snakkede med en snedker for noget tid siden om, hvordan man skulle gøre for at bøje en bjælke, som jeg skal sætte op, når jeg tager en bærende væg ned.

jeg har så langt tag, at der er flere spær. På denne væg står slutningen af en række med spær & begyndelsen af næste række.
han snakkede om, at man kunne felle bjælken ind i lofthøjde & have bøjler, så man slap for at se bjælken, som ellers bliver tilfældet, hvis spærene skal stå på den.

jeg ha, sagde jeg og tænkte ikke mere over det. nu når jeg har tænkt lidt mere over det, har jeg ingen anelse om, hvordan man bygger sådan nogle bøjler, eller hvor man køber færdige?
nogen der kan forklare & gerne vise et billede. ???
 
Jeg forstår heller ikke helt, hvad han mener, men jeg gjorde sådan, at jeg lagde en bjælke ovenpå spærarmenes underarme, derefter forankrede jeg underarmene i bjælken med vinkeljern.

PICT0047.JPG

Bjælken har støttepunkter i hver ende, som via et regelværk hviler på sokkelen.
 
Wow :o

hvordan fik du den op på loftet?
Slog du en gavlside ud?
 
En flaske vin til lastbilmanden fra Lissma så + et vindsuesvindue som var tre centimeter større end bjælken fikserede biffen..... :)

Havde visse planer om at gøre som egypterne med pyramiderne men det ordnede sig altså lidt mere smidigt.
 
Har ikke tid nu, men skal tegne lidt så skal I få se hvordan det ser ud hos mig.

det er nemlig så at der skiller en halv etage & utrymmet mellem indre & ydre tag er i det nærmeste obefintligt.
 
nu kommer en lille beskrivelse.
dette er, hvordan mit hus ser ud i gennemskæring.

hus1.jpg

& dette er, hvordan det skal blive!
Jeg skal altså forstørre mit badeværelse ved at bruge rummet, som er en halv etage nede.
Det grønne mellem spær er en limtræsbjælke, som skal erstatte den del af spærret, der tages bort.
Det røde er bærende vægge.

Der er 3 spær, der skal forkortes på denne måde & erstattes med "grønne" limtræsbjælker.

Spørgsmålet er, hvordan jeg skal erstatte den bærende væg, som er fjernet i badeværelset?
Spær og limtræsbjælken skal jo stå på noget, en limtræsbjælke eller I-bjælke af stål.
Denne bjælke vil jeg helst ikke have, at den skal indkrænke på loftsarealet i badeværelset.
Arealet mellem ydre og indre tag er 40 cm, der hvor det er trangest.
Bjælken må ikke sidde helt op til ydertaget, da det vil stoppe ventilationen på loftet!

Tømmeren, jeg talte med, har ikke set nogen tegning, men han talte som sagt om bøjler.
hus2.jpg
 
Den der operation ville jeg aldrig turde give mig i kast med med "bare" en snedker som rådgiver (eller dette forum). Du skal have fat i en konstruktør.

Det som snedkeren mener med seler er sandsynligvis at lægge en bjælke ovenpå eller "i" spær, med en eller anden form for beslag ned og evt. rundt under spæret. Men du skal jo også have en beregning på, at det virkelig er OK at skære de spær, som du har tænkt dig. Hvis det er gitterspær, påvirkes stabiliteten, hvis ikke alle skråstivere forbindes korrekt i deres knudepunkter. Det kan sikkert fikses, men der er brug for, at nogen kan regne på det.
 
der tales om limtræ i spær? Det er jo ikke erstatningsdelen til den modificerede spæret, som er problemet, lasten der er jo kun sne og tagsten. Det er jo den nye røde streg til højre, som skal blive rigtig, og den fjernede røde streg til venstre, som skal erstattes.....
 
Ja men den metode som snedkeren sandsynligvis har tænkt sig er at væksle af de stolper, der mister deres støtte til nærliggende stolper, som stadig har støtte (hvis det nu ikke er hele husets side, det gælder).

Men at afgøre om de tilbageværende stolper holder for den belastning er et job for en bygningskonsulent. Og at udforme afvekslingen så den virkelig væksler af til en del af tagstolen, der tåler last.

at lykkes med at bygge en bærende væg (den højre røde) streget er sandsynligvis enkelt. Men at skære den højre tagstol og gøre den kortere kunne give uventede effekter. Vist bliver spændvidden på den stol kortere, men det er jo et indgreb i fagværket. Og da kan også en forkortning gøre den svagere.
 
At forkorte den højre er sikkert ingen bekymringer, heller ikke at skabe en ny bærende væg (under forudsætning af at der findes noget bærende at stille den på), men problemet bliver at løse forlængelsen af de venstre, enten ved at lægge nye overrammer parallelt med de gamle, eller ved at lægge en limtræsbjælke på tværs mellem de spær, der stadig står på en bærende væg og hænge de tre andre i bjælken (mha hängslor ? (=balkskor ?)), for derefter at lave en ny kort spær mellem bjælken og den højre.
 
før noget gøres, skal jeg selvfølgelig ansætte en byggekonstruktør eller hvad det kan hedde.

Jeg vil bare diskutere lidt idéer, så jeg på forhånd ved, om jeg vil kunne løse det uden at få en synlig bjælke inde i badeværelset.

Hvis det slet ikke kan løses, føles det unødvendigt at hyre en konsulent for 10.000:- helt uden grund.

Det bliver måske også billigere, hvis jeg kommer med en færdig løsning, som han bare skal godkende & finjustere.

Spær er ikke fabriksfremstillede.
Jeg tror ikke, at den nye bærende væg bliver noget problem; det bør heller ikke være noget problem at skære i spær, som jeg ser det.
Det drejer sig om 3 spær, & de ligger 100cc
Det uudnyttede rum har 3 spær, inklusive ydervæggens spær kommer & disse

I den anden retning er der kun én stolpe, så er vi i opgangen & der er spærret erstattet af en lige så lang limtræsbjælke, derefter kommer 5 almindelige spær, inklusive én i ydervæggen på denne side.
 
I tror altså at han mente at jeg skulle købe bjælken i tagstolen, dette er jo ikke muligt i mit tilfælde, såvida det ikke går at anvende noget andet end en limtræsbjælke, for den bliver for høj.
 
Er en I-bjælke af jern stærkere i forhold til en limtræs-bjælke med samme mål?

Jeg vil jo have en så lille bjælke som muligt, hvis den bliver synlig.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.