Needas Needas sagde:
Lej en Festool dykker sav TS55 med 48T klinge til formålet.
Med den sav kommer du 11-12 mm ud fra væggen, hvilket er helt passende.
Godt tip. Den ser ud til at være meget smal på siden.
Kan man justere skæredybden? Jeg mener, jeg vil kun save klikgulvet, som er 17 mm, ikke spånpladen under.

L lob sagde:
Hvad er det, der forhindrer, at man klikker en række ud og kapper med en almindelig sav? /LOB
Det går på kortsiderne, men langsiderne skal man tage op hele gulvet og save.

Jeg lejede en maskine, der var lavet netop til det. En slags håndsav med forsænket skrue og klinge beskyttelse, der sluttede i niveau med klingen. Med en 3 mm klinge kunne man skære 5 mm langs en væg.
Men det er nok 20 år siden.

L Lars48 sagde:
Gode tips. Den ser ud til at være meget smal på siden.
Kan det justeres snitdybden? Jeg mener, jeg vil kun save klikgulvet, som er 17mm, ikke spånpladen under.

[media]
Ja, det er en af funktionerne ved en dykker-sav.

Needas Needas sagde:
Med den sav vil du komme 11-12 mm ud fra væggen, hvilket er helt passende.
Det afhænger af, hvilke gulvlister man har. 12 mm er nok dobbelt så meget, som jeg ville have i et normalt stort rum. Med 12 mm-gulvlister fungerer det heller ikke særlig godt.

P
Er det her egentlig det rigtige tidspunkt at save? Saver man når gulvet har svulmet, vil revnen jo blive endnu større, så risikoen er der for, at ikke engang 15mm lister dækker derefter...

Bør man ikke gøre det, når gulvet er mindst, typisk i januar/februar?

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
P
Men, ligger gulvet i spænd mod væggen nu?

Nu er det blevet koldere sammenlignet med i September, og gulvet lyder slet ikke som det gjorde for et par måneder siden. Så tror jeg, at gulvet har krympet tilstrækkeligt. Det krymper måske en anelse mere. Jeg har 15 mm sokler. De dækker 12 mm.

L Lars48 sagde:
Det kanske krymper en aning mere. Jag har 15 mm sokler. De dækker 12 mm.
Men lidt ujævn væg eller en anelse "hicka" ved savningen... Ingen større margin direkte, men ja, rent matematisk bør dine lister dække gulvspringet, hvis det nu ikke gulvet krymper lidt til...

BirgitS
Vi har jo let mindst 10 procentpoint lavere rel. luftfugtighed inde, hvis det er -20 grader ude sammenlignet med, hvordan det er lige nu. Det ville jeg så tro påvirker gulvet. Det bedste er vel egentlig at vente til næste sensommer, så man tydeligt ser, hvor det går imod et sted.

• Synes
Lars48 og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.