Et lidt usædvanligt spørgsmål....
Jeg bygger mine egne solpaneler. Jeg køber cellerne (siliciumskiverne) fra Kina og lodder båndene på selv. Jeg placerer dem derefter med den aktive side mod en glasskive og fastgør dem med en smule glas-silikone.
Nu til spørgsmålet: Jeg har brug for at dække bagsiden med et materiale, der er nogenlunde letflydende. Jeg kunne bruge silikone, men det er for tyktflydende. Når jeg skal "sprede" silikonen ud, går siliciumskiverne i stykker (de er ekstremt skrøbelige). Silikonen er for sej. Jeg kunne bruge "Gummität," som bliver som en gummihinde, når det størkner, men det er for letflydende (som vand) og løber ind under cellerne (=forhindrer solen i at nå overfladen).
Jeg ville have brug for et materiale, der er omtrent som blødost i konsistens, inden det størkner. Nogen, der har forslag?
Man kan jo blande Husfix til ønsket konsistens, men jeg tror, det bliver helt stift (ufleksibelt), når det størkner.
At sætte glas på bagsiden er ingen god idé. Det bliver varmt som i et drivhus, og cellerne mister effekt ved varme + at kondens kan dannes.
Skørt at bygge sine egne solpaneler? Ja, måske. Det tager ca. 5 timer at lodde + samle et 200w-panel. Så har jeg ca. 1000:- i timen for at sidde og lodde, sammenlignet med at købe et nyt panel i butikken.....