Hej

Jeg er ved at renovere gangen, gulvbjælkerne går i pilens retning og er ca. 600cc 45x250 eller deromkring, det er også den retning, jeg skal slå glespanelen og lægge gulvvarmeslangerne senere. Er det nok at kottla med 45x70, eller skal jeg grave alt savsmuld ud til bunden for at få samme dimension? Måske kan kottla 300cc?

Så her bliver rækkefølgen, når det er klart...

Gulvbjælk med kottling, glespanel med varmeplade og slange, 10mm savsmuld og et vinylklikgulv

• Plantegning af en boligindretning med markerede rum, inklusive hall, soveværelser og badeværelse. Pil viser retning i hallen.
Betyder det altså, at det er okay at kottla 45x70 600cc og så køre glespanel i samme linje som åsene?

Du vil gøre så for at spare højde?
Der er risiko for lidt svaj mellem åsene som jeg ser det da, ikke så meget som bærer op punktlast med 10mm spån.
Kører du med 22mm gulvspån så skal det fungere uden problemer. Da bruger du bare listpanel til at holde oppe GV. Ellers er den meget større del af lastbærende konstruktionen.

Missede at du tænkte have 10 mm spån. Hvis kortlingerne skal være lastbærende for overgulvet, skal du have større dimension og tættere afstand.

Jo det er for at spare lidt højde. Hvad skal jeg så kottla med for dimension og hvilken cc for at få et stabilt gulv. Åsarna 50x250 og er 600cc.

Glesen bliver 28x95 eller 28x120
10mm spån på det så.

Kører hellere tættere cc på kottlingen end at grave ned til bunden.

Kortla med stående 45*70 var 800mm så burde glespanelen bære nok mellem åsene.
Skarv spånpladen på ås eller gles, og på kortsiden lægger du glespanel under skarven og skrueklæber skarven.

C corre sagde:
Kortla med stående 45*70 var 800mm så burde glespanelet bære nok mellem åsene.
Samle spånpladen på ås eller gles, og på kortsiden lægger du glespanel under samlingen og skrue/lim samlingen.
Tak for svar. Bare så jeg har forstået. Tidligere sagde du, at det kunne svigte, men ikke nu?

J jooohan sagde:
Tak for svar. Bare så jeg har forstået det. Tidligere sagde du, at det kunne svigte, men ikke nu?
Hvis du har grovere kortling mellem eksisterende gulvstrøer, vil du skabe et nyt undergulv, som den glespanel og GV slangerne ligger i. Med tilstrækkelig mange erstatter du den stabilitet, der forsvinder, fordi du vender retningen på glespanelen og lægger den mellem gulvstrøerne.

Sammenlign med, hvordan gulvet ville se ud, hvis du lagde glespanel på tværs af det eksisterende bjælkelag og derefter lagde gulv ovenpå dette.

Jo præcis, tænkte bare om 45x70 er for svagt til at "erstatte" bæreevnen på det nye gulv

Selvom de kun er 550mm lange mellem dine eksisterende gulvreglar, så kan selv 45*70 bære meget last uden nedbøjning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.