Jeg skal flytte 2 vægge på førstesalen.
Jeg har vedhæftet en enkel skitse i paint, hvordan det ser ud.
Alle tynde linjer er eksisterende vægge. Så det er de to tykkere, som jeg skal slå op.
De eksisterende er måske 5 cm tykke, og jeg vil erstatte dem med 2"4.
Jeg vil slå op de nye vægge, før jeg fjerner de gamle.
Men nu undrer jeg mig, er det nogen fare ved at flytte disse vægge? De er næppe bærende vel?

hus.jpg

Så til spørgsmålet om luftspalte. Når jeg så har flyttet disse vægge, tænkte jeg at beklæde loftbjælkerne. Men skal jeg så have en luftspalte?
Men jeg har ikke åbent til loftet ovenover, heller ikke nedad.
Loftbjælkerne er kun synlige i disse opbevaringsrum.
Hvordan skal man lave luftspalten så?

Er ikke helt med på hvad du mener, men luftspalte plejer at blive lagt mellem spær (tagskegleventilation). F.eks. kan man lægte mod råspånten og sømme/skue fast masonit, så isoleringen ikke ligger an mod råspånten.

Det skal altså være frit blæs fra tagfod til ryg, går det ikke at opnå, findes der skimmelstoppere, som placeres under tagstenene. Fortrinsvis da i hvert rum.

/Kent

Ved ikke om taglinjen er inder eller yder taget, men du bør vel i det mindste have 30 cm isolering mellem luftspalten (3 cm) ved ydertaget og gips. Alt dette hvis du har mineralulds isolering.

snickarboden sagde:
Er ikke helt med på hvad du mener, men luftspalte plejer at lægges mellem spærene (tagskægtsventilation). F.eks. kan man lægte mod råspont og sømme/skruve fast masonit, så isoleringen ikke ligger an mod råsponten.

Det skal altså være fri luftstrøm fra tagskæg til kip, og hvis det ikke er muligt at opnå, findes der skimmelstop, som placeres under tagstenene. Passende i hvert fag.

Kent
Jo, det var det jeg mente. At jeg lægter direkte mod råsponten og sømmer masonite der.
Problemet var netop det, at det ikke er åbent mod "øvre" loft eller over breaket, hvis du forstår hvad jeg mener?
Men så er jeg måske nødt til at bruge sådan nogle skimmelstop?

Forresten, har du ingen synspunkt på flytningen af væggene også?

har nu boret et 18mm hul i, hvor jeg mistænkte, at der var en luftspalte. Det viste sig at være flamingo direkte bag den plade. Så må der vel være en luftspalte direkte bag flamingoen mod råsponten? Så behøver jeg vel ikke have en til? Jeg kan vel roligt lægge mere isolering på bare?

Hurtigt svar ville være meget taknemmeligt.

Skal og skal... Forhåbentlig er der luftspalte, men det skal man jo kontrollere på stedet. Hvordan er ventilationen løst ovenfor bruddet?

/Kent

Ja, det er en åben loft. Kun isolering i bjælkelaget og helt åbent til kippen.
Havde der ikke været luftspalte, burde det vel være mugnet der for længe siden?
Hvis man kravler længst ud mod taget, burde man vel i så fald se luftspalten?

Gavlventilation så? Eller er det ventileret i kippen?

/Kent

Det ved jeg faktisk ikke. Måske skal jeg undersøge det lidt nærmere, antager jeg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.