Någon som vet hur jag tar bort låset behöver byta låscylindern. Fick bort yttersta delen med en liten skruv men vet inte hur jag fortsätter.

. Dörrhandtag och delvis borttagen låscylinder på en dörr, personen behöver hjälp att ta bort låset för att byta låscylindern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett dörrlås där ytterdelen tagits bort för att byta låscylinder.
Skapa konto

Lockdel av blank metall på vit dörr, delvis borttagen med synlig skruv. Används för att byta låscylinder.
Skapa konto

MultiMan
Vredet ser ut att sitta fastskruvat med med en insex, så ta bort den med rätt verktyg och därefter vredet, sedan skyddet över själva låscylindern som brukar sitta med fjädrande pinne som syns på bilderna. Normalt sett har man inte ett vred där utanpå cylindern utan använder nyckel, iaf de jag sett.

Är det Assa 2000 så är det sedan 2 st skruvskydd som ska plockas bort, och det gör man genom att sätta i nyckeln och först vrida den till vänster ca 30 grader, minns inte exakt men om du lirkar på skruvskyddet samtidigt känner du när låsningen släpper. Samma sak för det högra genom att vrida nyckeln dit.

Sedan skruvar man ut de 4 långa, genomgående skruvarna som blottas när skydden är borta.

MultiMan
Eftersom nyckeln är ersatt med ett vred så antar jag att det är vredet du får vrida när kåpan är borta. Alltså måste du montera tillbaka vredet. Aldrig sett din variant utan nyckel men cylinder kvar, men jag är ingen låssmed heller. Eller så blottas cylindern så du kan använda nyckeln. Du lär ju se vilket det är. Kanske vredet sitter fastskruvat i nyckeln, men då borde det gått att dra ut direkt utan vidare åtgärder.

• Gilla
Alexander malmqvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.