senere; alle glasfiberstrimlede samlinger har revnet, ingen papirstrimlede samlinger har revnet. Revnerne er tynde, men ses godt på de malede vægge, jeg tror ikke de ville have været synlige med tapet på væggene.
Ingen behøver vel at tvivle på, hvad jeg vælger for en strimmel til hele huset.![]()
Behøves strimmel, hvis TS skal have fiberdug? Jeg ved det ikke. Fiberdug forresten, mener vi almindelige "glasfirkanter", typ hospital, eller er det noget andet.
Når det gælder udbuling, mærkes det oftest ikke, hvis man er god til at spartle bredt. Den er der, men plejer ikke at blive bemærket, hvis det er godt gjort.
Klik her for at svare