P
mexitegel mexitegel sagde:
Ingenting underligt i at skære en murbalk, men den er jo armeret, så det nemmeste er en kraftig betonafskærer. Ellers må man skære med forskellige afskives på vinkelsliberen.

Men i al venlighed: Har du styr på murens bæreevne og konstruktion? Hvad hviler nederste murskift på? Bare så du ikke underminerer væggen. Normalt understøtter man jo også, inden man river en bærende væg.
Den murede væg går en etage op, og ovenpå det ligger der en træbjælke, som loftets gulv lå på. Væggen hviler på en række sten, som er ca. 70 cm høj og hviler på jorden eller en lille smule ned i jorden.
 
Uden at svare på dit egentlige spørgsmål; Da jeg var i en lignende situation (og jeg er for nærig til at konsultere en konstruktør eller hvem der nu beregner sådan noget), kørte jeg til den lokale skrotplads. De havde nogle jernbaneskinner liggende, og det kostede ikke så meget at få dem til at skære 2 meter til mig.

Støttede det hele op, fjernede to lag mursten og sikrede "jernbjælken" på bedste måde, inden jeg netede over og pudsede. Tror den bjælke overlever huset og med ti-dobbelt styrke sammenlignet med en lecabjælke. Tror jeg.

Så kommer der jo andre faktorer ind, bøjning ved brand og så videre, så hvis man skal gøre det rigtigt, skal nogen selvfølgelig beregne det.
 
  • Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
Maveric77 Maveric77 sagde:
Uden at svare på dit egentlige spørgsmål; Da jeg var i lignende situation (og jeg er for nærig til at konsultere en konstruktør eller hvem der nu laver beregninger på sådan noget), så kørte jeg til den lokale skrotplads. De havde lidt jernbaneskinner liggende, og det kostede ikke så meget at få dem til at skære 2 meter for mig.

Stemplede alt op, fjernede to lag mursten og sikrede "jernbjælken" på den bedste måde, før jeg netopudover og pudsede. Jeg tror den bjælke overlever huset med tidobbelte styrke mod en lecabjælke. Tror jeg.

Så kommer der selvfølgelig andre faktorer ind, såsom bøjning ved brand og så videre, så hvis man skal gøre det rigtigt, skal nogen selvfølgelig lave beregninger på det.
Jeg har god kontakt med en pensioneret konstruktør, som sandsynligvis vil få det sidste ord i spørgsmålet.
 
  • Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
AXS
maxmsm sagde:
Hvordan skal jeg så gøre det, min tanke er at fjerne et par skift i bunden af væggen og indsætte en lecabjælke og evt. lidt ekspanderbeton for at undgå risiko for sætninger i væggen.
Mener du, at en lecabjælke ikke holder?
Gør det samme, men med en jernbjælke i stedet, H, I, U eller endda 2 L kan fungere godt.

Leca virker nok, men det synes meget omstændeligt. Især hvis du ikke har den rigtige længde.
 
P
AXS AXS sagde:
Gør det samme men med en jernbjælke i stedet, H, I, U eller t.om 2 L kan fungere godt.

Leca fungerer nok, men det virker meget omstændigt. Specielt hvis du ikke har den rigtige længde.
Hvad der er den rigtige længde, kan nok kun en konstruktør svare på, åbningen under væggen vil blive maks. 150cm, så i min tanke bør jeg have mindst 50cm bjælke på hver side af åbningen.
 
maxmsm sagde:
Den murede væg går en etage op og ovenpå det ligger der en træbjælke som vindens gulv lå på.
Væggen hviler på en række med sten som er ca. 70cm høj og hviler på jorden eller en lille smule ned i jorden.
Med sten mener du så natursten og ikke mursten, og denne niveau graver du ikke under? Bliver dog lidt nervøs over at væggen er åbnet så meget når der er en gavlvæg ovenover. Tal med din konstruktør men jeg er enig i at en stålbjælke nok er mere passende og lettere.
 
