Naturligvis findes der ingen tegninger. Da de havde røget tobaks-pakken tom, røg den i et eller andet bål. Med tegning og det hele;-)
 
heimlaga sagde:
Jeg synes, du skal lade døroprningen være den størrelse, den er!

Rundt om en åbning i en tømmermur er der dels sværd, som er stående planker indfældet i spor i stokkenderne og dels dyvler, som er slået i stokkene oppefra og ned nogle tiotals centimeter fra åbningen.

Tømmermure fungerer generelt sådan, at man kan save så store åbninger man vil, hvordan som helst, men efter nogen tid begynder muren at bule, fordi den ikke får støtte af noget sværd, og så plejer knasten at begynde at glide udad, fordi dyvlerne, som forhindrede stokkene fra at glide på hinanden, er fjernet. Det fortsætter i roligt tempo, og småningom begynder en eller anden stokk at krybe ud af muren.
Når nogle forskellige ejere har realiseret deres visioner og fjernet den bærende struktur bit for bit, går det ikke længere at renovere huset. Mange smukke huse, som ville have holdt i 200 år mere, er blevet ødelagt på den måde.

Jeg har arbejdet som tømmermand og repareret gamle tømmer, så jeg ved, hvor skidt det kan gå. Desuden har jeg en ingeniøruddannelse i baggrunden og kan styrkelære.
Seneste projekt var et hus, hvor nogen havde forstørret alle vinduesåbninger. Da jeg kom der, blev den øverste del af huset på halve huslængden kun båret af vindueskarmene og en eller anden planke stump, som var sat ind som fyldning ved siden af karmene. Tømmervæggene mellem vinduerne var kollapset totalt, og de udstikkende stammer havde nogen bilat bort halve tykkelsen af for at kunne sætte op plader indvendigt.
Den eneste måde at reparere det på var at løfte den øverste del af huset op og tømre om mellem vinduerne delvis med nye stammer. Dyvle og sætte ind sværd. Det var meget arbejde. Kun fordi nogen havde følt, at de ville have større vinduer.

Nu har du allerede en døroprning, der udfylder den praktiske funktion. Så skal du ikke save mere i stykker.
Hvor langsomt? Det føles som et relativt spørgsmål, men hvis ingenting har bevæget sig på 40 år, så burde det vel være ret roligt?
Det er et vindue, der er blevet udvidet, og en dør savet op ved siden af, ikke jeg der har gjort det, så jeg ved ikke, hvordan det er lavet, men jeg blev lidt bekymret/eftertænksom. Ca. 1.5-2m fra yderhjørnet og 1m fra indvendig væg, som jeg ikke ved, om den er sammenbundet med ydervæggen. Lige overfor indvendig væg står en ydervæg på en tilbygning (tømmer væggen og indvendig væg med tilbygning laver et kryds oppefra set)
 
Svært at vide...... men på 40 år burde det have kunnet mærkes, at noget begynder at ske lidt..... ville jeg gætte.....
 
Det var omtrent et sådant svar, jeg ventede mig :)
Jeg har forhørt mig hos en, der kendte huset, inden saven blev taget frem, og sandsynligvis er siden mod knuden urørt, det er kun i den anden retning, det er udvidet.
Sidder der dyvler langs hele tømmerets længde, eller er det kun omkring åbninger/samlinger? Bygget i 1905, hvis det betyder noget, og 30 år siden det blev udvidet, ikke 40 som jeg først skrev.
 
Har købt mig et hus med tømmerstamme, indflytning i oktober og læste lidt om stammer nu men alligevel bekymret af at læse om din bekymring 😯😯 har du held så er tømret ikke glathøvlet men U-formet langs med tømret i underkanten og derfor bevæger det sig ikke sideværts lige så let som hvis det var fladt - har du et sted du kan se en knude/ende af tømret? Jeg vil tage op for at se, hvordan ejeren før har lavet udgang til tilbygning (2008), så snart jeg er indflyttet - både af bekymring og nysgerrighed 😁
 
Normalt hugger eller saver eller fræser man altid en træk i underkanten på stokken. Trækket er en udskåling, der passer sammen med rundingen på stokken under.
Man ser ikke dette på udknuderne, for de er normalt planhugget mod hinanden. Udknuderne har vist sig at holde betydeligt bedre, hvis de er planhuggede mod hinanden ifølge en af de mænd, der lærte mig at tømre.
I nybyggerlandet i Västerbotten og Norrbotten hændte det, at man lod trækket løbe ud i udknuderne for at fremskynde arbejdet. Det gik ikke at være for omhyggelig med detaljer, når en gård skulle bygges og opdyrkes i ødemarken.

Men som vanligt findes der undtagelser:
Skåningarna og blekingarna og tømrerne, der byggede visse middelalderkirker, tømrede med firkantet tømmer eller firkantsavet tømmer og en lav træk, der gav plads til lidt mos i midten. De siges at have dyblet væggene noget rent utroligt tæt for at få styr på tømmeret, da trækket ikke greb om den planhuggede understok. Jeg har aldrig set nogen sådan tømring.
 
  • Synes
Blwrgrl
  • Laddar…
abel48 sagde:
At udbygge er ingen mulighed. Halvdelen af huset er allerede udbygget fra tidligere og da bygget med almindelige reglar. Men er desværre ikke i den del af huset jeg vil have døren. Synes at det burde gå fint at udvide da der allerede har været en dør på 90cm der tidligere men nu bliver det jo 140. Men hvis man sætter planker på indersiden og ydersiden ved siden af åbningen og sætter en gevindstang lige igennem typisk hver 3. bjælke og skruer sammen så det klemmer bjælkerne sammen, så tror jeg det skal meget til for at væggen kan bule ud. Det burde jo blive stærkere end sværd/gåde.
/Anders
Forstår jeg rigtigt, at du ikke må bruge de byggetilladelsesfrie 15 kvm? Tænkte om du kunne beholde åbningen og så sætte dørene på udbygningen
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.