1,191 læst ·
9 svar
1k læst
9 svar
Skal fjerne espalier og sætte bræt. Højde?
Hej!
Desværre har jeg ikke noget billede lige nu, så I må bruge fantasien
På førstesalen har vi et espalier i forbindelse med trappen og alrummet. Jeg overvejer at fjerne espalieret, så rummet opleves mere luftigt.
Synes at espalier helt op til loftet er lidt grimt.
Jeg overvejer simpelthen at skære det ned og sætte en slags overbræt på det hele. Mit spørgsmål er, om der findes en standard for, hvor højt jeg skal skære det?
Kan påpege, at jeg har småbørn, så vil naturligvis ikke have det alt for lavt
Desværre har jeg ikke noget billede lige nu, så I må bruge fantasien
På førstesalen har vi et espalier i forbindelse med trappen og alrummet. Jeg overvejer at fjerne espalieret, så rummet opleves mere luftigt.
Synes at espalier helt op til loftet er lidt grimt.
Jeg overvejer simpelthen at skære det ned og sætte en slags overbræt på det hele. Mit spørgsmål er, om der findes en standard for, hvor højt jeg skal skære det?
Kan påpege, at jeg har småbørn, så vil naturligvis ikke have det alt for lavt
900 mm over gulv plejer man at have indendørs, så længe bjælkelagshøjden er maksimalt 3 m.W Watisdiz sagde:Hej!
Tyvärr har jeg ingen billede lige nu, så I må bruge fantasien
På overetagen har vi en spærre i forbindelse med trappen og stuen. Jeg overvejer at fjerne spærret for at få rummet til at føles mere luftigt.
Jeg synes, at spær op til loftet er lidt grimt.
Jeg overvejer simpelthen at skære det og sætte en slags overbræt på det hele. Mit spørgsmål er, om der findes nogen standard for, hvor højt jeg skal skære?
Kan påpege, at jeg har småbørn, så jeg vil naturligvis ikke have det alt for lavt![]()
Senest redigeret af en moderator:
Mange tak for begge svar 900 og 1100.Rejäl sagde:
Jeg syntes det føltes alt for lavt og 1100 lidt for højt, så jeg må vel lande på 1000 eller noget i den stil
Bonusspørgsmål:
Min fremgangsmåde vil være omtrent at kappe nuværende "pinde" til den rette længde og derefter købe en overliggende bræt.
Hvordan bør jeg fæstne brættet uden at det kan ses? Tips?
Kommer det virkelig til at holde?
Eftersom jeg er snublet og faldet rigtigt slemt en gang og blev grebet af en sådan espalier som du beskriver, undrer jeg mig over, om det holder, hvis den ikke er forankret i loftet, hvilket jeg antager, at den er nu? Hvis ikke vores espalier havde været der, ville jeg være faldet med hovedet først, lige ud.
(Jeg havde selv vidtrækkende planer om at fjerne vores, men ændrede mening efter den hændelse.)
Hvis du kun vil have et rækværk, bør det være konstrueret til det.
Måske vil din espalier holde også som rækværk, men sørg for det først, eller styrk, hvor det er nødvendigt.
Eftersom jeg er snublet og faldet rigtigt slemt en gang og blev grebet af en sådan espalier som du beskriver, undrer jeg mig over, om det holder, hvis den ikke er forankret i loftet, hvilket jeg antager, at den er nu? Hvis ikke vores espalier havde været der, ville jeg være faldet med hovedet først, lige ud.
(Jeg havde selv vidtrækkende planer om at fjerne vores, men ændrede mening efter den hændelse.)
Hvis du kun vil have et rækværk, bør det være konstrueret til det.
Måske vil din espalier holde også som rækværk, men sørg for det først, eller styrk, hvor det er nødvendigt.
Du skal plugge hver spile, har du billeder af hvordan det ser ud..W Watisdiz sagde:Stor tak for begge svarene 900 og 1100.
Syntes det føltes alt for lavt, og 1100 lidt for højt, så jeg må nok lande på 1000 eller noget i den stil
Bonusspørgsmål:
Min tilgang vil være at skære nuværende "pinde" til den rigtige længde og derefter købe en overliggende bræt.
Hvordan bør jeg fastgøre brættet uden at det kan ses? Tips?
900mm over gulv er et minimumsmål, som de fleste trappeproducenter vil holde..
1100mm over gulv gælder offentlige rum, udendørs, korridorer osv..
Så det bliver godt med det, du bliver tilfreds med!
Du har helt ret. Der går en slags "ramme" (bræt) langs skråvæg og loft. Brættet ser ud til at være sømmet.Jiji sagde:
Kommer det virkelig til at holde?
Eftersom jeg er snublet og faldet rigtig slemt en gang og blev grebet af en sådan espalier, som du beskriver, undrer jeg mig over, om det holder, hvis den ikke er forankret i loftet, som jeg antager, den er nu? Hvis ikke vores espalier havde været der, havde jeg fløjet med hovedet først, lige ud.
Hvis du kun vil have et rækværk, skal det være konstrueret til det.
Måske vil din espalier holde selv som rækværk, men sørg for det først, eller gør det sikkert, hvor det er nødvendigt.
Stokkene går jo fra gulv til loft.
Jeg vender tilbage med billeder i aften
Jiji sagde:
Vil det virkelig holde?
Eftersom jeg en gang er snublet og faldet rigtig slemt og blev fanget op af en sådan espalier som du beskriver, undrer jeg mig om det holder, hvis den ikke er forankret i loftet, hvilket jeg antager, at den er nu? Hvis ikke vores espalier havde været der, var jeg faldet med hovedet først, lige ud.
Hvis du kun ønsker et rækværk, bør det være konstrueret til det.
Måske vil din espalier holde også som rækværk, men forsikre dig om det først, eller sikr op der, hvor det er nødvendigt.

Sådan ser det ud.
Længde 195 cm
Laveste højde 137 cm
Hver stolpe/pind er
30mm*55mm
Den første pind er dog 55*55
Når jeg hiver i pindene, svajer de pinde, der er bagude. Det lyder farligt, når jeg siger svajer, men heller ikke helt stive i hvert fald. De forreste pinde er dog stive, tænker at det måske skyldes rælingen, som er skruet tværs over.
Klik her for at svare