Er i gang med at bygge en specialbygget seng til min datter i hendes værelse i kælderen.
Jeg skal sætte en mdf-plade direkte mod ydervæggen som sengegavl og overvejer derfor, hvad der er nemmest og bedst.
Er det nok at lægge en diffusionstæt plastik mellem pladen og væggen, eller er det ikke tilstrækkeligt? Findes der andre, bedre løsninger?
Jeg skal sætte en mdf-plade direkte mod ydervæggen som sengegavl og overvejer derfor, hvad der er nemmest og bedst.
Er det nok at lægge en diffusionstæt plastik mellem pladen og væggen, eller er det ikke tilstrækkeligt? Findes der andre, bedre løsninger?
Jeg ville efterlade en luftspalte. Køb noget firkantstål, f.eks. 15-20 mm i aluminium og læg bagved, så væggen kan ånde frit og intet organisk er i kontakt med væggen. Plast gør, at du kan få kondens, og det kan føre til værre problemer...
MDF er ret uegnet, hvis der er risiko for fugt i kælderen. For bedste beskyttelse kræves det, at du lakerer flere gange med polyurethanlak, også på ikke-synlige overflader/kanter. Det er bedre, at du i så fald bruger massivtræ som hobbyskiva.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg har en hylde bag sofaen som mod væggen har møbeldupper med filt. Mod sofaen har jeg en dørstopper der skrues fast. Det bør være rigeligt mod fugt. Tager man dørstopperen og sætter dem et stykke ind, 10-20cm så kan man også lægge belysning der bagved som lyser lidt fint i revnen.

Sagen er den, at sengen bliver indbygget og dermed ikke fuld størrelse, hvad angår længde, hvilket betyder, at jeg gerne vil undgå at tilføje for meget lige med sengegavlen. Øvrige del af væggen vil blive bredspartlet og derefter malet med typisk silikatmaling. Spørgsmålet er, om man skal lade være med at have en gavl og bare have en malet betonvæg i stedet?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Du skal vel ikke bygge sengen fast i rummets gulv og vægge?
Hvorfor i så fald?
Hvad mener du med, at sengen ikke bliver "fuld størrelse"? Mener du kortere?
Tænk hvis datteren tager sin nye kæreste med hjem, som er basketball-spiller
En sengegavl behøver jo ikke være mere end en spånplade, beklædt med noget pænt stof.
Og som skrues i senge-understellet, som får lov at stå nogle cm fra væggen.
Væggen bagved laver du naturligvis ens i hele rummet.
Hvorfor i så fald?
Hvad mener du med, at sengen ikke bliver "fuld størrelse"? Mener du kortere?
Tænk hvis datteren tager sin nye kæreste med hjem, som er basketball-spiller
En sengegavl behøver jo ikke være mere end en spånplade, beklædt med noget pænt stof.
Og som skrues i senge-understellet, som får lov at stå nogle cm fra væggen.
Væggen bagved laver du naturligvis ens i hele rummet.
Klik her for at svare