Hej! Jeg er i gang med at renovere trappegelænderet derhjemme. Jeg er havnet i en situation, jeg ikke forstår. Jeg skal helt "enkelt" skære to brædder 34*95. Vinklen mellem de to brædder i horisontalplanet er 122 grader, og trappen hælder 30 grader.
Man kunne tro, at man bare skulle skære i begge retninger i halvdelen af vinklerne, dvs. hælder klingen (180-122)/2=29 grader og skærer 30/2=15 grader, men det gik IKKE.
Så aftenen endte med, at jeg sad på trappen i tre timer og googlede, samt forsøgte at save 10 gange og blev bare mere og mere frustreret. Al hjælp er MEGET værdsat!
Imponerende kap-geringssav hvis du kan kappe 95mm stående med skråt blad. Har du tænkt rigtigt der? (eller så forstår jeg det forkert) 🤔
Når jeg resonerer i mit hoved så skal du ikke dele de 30 grader i 2. Men jeg har aldrig gjort det du vil gøre så det kan være helt galt.
Edit:
Såmed liggende bræt, 30 grader ger og vippe bladet 29
Imponerende kap-geringssav hvis du kan kappe 95mm stående med tippet klinge. Har du tænkt rigtigt der? (eller så forstår jeg det forkert) 🤔
Når jeg overvejer det i mit hoved, burde du ikke dele de 30 grader i 2. Men jeg har aldrig gjort det, du vil gøre, så jeg kan være helt galt på den.
Edit:
Så med liggende bræt, 30 grader ger og tip klingen 29
Ja det er lidt forvirrende det her, jeg ved knap selv længere. Men brædderne kappes liggende. Så geren bliver jo så for at kappe hældningen på trappen, og klingens hældning bliver for at kappe vinklen i horisontalplanet.
Edit:
Såmed liggende bræt, 30 grader giver og lut klingan 29
Jeg skal teste dette, når jeg kommer hjem. Men jeg får for mig, at det ikke er så enkelt, da vinklerne bliver anderledes, når du skærer skråt til to retninger samtidig.
Det enkleste havde selvfølgelig været at lave en "butt joint", men det føles ikke så sjovt.