Jeg skal til at lægge klinker i gangen, 33x33 fliser.
Jeg har brug for at skære en del på længden og har lånt naboens fliseskærer. En af dem man trækker henover og derefter knækker til.

Da jeg er helt ny på dette, prøvede jeg først på en 20x20 klinkeflise, som jeg har liggende i badeværelset, og det gik rigtig godt. Et skær og knæk, så blev det fint skåret.

Men når jeg så tager min større flise, 33x33, er jeg nødt til at trykke betydeligt hårdere og skære 2 gange. Desuden blev flisen ikke godt knækket.
Den første flise sprækkede jeg helt på alle leder og kanter, den anden flise blev ikke helt skåret.

Behøver jeg at have en anden type fliseskærer, eller er det bare et dårligt skærblad på den, jeg har lånt?

Jeg talte med Maskinhjælp, hvor man kan leje fliseskærere og forklarede mit problem, og de fortalte, at visse fliser er betydeligt hårdere og kræver en maskine i stedet for manuel skæring.
Passer det?
 
  • Synes
JuggeH
  • Laddar…
Aldrig trækk to gange, da trækker du forkert.
Visse fliser specielt store klinker er lidt mere besværlige.
 
Findes visse mærker, der næsten er håbløst HÅRDE
 
Lej eller køb en flisesav i stedet. Tag typen med vandbad, så det ikke støver så f-b, og så holder klingen også bedre. Der er også et alternativ, hvor du bruger en kap, som du kører på en skinne. Ligesom en dykker-sav, men til klinker.
 
Jeg havde lignende problemer med store (60x30) fliser, så jeg købte en billig Biltema kap med vandbad og byggede en enkel stand til større fliser.
 
  • Synes
Trollskidan
  • Laddar…
Vigen på Biltema?
 
Jeg lånte en billig kap af en ven, blev utroligt fine snit. Let at lave udskæringer til hjørner og sådan også, hvis man støder på det. Var dog en frygtelig svineri, sprøjtede vand overalt og måtte fylde op ofte i badet. Men jeg holdt til udenfor, så den eneste der led var mig. Beskyttelsesbriller er et must! Men det var let at skære, var næsten som at skære smør. Næsten...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.