Hej.

Jeg har fundet en form for skadedyr i et gammelt hus, som jeg skal renovere. Huset er bygget i 1930'erne.
Der har boet sommergæster der de seneste 30 år, og det har ikke været opvarmet om vinteren.
Stammen er af reglar, isoleringen er tørv, og der er ingen luftspalt.

Inde i huset var væggene dækkede af masonitplader. Da jeg fjernede dem, var der nogle pupper-lignende ting på væggen. Pupperne sad fast på træpanelet og føltes papirtynde og tomme for indhold.

Er der nogen, der ved, hvad jeg har fået ind i huset?

Tak på forhånd
Claes

Papirlignende tomme pupper fast på træpanel i et gammelt hus fra 1930'erne, potentielle tegn på skadedyr. Puppe-lignende materiale fastgjort på en trævæg, ser papirsagtigt og tomt ud, fundet i gammelt hus under renovering. Trævæg med papirlignende, tomme pupper fastgjort på overfladen, mulige tegn på skadedyrsinfestation i gammelt hus. Trævæg fra gammelt hus med papirlignende tomme pupper fast på overfladen. Kaffefarvet træ og rester af støv og snavs ses også.
 
  • Rødt træhus fra 1930’erne med høj sokkel og veranda, beliggende i skovområde, solbelyst facade.
Peta på dem og se om der kryber noget ud. Havde noget lignende i skuret, og i dem var det edderkopper.
 
A
Humlemøl måske?

Tror ikke på edderkopper pga puppelignende form. Edderkopper plejer at lægge æg i runde kokoner.
 
Det er ikke æggesækken jeg mener, men den de tilbringer vinteren i.
 
Jeg havde præcis samme skadedyr i min gamle garage. De havde "limet" mine gipsplader til væggen med deres pupper.

Jeg har ingen anelse om, hvad det er for noget, men de havde ikke skadet noget af materialerne (udover at de sad fast som ind i h-vete).
 
Ser ud som hæg spinder larver (pupper), kan blive ret mange, hvis man har en hæg i haven....
 
Det første billede ligner præcis de tomme pupper, jeg havde i isolation bag vindskederne. Det var vilde bier, der byggede dem hos mig. Jeg fandt dem i alle varianter fra tomme pupper til larver til næsten færdige bier. Og jeg havde masser af vrede voksne bier, der gjorde deres bedste for at få mig væk.
 
Der findes masser af sådanne hos os også. På brædder og reglar mm i udhus og lign.
Irriterende nok så ved jeg ikke, hvad det er.

Dog er jeg ret overbevist om, at det ikke er skadedyr, der forårsager problemer for husene. Så jeg bekymrer mig ikke om netop dem. Er bare irriteret, når jeg skal bruge et bræt el regel og må fjerne dem, fordi de sidder nogenlunde fast. Det plejer dog at gå nemt med et stemmejern el skruetrækker el spartelkniv at skrabe dem løs.
 
Glad for at jeg fandt den tråd, nu ved jeg hvad det er jeg har fundet, sejt som bare den, relativt stor gullig larve som har efterladt det klæbrige, Humlemott. Godt, troede det var husbukke når jeg så larverne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.