Hej!

Trods alle advarsler lykkedes det mig at save cirka 4 cm ind i en hanebjælke, da jeg tog hul til en loftlem i garagen. :(
Hvordan reparerer jeg min fejl på bedste måde?

Det afhænger af, hvordan og hvor snittet blev taget. Hvis du kan skaffe et billede, får du sikkert bedre hjælp. Men et generelt tip er at anskaffe en spærplade/hulplade og fastgøre den med ankarskrue over snittet.

Sådan ser snitfladen på tagkonstruktionen ud.

• Takstolens sågsnitt med en nærmest lodret linjal til sammenligning.
Skulle sætte en spikplade på hver side og så et antal ankarskrue på hver side. Det er vel desuden et af stagene til tagstolen og ikke en af de ydre dele?

Det er rigtigt, det er et af stagen.

Tak for hjælpen.

I
Ser ud til at være den trækstræber fra toppen og ned til underrammen i en W-gitterbærer?

Hvis det er tilfældet, er den primært udsat for trækkræfter. Så kan du roligt gøre som mats_o og andersmc foreslår, sæt en lap over svækkelsen p.b.s.

Men jeg foreslår, at du lader være med sømplade og tager et par 12 mm K-plywood lapper i stedet og fastgør dem med lim og gennemgående skrue. Hvis du laver dem tilstrækkeligt lange, lad os sige 30-40 cm, får du god forankring for både lim og skruer. Disse sidstnævnte samlet mod enderne, ikke ved svækkelsen. Som lim kan du anvende en PU-lim til konstruktionsformål, fordi stræberen er uhøvlet. Ellers tag en elektrisk håndhøvl og jævn fladen ud, som skal lægges an mod K-plywooden.

Ja, det stemmer, hanebåndet ser ud som et W, og det er strøberen fra kip til rammen på undersiden, der er beskadiget.

Jeg kunne kombinere forslagene, først lime K-Plywooden på og derefter skrue 30 cm hulplader fast. Det føles fornuftigt at skrue et stykke væk fra snittet, ellers risikerer man måske at svække strøberen yderligere.

Personligt ville jeg have brugt krydsfiner, almindelig trælim til udendørs brug og almindelige træskruer.

/Kent

Jeg er helt enig med bygherren om krydsfiner. Du kan jo, hvis du vil, bare for at sove ekstra godt, lime træ ind i snittet også, men det er jo overkurs, hvis du sætter krydsfiner på siderne, som du både limer og skruer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.