  • Synes
AXS
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel sagde:
Med stenar mener du så natursten og ikke mursten, og dette niveau graver du ikke under? Bliver dog lidt nervøs over, at væggen er åbnet så meget, når der er en gavlvæg ovenover. Tal med din konstruktør, men jeg er enig i, at en stålbjælke nok er mere passende og lettere.
Ja, det er en række med natursten i forskellige størrelser under væggen, det er en helt almindelig indervæg (ikke gavl), som da huset blev bygget, var mellem de daværende lejligheder, der fandtes i huset, så den murede væg er enkeltsten og omkring 2,5 m høj.
 
P
Jeg var inde hos en lokal byggemarked, som jeg handler en del hos, fordi de har god ekspertise og diskuterede dette lidt og fik nogle dage senere en mail, hvor de havde spurgt deres leverandør som også er producent af lecabjælker og de ville ikke lave en konstruktionsberegning på en sådan bjælke.....
Så ved man hvilken producent der skal boykottes resten af renoveringen...
 
Nej, hvorfor skulle de det - der findes jo færdige tabeller?
 
AXS
Synes det føles meget som at gå over åen efter vand med denne bjælke. Det er et gammelt hus og en svær væg at beregne. Du vil ikke få fornuftige værdier, da indgangsværdierne er umulige at beregne.

Det rimelige er at erstatte den murede væg med en rimelig bjælke, der kan være der. Sørg for at fastgøre den godt og så forstærke rundt om.
 
  • Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
AXS AXS sagde:
Synes det føles meget som at gå over åen efter vand med denne bjælke. Det er et gammelt hus og en svær væg at beregne. Du kommer ikke til at få fornuftige værdier, da indgangsværdierne er umulige at beregne.

Det rimelige er at erstatte den murede væg med en rimelig bjælke, som kan være der. Sørg for at fastgøre den godt og så forstærke rundt om.
Mener du, at man skal rive væggen ned?
 
AXS
Ikke mere end du allerede har revet, bare erstatte den del som nu er væk.
 
P
AXS AXS sagde:
Ikke mere end du allerede har revet, bare erstatte den del der nu er væk.
Intet er væk, jeg skal igennem mellem kælderområderne under væggen og vil ikke have en murstensvæg i hovedet.....
Planen nu er at fjerne 3 skift i bunden af væggen og erstatte med en lecabjælke på 2,4m over en åbning på ca. 1,5m som støtte under arbejdet, så tænkte jeg at fjerne en sten ca. 80cm fra enden og en til ca. 160cm fra enden i det 4. lag og stoppe i regler der som støtter væggen, inden jeg fjerner de 3 skift nedenunder.

Billede vedhæftet af en test på at løsne en sten.

Vægbrydning test med fjernet mursten, synlig jord, træstøtter og rødt værktøj i et kælderrum under renoveringsprojekt.
 
Karrock
Jeg hopper til det oprindelige spørgsmål. Det virker tvivlsomt at skære i lecabjælker. Den første hit på Google er spændarmeret, og så bør man rimeligvis ikke skære i den, hvis den skal beholde sin funktion. Opstøttelseslængde skal være 250mm per side, og så kan man regne med, at armeringsfæstningen er et sted inden for den længde fra begge ender. Skære 0mm i enden - ok! skære 250mm i enden - ikke ok. Et sted derimellem går grænsen :)

https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
 
  • Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Tror en Lecabalk er "Kalle anka" i dit tilfælde, brug en H-balk eller lignende. (jern)
Du skal også sørge for, at belastningen kan bæres af væggene H-balken ligger på.

Lecabalk i al ære, men den klarer vel 3 MPa fra fabrikken, & bør jo ikke saves over for at holde disse MPa.

Tro mig, du vil græde mange tårer, hvis dit hus begynder at "bevæge sig", så better safe than sorry.

Mvh jawen
 
  • Synes
Anonymiserad 170696 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.