Er det en bjælke, der er beregnet til at tage last oven over en åbning, eller er det almindelige blokke, du har i sinde at skære?
En bjælke præcis som det står i indlægget, skære blokke har jeg gjort mange gange, bjælken skal selvfølgelig kunne tage en last, og i dette tilfælde er det over en åbning.
En bjælke præcis som det står i indlægget, skære blokke har jeg gjort mange gange, bjælken skal selvfølgelig kunne tage en last, og i dette tilfælde er det over en åbning.
Det ved jeg ikke, jeg har fundet en eller anden balk til en fornuftig pris, som er 2400mm, så jeg må se, hvordan det går at åbne væggen. Det kan måske gå at åbne 2400 uden problemer.
Et par billeder af det, der skal fjernes for at jeg kan komme ind i det næste rum i kælderen, forstærkningen skal så ind i væggen ovenfor er det tænkt, nuværende lofthøjde i kælderen er ca. 162 cm og dumfan, som arbejder der, er 187 cm.....
Stenene, der ligger under den murede murstensvæg, går ca. 70 cm ned.
Jeg skal ned i rummet på den anden side og begynde at rive der i løbet af dagen.
Intet mærkeligt at kappe en murbjælke, men den er jo armeret, så det nemmeste er en ordentlig betonkap. Ellers må man skære med forskellige kapskiver på vinkelsliberen.
Men i al venlighed: Har du styr på murens bæreevne og konstruktion? Hvad hviler det nederste murskift på? Bare så du ikke underminerer væggen. Normalt understøtter man jo også, inden man river en bærende væg.
Skulle absolut satse på en jernbjælke og støbe siderne som giver støtte til den.
Hvordan skal jeg så gøre, min tanke er at tage et par skifter ud i bunden af væggen og stoppe i en lecabjælke og evt lidt expanderbeton for ikke at risikere sætninger i væggen.
Mener du at en lecabjælke ikke holder?
Det er svært at svare på. Hvad er der oven over muren, du river?
Overvej også at du har jordtryk fra væggene rundt omkring, som kan spille ind i hvilke kræfter muren optager.
En murstensmur, muret for ganske nøjagtigt 150 år siden, så det bør være muret med kalkmørtel. Jeg har repareret en skade i gavlvæggen som sjuskede håndværkere forårsagede, og blev da anbefalet at bruge Finjas hydrauliske fugemørtel pga. husets alder.