Jeg har fundet en form for skadedyr i et gammelt hus, som jeg skal renovere. Huset er bygget i 1930'erne.
Der har boet sommergæster der de seneste 30 år, og det har ikke været opvarmet om vinteren.
Stammen er af reglar, isoleringen er tørv, og der er ingen luftspalt.
Inde i huset var væggene dækkede af masonitplader. Da jeg fjernede dem, var der nogle pupper-lignende ting på væggen. Pupperne sad fast på træpanelet og føltes papirtynde og tomme for indhold.
Er der nogen, der ved, hvad jeg har fået ind i huset?
Det første billede ligner præcis de tomme pupper, jeg havde i isolation bag vindskederne. Det var vilde bier, der byggede dem hos mig. Jeg fandt dem i alle varianter fra tomme pupper til larver til næsten færdige bier. Og jeg havde masser af vrede voksne bier, der gjorde deres bedste for at få mig væk.
Der findes masser af sådanne hos os også. På brædder og reglar mm i udhus og lign.
Irriterende nok så ved jeg ikke, hvad det er.
Dog er jeg ret overbevist om, at det ikke er skadedyr, der forårsager problemer for husene. Så jeg bekymrer mig ikke om netop dem. Er bare irriteret, når jeg skal bruge et bræt el regel og må fjerne dem, fordi de sidder nogenlunde fast. Det plejer dog at gå nemt med et stemmejern el skruetrækker el spartelkniv at skrabe dem løs.
Glad for at jeg fandt den tråd, nu ved jeg hvad det er jeg har fundet, sejt som bare den, relativt stor gullig larve som har efterladt det klæbrige, Humlemott. Godt, troede det var husbukke når jeg så larverne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.