1,669 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Skal bygge nyt gulv under vasken, men HVORDAN??
Hej,
Denne køkkenrenovering var jo mere end enkel, nu har vi bemærket, at der mangler gulv under underskabene, men kun visse steder. Resten af gulvet er råspont på ca. 2 cm, og derefter er der lagt masonitplader (tror det hedder sådan, en brun som er blank opad) og så plastikgulv direkte på. Under råsponten er der et ca. 20 cm tykt spånlag, og derefter beton under det.
Vi skal lægge nyt plastikgulv i hele køkkenet, så vi skal bygge gulvet op, hvor det mangler. HVORDAN GØR VI?
Det skulle helst have været fikset allerede i går.
Kan man skrue strøer fast i væggen samt i det eksisterende trægulv, og så lægge spånplade og så masonitplade for at få samme højde som resten af gulvet. Er der fx nogle specielle spån-/masonitplader, man skal lægge (hvis man nu kan det), eller skal det være en speciel slags?
Kan ligeledes hurtigt spørge, om man må proppe gamle elementrør til under gulvet, eller om de skal være synlige? Lige nu stikker de op 10 cm, hvor vi har fjernet skabe, og vi vil ikke erstatte med nogen nye, da vi skal have åbent gulv.
Håber på hurtigt svar, da vi skal købe alt til at bygge gulvet op i dag, så jeg kan fikse det i morgen, når manden er på arbejde.
/Kristina
Denne køkkenrenovering var jo mere end enkel, nu har vi bemærket, at der mangler gulv under underskabene, men kun visse steder. Resten af gulvet er råspont på ca. 2 cm, og derefter er der lagt masonitplader (tror det hedder sådan, en brun som er blank opad) og så plastikgulv direkte på. Under råsponten er der et ca. 20 cm tykt spånlag, og derefter beton under det.
Vi skal lægge nyt plastikgulv i hele køkkenet, så vi skal bygge gulvet op, hvor det mangler. HVORDAN GØR VI?
Kan man skrue strøer fast i væggen samt i det eksisterende trægulv, og så lægge spånplade og så masonitplade for at få samme højde som resten af gulvet. Er der fx nogle specielle spån-/masonitplader, man skal lægge (hvis man nu kan det), eller skal det være en speciel slags?
Kan ligeledes hurtigt spørge, om man må proppe gamle elementrør til under gulvet, eller om de skal være synlige? Lige nu stikker de op 10 cm, hvor vi har fjernet skabe, og vi vil ikke erstatte med nogen nye, da vi skal have åbent gulv.
Håber på hurtigt svar, da vi skal købe alt til at bygge gulvet op i dag, så jeg kan fikse det i morgen, når manden er på arbejde.
/Kristina
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Ja det er nok ingen problemer - er væggen stabil nok så - på den anden side måske ikke engang det "nye" gulv skal belastes - så det er nok ingen problemer
Er mere tvivlsom til at man bygger gulvet op med beton+savsmuld+fer/not-plade - hvis ikke betonen er isoleret nedefra (??) så er det som lavet til fremtidige fugt/skimmelproblemer eftersom betonen med årene vil transportere jordfugt
Ellers synes jeg jeres plan lyder godt. elementrørene kan I nok plugge nede i gulvet - selvom det ikke er optimalt hvis det skulle begynde at lække - men man skal vel helst bro dem ?
/K
Er mere tvivlsom til at man bygger gulvet op med beton+savsmuld+fer/not-plade - hvis ikke betonen er isoleret nedefra (??) så er det som lavet til fremtidige fugt/skimmelproblemer eftersom betonen med årene vil transportere jordfugt
Ellers synes jeg jeres plan lyder godt. elementrørene kan I nok plugge nede i gulvet - selvom det ikke er optimalt hvis det skulle begynde at lække - men man skal vel helst bro dem ?
/K
Det nye vil ikke blive belastet, det er under køkkenbordet samt under der, hvor vi skal have to højskabe, som mangler gulv. Højskabene skal ligge på bræt bagpå væggen samt ben foran, og de vil være på gulvet som findes i dag. Er ca. 20 cm som mangler fra væggen.klaskarlsson sagde:Ja det er nok ingen problemer - er væggen stabil nok så - på den anden side skal det "nye" gulv måske slet ikke belastes - så det er nok ingen problemer
Er mere i tvivl om man bygger gulvet op med beton+snitt+fer/not-plade - hvis ikke betonen er isoleret nedefra (??) så er det som lagt op til fremtidige fugt-/skimmelproblemer da betonen med årene vil transportere jordfugt
Ellers synes jeg jeres plan lyder godt. Elementrørene kan I nok plugge nede i gulvet - selvom det ikke er optimalt hvis det skulle begynde at lække - men man skal vel helst brygge dem?
/K
Kan man bruge hvilke som helst spånplader, eller skal det være gulvspån? Skal forsøge at finde nogen, som er samme tykkelse som rupløjningen.
Vi har kælder, og huset er bygget -63. Også alle væggene i huset har spån som isolering og tilsyneladende også gulvet. Kælderen er opvarmet.
Vi skal hyre en VVS-mand til al vandinstallationen. Tænkte, at hvis det alligevel ikke går at plugge dem under gulvet, behøver han ikke komme her nu. Ellers skal han komme hurtigt som lynet, så vi kan nå at bygge gulvet igen, inden gulvlæggeren kommer i næste uge. Skal se, om jeg kan få fat i ham i eftermiddag, så kan jeg spørge ham om rørene.
Tak for dit svar.
/K
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Gulvspån eller almindelig har ingen betydning for dig - det er kun et spørgsmål om hvor meget man kan laste det (svaj osv) - og eftersom dette er under dine skabe, så spiller det jo ingen rolle
Almindelig spånplade er dog 12mm tyk, og gulvspån 22mm - så det er måske lettere at passe ind i noten med gulvspån ?
/K
Almindelig spånplade er dog 12mm tyk, og gulvspån 22mm - så det er måske lettere at passe ind i noten med gulvspån ?
/K
Men hvor heldigt, målte lige råspånten og den var 22mm, så er det jo lettest med gulvspån da. Hvis de ikke skulle have super god pris på råspont så må vi vel sætte det.klaskarlsson sagde:Gulvspån eller almindelig har ikke nogen betydning for dig - det er bare et spørgsmål om hvor meget man kan belaste det (svaj osv) - og eftersom dette er under dine skabe så spiller det jo ingen rolle
Almindelig spånplade er dog 12mm tyk, og gulvspån 22mm - så det er måske lettere at passe ind til noten med gulvspån ?
/K
Det jeg funderer en smule over er, hvad gulvmanden vil sige når han skal lægge linoleummet på masonit, selvom man gjorde det før i tiden så måske det ikke er godt i dag. Han er på Mallorca lige nu, ellers ville jeg have ringet og spurgt ham.
/Kristina
Men hvordan pokker laver man reglar fra betongoverfladen? Jeg har ingen lyst til at grave al spån ud (20 cm dybt), medmindre jeg absolut må.anaitis sagde:
Det største område er 120*50 cm, som skal repareres. Jeg gravede for et stykke tid siden frem en af gulvreglarne ikke så langt inde, og jeg tænkte, jeg skulle fastgøre den nye regel i den. Regeln på væggen er der allerede fra tidligere.
Vi skal bare "reparere" gulvet for at få plastikgulv så det går helt ind til væggen og så op ad væggen et stykke. Så ingen direkte belastning.
/Kristina
Klik her for at svare