3,573 læst ·
4 svar
4k læst
4 svar
Semi-akut! Rive indstøbte regler og reglere gulv
Vi er i gang for fulde gardiner med øverste og nederste hall, trappen. Nu har vi revet trappen for at kunne slibe ordentligt ned og male om. Nu når gulvet er helt frit for forhindringer, så er planen også at bryde ned til betonen og fjerne de indstøbte trykimprægnerede regler, så er det også gjort. Men vi har stødt på lidt beslutningsangst. Huset blev bygget i 1969, så vi har jo absolut fået kvittering på, at den nuværende risikokonstruktion holder standarden. MEN, huset er sgu 52 år gammelt, på et tidspunkt skal tingene skiftes, selvom det har været et vindende koncept.
I dag er det så: Plade, indstøbte regler, uld og byggeaffald, luftlag, gulvspån.
Under de pladsbyggede skabe i hallen er der åbent ned til grunden med ventilationshuller i underkanten af skabene. Jeg formoder, at det er for at ventilere pladen? Der kunne vi måle os frem til cirka 15-16 cm til oversiden af gulvspånen. Planen er så, at det skal blive til: Plade, luftlag på 4-6 cm, C24 45x95 regler med plastskruer som subfloor/nivell med passende isoleringsplade mellem reglerne, gulvspån. Jeg kan forestille mig, at det er lidt underdimensioneret, men der er ikke meget mere plads at arbejde med.
I vores verden bør pladen blive ventileret endnu bedre med denne metode i forhold til, når isoleringen ligger som en pandekage direkte på pladen, som den gør nu? MEN, forstyrrer vi en fungerende metode? Ligger ulden i dag som et låg mod pladen og holder fugt væk? Det sidste, vi ønsker, er at skifte de trykimprægnerede regler ud med et skimmelproblem i stedet. Pladen er uisoleret.
Det er lidt "akut," da jeg har fri en uge fremad fra og med i dag, og vi håbede på, at den nederste hall også ville være færdig i denne periode. Det var ikke før, vi stod her i vores tomme hall, at vi tænkte, at nu er det sgu det bedste tidspunkt at rive alt op i stedet for senere med trappen på plads igen... Selvfølgelig skulle dette være blevet planlagt bedre, men sådan blev det selvfølgelig ikke.
Jeg tilføjer nogle billeder; det billede, hvor man kan se hele pladen, er fra naboens hus fra køkkenrenovering, der startede i sidste uge. Vi bor i identiske huse. Resten af billederne er fra hallen og under skabet, hvor man kan se pladen samt en indstøbt regel.
I dag er det så: Plade, indstøbte regler, uld og byggeaffald, luftlag, gulvspån.
Under de pladsbyggede skabe i hallen er der åbent ned til grunden med ventilationshuller i underkanten af skabene. Jeg formoder, at det er for at ventilere pladen? Der kunne vi måle os frem til cirka 15-16 cm til oversiden af gulvspånen. Planen er så, at det skal blive til: Plade, luftlag på 4-6 cm, C24 45x95 regler med plastskruer som subfloor/nivell med passende isoleringsplade mellem reglerne, gulvspån. Jeg kan forestille mig, at det er lidt underdimensioneret, men der er ikke meget mere plads at arbejde med.
I vores verden bør pladen blive ventileret endnu bedre med denne metode i forhold til, når isoleringen ligger som en pandekage direkte på pladen, som den gør nu? MEN, forstyrrer vi en fungerende metode? Ligger ulden i dag som et låg mod pladen og holder fugt væk? Det sidste, vi ønsker, er at skifte de trykimprægnerede regler ud med et skimmelproblem i stedet. Pladen er uisoleret.
Det er lidt "akut," da jeg har fri en uge fremad fra og med i dag, og vi håbede på, at den nederste hall også ville være færdig i denne periode. Det var ikke før, vi stod her i vores tomme hall, at vi tænkte, at nu er det sgu det bedste tidspunkt at rive alt op i stedet for senere med trappen på plads igen... Selvfølgelig skulle dette være blevet planlagt bedre, men sådan blev det selvfølgelig ikke.
Jeg tilføjer nogle billeder; det billede, hvor man kan se hele pladen, er fra naboens hus fra køkkenrenovering, der startede i sidste uge. Vi bor i identiske huse. Resten af billederne er fra hallen og under skabet, hvor man kan se pladen samt en indstøbt regel.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Hej! Ja, det er nok lige så godt at rive reglerne af, hvis I alligevel åbner det. Men måske er det ikke nødvendigt, det kan I kun afgøre. Men hvis I åbner, er det nok lige så godt at fjerne de indstøbte regler og gøre som du sagde med subfloor/nivell. Det er absolut ikke underdimensioneret, snarere overdimensioneret. Når vi lægger nivell eller subfloor på jobbet, er det næsten udelukkende 45x45, og ofte må man flække dem ned til endnu tyndere visse steder på grund af rør og andet. Det er overraskende lidt regel, der behøves, men så skal man måske tilføje en ekstra plastskrue. Gulvet vil definitivt blive bedre ventileret, end det er nu. Men hvis I vælger nivell/subfloor, skal I enten have ventilerede sokler eller alternativt en udsugningsventilator (så skal I have ventilerede sokler for tilluft).
Tak for svar!S Snickarkirre sagde:
Hellere kryb end skimmel, så hvis vi vælger ventilerede sokler, efterlader vi så bare en lille sprække mellem gulvspån og væg, så luften kan komme ned under isoleringen?
Ringede og talte med en venlig herre på byggrådgivningen via husforsikringen. Han mente selvfølgelig også, at Nivell mfl. er redningsmændene i nøden. Men da jeg spurgte om den varme indeluft, der går ned i det ventilerede gulv og møder den kolde plade, ikke skulle blive til kondens og fugtigt der. Da blev han usikker... For jo, sådan lyder det jo til, at det skulle blive? Men så sagde han, at det er jo sådan, man skal gøre, så det burde jo virke...
Er der ingen andre, der synes, at varm indeluft ned på kold plade burde give højere fugtighed?
Er der ingen andre, der synes, at varm indeluft ned på kold plade burde give højere fugtighed?
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Har I nogen anden ventilation i grunden og har I problemer med fugt i pladen? Hvis I ikke har nogen ventilation, så må fugten, der dannes der, finde et sted at gå hen, ellers får I skimmelsvamp i stor stil. Jeg kan ikke svare på, om I har brug for det eller ej - hvis pladen er tør og fin, så behøves det måske ikke.
Klik her for at svare