Hej!
har lige installeret en pocketkarm (95mm karmdybde) i min væg med samme tykkelse. Jeg har beklædt karmen med 12mm spånplade og skruet i de tværgående ”ribber” samt i reglar ovenfor og ”bagtil” i karmen. Mit problem nu er, at hele væggen er ”svajende og svajer en del. Svajet er størst ved dørrammen, hvor pladen stort set mangler fastgørelse i regl, men den er næsten helt stiv ved reglar bag karmen. Jeg overvejer, om jeg burde satse på at skifte spånpladen ud til noget andet, fx 12mm MDF eller om jeg skal lægge et lag renoveringsgips/spånplade på.
Huset er et Borohus fra -89 med træreglar og masonitplader i væggene.
taknemmelig for alle svar/tips jeg kan få!
har lige installeret en pocketkarm (95mm karmdybde) i min væg med samme tykkelse. Jeg har beklædt karmen med 12mm spånplade og skruet i de tværgående ”ribber” samt i reglar ovenfor og ”bagtil” i karmen. Mit problem nu er, at hele væggen er ”svajende og svajer en del. Svajet er størst ved dørrammen, hvor pladen stort set mangler fastgørelse i regl, men den er næsten helt stiv ved reglar bag karmen. Jeg overvejer, om jeg burde satse på at skifte spånpladen ud til noget andet, fx 12mm MDF eller om jeg skal lægge et lag renoveringsgips/spånplade på.
Huset er et Borohus fra -89 med træreglar og masonitplader i væggene.
taknemmelig for alle svar/tips jeg kan få!
For den interesserede valgte jeg at bruge 45x70 og bygge en udenpåliggende væg på pocketkarmens spånplade. Jeg åbnede pocketkarmen bagfra og fastgjorde pocketkarmens spånplade i de nye reglar for at stabilisere karmen i sig selv også. Bagsiden af karmen vil have køkkenskabe mod sig, så der er ingen større fare med svajet der.
Nu kan ungerne i hvert fald bruge væggen som stop, når de løber, uden at rive halve huset ned.
Nu kan ungerne i hvert fald bruge væggen som stop, når de løber, uden at rive halve huset ned.
Velkommen til forummet.
Hvorfor spånplade i væggene? Hvis man skal være lidt hård, så har vel ingen brugt det siden Berlinmurens fald...
Jeg installerede en tilsvarende pocketkarm for nogle år siden, og jeg monterede 15mm krydsfiner i rammen og satte derefter 13mm gips. Resultatet blev helt ok. Det bliver jo selvfølgelig ikke lige så stabilt som en rigtig regelvæg, men det føles ikke vaklende i hvert fald. Jeg har også to små børn, der mere ligner vilde hyæner end normale børn, og de har ikke formået at skade væggen de 6 år, den har stået oppe.
Hvorfor spånplade i væggene? Hvis man skal være lidt hård, så har vel ingen brugt det siden Berlinmurens fald...
Jeg installerede en tilsvarende pocketkarm for nogle år siden, og jeg monterede 15mm krydsfiner i rammen og satte derefter 13mm gips. Resultatet blev helt ok. Det bliver jo selvfølgelig ikke lige så stabilt som en rigtig regelvæg, men det føles ikke vaklende i hvert fald. Jeg har også to små børn, der mere ligner vilde hyæner end normale børn, og de har ikke formået at skade væggen de 6 år, den har stået oppe.
Troede masoniten blev opgivet omkring Murens fald.Janus82 sagde:
Velkommen til forumet.
Hvorfor spånplade i væggene? Hvis man skal være lidt hård, har vel ingen brugt det siden Berlinmurens fald...
Jeg installerede en magen til pocketkarm for nogle år siden, og jeg monterede 15mm krydsfiner i rammen og satte derefter 13mm gips. Resultatet blev helt ok. Det bliver jo selvfølgelig ikke lige så stabilt som en rigtig regelrammevæg, men det føles i hvert fald ikke skrøbeligt. Jeg har også to små børn, som mere ligner vilde hyæner end normale børn, og de har ikke formået at beskadige væggen i de 6 år, den har stået op.
næste væg, der rives, vil blive erstattet med krydsfiner og gips. Man lærer så længe man lever!
stemmer. Dørpartiet er konstrueret for at fæstnes i bag- og forkant samt i gulvet i midten. Opad er der intet at fæstne igennem på grund af skinnen for døren. Tanken er nok, at vægbeklædningen går fra gulv til loft og stabiliserer det yderligere samt at det er en kraftig stålskinne i toppen som holder den stiv.Anna_H sagde:
Klik her for at svare

