Hej
Klickgulvets afstand til væggene er krympet flere steder, og jeg har brug for at skære 1 cm fra væggene på stedet.
Hvad er det bedste værktøj at bruge til formålet?
Jeg har overvejet en lille cirkelsav som du ser på linket nedenfor. Men har ingen erfaring med den, det er usikkert om jeg kan justere den så den skærer netop 1 cm fra væggene. Det ser ud på filmen som om den behøver større plads på siderne. Nogle forslag?
Almindelig multimaskine har jeg allerede prøvet men det tager alt for lang tid at skære gulvet. Det går også mange savklinger. Så at sige den er ikke praktisk.
 
Jeg har en sådan sav præcis magen til, men med mærket Ferm.
Jeg tog og kiggede lige, og man kommer så tæt som 2 cm fra væggen.
Dog bliver det nok ret besværligt at save sådan også, da startknappen ender mod væggen.
 
  • Synes
Lars48
  • Laddar…
Scouten sagde:
En hyfsad multicutter löser det.
Men det havde TS allerede afvist.

L Lars48 sagde:
Almindelig multimaskine har jeg allerede prøvet, men det tager alt for lang tid at skære gulvet. Det går at mange savklinger også. Så at sige den er ikke praktisk.
Jeg er nok parat til at være enig med TS. En håndfuld centimeter, ja, men hvis vi taler om længere strækninger, føles det ret trættende. Eller har du tips til "specialklinger", der gør, at man "kan klare" længere snit?
 
P
Alfredo Alfredo sagde:
Men det havde TS allerede afvist.



Jeg er nok tilbøjelig til at give TS ret. En håndfuld centimeter, vist, men hvis vi taler om længere strækninger, føles det ret anstrengende. Eller har du nogen tips til "specialklinger", der gør, at man "makter" længere snit?
Jeg ved ikke, jeg købte mig en lidt for dyr sav med gode klinger, og siden da har jeg ikke haft nogen problemer med at klare mange meter på meget kort tid.
 
Scouten sagde:
ikke haft nogen problemer med at fjerne mange meter på meget kort tid.
Skelner man, om det er rent træ eller "hårdplast/laminat" i klikgulvet. Så er nok virkelig gode klinger en nøgle til succes.
 
Gulvet er laminat, en robust version. Det var næsten umuligt at bore huller i det med almindelige metalbor. Jeg måtte bruge stenbor. Hvis det var træ, ville det have fungeret med multitool.
 
P
L Lars48 sagde:
Gulvet er laminat, en robust version. Det gik knap at bore hul i den med almindelige metalbor. Jeg måtte bruge stenbor. Hvis det var træ, ville det have gået med multiværktøj.
Men jeg hævder med en dåres stædighed, at den rigtige multisav og det rigtige blad løser det! Tal med en profsælger, ikke nogen på Bauhaus eller lignende.

Alternativet er måske en god dyksav, de kan jo komme rigtig tæt mod forhindringer, men 10mm er meget tæt på.
 
Er gulvet nylagt?
Eller er det sådan, at gulvet simpelthen bevæger sig og udnytter de tidligere målte 10 mm i spalte?
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
L Lars48 sagde:
Hej
Klikgulvets afstand til væggene har krympet flere steder, og jeg har brug for at save af 1 cm fra væggene på stedet.
Hvad er det bedste værktøj at bruge til formålet?
Jeg har overvejet en lille rundsav som den, I kan se på linket nedenfor. Men jeg har ingen erfaring med den, og det er usikkert, om jeg kan justere den, så den saver præcis 1 cm fra væggene. Det ser ud i filmen som om, den har brug for større plads på siderne. Nogle forslag?
Almindelig multimaskine har jeg allerede prøvet, men det tager alt for lang tid at save gulvet. Den bruger også mange savklinger. Så at sige, den er ikke praktisk.
[media]
Lej en Festool dykker sav TS55 med 48T klinge til formålet. Med den sav kommer du 11-12mm ud fra væggen, hvilket er helt tilpas.
 
BirgitS
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Er gulvet nylagt?
Eller er det så at gulvet helt enkelt bevæger sig og udnytter de tidligere målte 10mm i spalte?
Enig, det er jo i september (Stockholmsområdet) at trægulv er størst, og så behøver der jo ikke længere være nogle mm tomt langs væggene. Når opvarmningen har fået tørret gulvet ud i nogle uger, begynder det at krympe.
 
Hvad forhindrer, at man klikker en række løs og skærer med en almindelig sav? /LOB
 
Stor risiko for at nogen not går i stykker.
 
Festools ts55 går 12mm fra væg
 
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Er gulvet nylagt?
Eller er det sådan, at gulvet simpelthen bevæger sig og bruger de tidligere opmålte 10mm i spalte?
Gulvet blev lagt sidste år. Ja, man kan sige, at det er nylagt. Jeg husker, at jeg pressede på snedkeren for at sikre, at der skulle være præcis 10mm. Jeg så et par gange, at han brugte 5mm, men rettede det efter henstilling. Nu ved jeg ikke, om gulvet har bevæget sig, eller om det var snedkeren, der brugte 5mm. Uanset hvad sidder det stramt, og det knaser lidt hist og her. Ikke om vinteren men i august og september, når det er mest fugtigt. Gulvet udvider sig af fugt og varme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.