Skal tage op en døråbning i en betonvæg (275 mm tyk). Har beregnet, at hele stykket vejer ca. 1200 kg (2.400 kg/m3) - Tunge sager. Tænkte derfor at dele den i 4 dele á 300 kg.

Let at skade sig selv eller kapsaven !! :|

Hvordan ville I lægge snittene for ikke at risikere, at snittet går sammen, og så sikkert som muligt.

Alt. 1 - Tænkte at starte med det nederste horisontale snit
- Derefter de 3 vertikale (nr. 2, 3 & 4)
- Derefter det horisontale snit nr. 5
- og til sidst det horisontale snit nr. 6

Kiler anvendes på egnede steder for at modvirke, at stykket bevæger sig, og maskinen sidder fast. Forslag?

Alt. 2 - Starter med det horisontale snit nr. 1
- fortsætte med de horisontale snit nr. 2 og 3
- og til sidst med de vertikale snit 4, 5 & 6

Samme her, kiler på egnede steder. Forslag?

Diagram over to alternative snitplaner for at dele en betondøråbning i fire dele à 300 kg, med kilers placering markeret.

Jeg vil bruge en Husqvarna K3000 cut n break, som laver 25 mm brede snit.

Husqvarna K3000 cut n break maskine med orange håndtag og stor rund klinge, der bruges til at skære i betonvægge.

Jeg tror ikke kiler er en god idé. Når blokkene løsnes der oppe, presser de kilerne lidt sammen, og mellemrummet bliver smallere end bladet, som så sætter sig fast. Med en rund klinge kommer du ikke ordentligt ind i hjørnerne.
Kan du håndtere 300 kg blokke?
Ellers er det en god idé at tage snit 1 først, og så arbejder man sig op, så at stykkerne falder ned, når man har skåret oppe. Kan du lægge snitfladen skråt i den retning, som blokken skal falde? Så glider det måske af sig selv i den retning.

Thomas_Blekinge sagde:
Jeg tror ikke kiler er en god idé. Når blokkene løsner der oppe, presser de kilerne lidt sammen, og sprækken bliver smallere end bladet, som så sidder fast. Med en rund klinge kommer du ikke ordentligt ind i hjørnerne.
Nu følger jeg ikke helt med?
Min idé om at tage det øverste snit sidst var netop, at når blokken løsner, falder den lidt nedad. (alt 1)
Da udvides jo sprækken ... eller tænker jeg forkert?? :confused:

Jo, man kommer ind i hjørnerne med denne maskine. I det mindste hvis man stoler på Husqvarnas beskrivelse. ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.