Skal sætte en dobbelt altandør 210x140 i mit hus. Det er et gammelt tømret hus fra tidligt 1900-tallet. Åbningen kommer tæt på hjørnet af huset og bliver på langsiden.
Er det bare at save op, eller skal det forstærkes noget? Jeg har læst lidt forskelligt; nogle siger, det er bare at save, og andre siger, at det skal gøres sværd/gåt ??? Ved ikke, hvad det betyder....

Mvh Anders

Nej det er ikke bare at save op. Specielt tæt på en knude, tjek rundt i området hvor du bor om der findes en tømrer eller byggningsbevaringsfirma som kan komme og se eller gøre arbejdet for dig.

Har revet panelen udvendigt nu og ser, at der har siddet en dør der tidligere. Men min bliver jo bredere. Ved ikke om der findes en tømrer i nærheden. Men hvis jeg åbner den gamle, så kan man måske se, om det er forstærket på nogen måde før. Kommer jo til at blive 3-4 bjælker tilbage over åbningen også.

Mvh Anders

• Synes
e.andreas.pettersson
  • Laddar…
Jeg synes, du skal lade døråbningen være den størrelse, den er!

Rundt en åbning i en tømmermur findes dels sværd, som er stående planker indfældet i spor i stockenderne, og dels dymlinger, som er slået ind i tømmeret oppefra og ned nogle tiotals centimeter fra åbningen.

Tømmermure fungerer generelt sådan, at man kan save op, hvor store åbninger man vil, men efter nogen tid begynder muren at bule, fordi den ikke får støtte af noget sværd, og så plejer knuden at begynde at glide udad, da dymlingerne, som forhindrede tømmeret i at glide på hinanden, er fjernet. Det fortsætter i stille og roligt tempo, og småningom begynder nogle tømmer at krybe ud af muren. Når nogle forskellige ejere har realiseret deres visioner og fjernet den bærende struktur lidt efter lidt, kan huset ikke længere renoveres. Mange fine huse, som ville have holdt i 200 år mere, er blevet ødelagt på den måde.

Jeg har arbejdet som tømrer og repareret gamle tømmer, så jeg ved, hvor slemt det kan gå. Desuden har jeg en ingeniøruddannelse i bunden og kan holde fasthedslære. Det seneste projekt var et hus, hvor nogen havde forstørret alle vinduesåbninger. Da jeg kom dertil, blev den øvre del af huset på halvandet huslængde kun båret af vinduesrammerne og nogle plankeender, der var sat ind som fyld ved siden af rammerne. Tømmermurene mellem vinduerne var kollapset totalt, og de udstikkende tømmer havde nogen borttaget halvdelen af tykkelsen af for at kunne sætte op plader indvendigt. Den eneste måde at reparere det på var at løfte den øvre del af huset og tømre om mellem vinduerne delvis med nye tømmer. Dymlinger og indsætte sværd. Det var meget arbejde. Bare fordi nogen havde lyst til større vinduer.

Nu har du allerede en døråbning, som opfylder den praktiske funktion. Så skal du ikke save mere i stykker.

• Synes
snowsoul og 1 anden
  • Laddar…
Ja de lød jo ikke så godt....men det må da være muligt at udvide åbningen på en eller anden måde, hvis man forstærker det ordentligt. Har jo allerede købt alrandøren også. Hvis man fjerner sværet på begge sider og så sætter planker på ydersiderne af åbningen på både yder- og indervæg og skruer eller bolter dem sammen, så kan væggen vel ikke bøje. Så indsætter man en ramme af planker i selve åbningen eller laver nye sværd og sætter dem op?
Er dette helt forkert, eller? Og er knuden på huset det mest følsomme sted at lave en åbning ved?
Synes ikke det burde kunne give sig, da der jo er flere stokke tilbage over åbningen også, men....
Kom gerne med synspunkter og forslag.

Mvh Anders

Når du tager en åbning tæt på knuden, bliver den anden væg uden styring.

Selvfølgelig kan man bolte stående 5x5 som følgere på indersiden og ydersiden med gennemgående bolt i aflange huller, der tillader bevægelser i timran, men vi ved jo alle, at der er rimfrost på boltene indvendigt, når det er koldt udenfor. En sådan kuldebro vil man ikke have i et beboelseshus, medmindre det er absolut nødvendigt. I værksteder og lignende er det ikke hele verden med nogle gennemgående 16 mm bolte, så der kan man skære lidt friere i timran. Selvfølgelig kan det være muligt at finde en løsning, men det bliver hverken nemt eller billigt, hvis det skal blive godt... hvis der fandtes en enkel og billig og god løsning, ville jeg ikke sidde her og lege ulykkesfugl.

At sælge en bred dør på blocket og købe en smallere er helt klart den billigste løsning, selvom du mister nogle penge.

Ved ikke om tømmeret bevæger sig så meget længere heller da huset er over 100 år gammelt. Men hvis jeg nu absolut vil gøre åbningen bredere, er det bedre at tage alt på den ene side eller lidt på hver? Og udvide altså? Så er huset påreglet og tillægsisoleret på både ind- og udsiden og så stående panel på det. Så det kan jo dækkes, hvis man sætter det sammen med bolte.

/Anders

Jeg ville ikke turde risikere noget.
Heimlaga har solid viden om emnet, og jeg ville lytte til ham og de råd, han giver. Jeg er overbevist om, at det bliver mindst arbejde og mindst bekymringer at følge disse tips.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Selvfølgelig burde det være muligt at brede, hvis du folder sværd eller gåt eller hvad det hedder. Men jeg synes virkelig, du skal konsultere en med erfaring med tømmerhuse på stedet hjemme hos dig.

Senest redigeret:
Hej Abel48! Det mest almindelige på ældre huse tror jeg er, at man bygger en lille udbygning, hvor man sætter terrassedørene i. Så er der ikke brug for indgreb i bygningens struktur. Men udbygningen kræver selvfølgelig fundament, gulv, tag og ventilation mm. Så det bliver et meget større projekt samlet set. Desto bedre!! MVH, PerOF

• Synes
Blwrgrl
  • Laddar…
Bare fordi huset har stået i 100 år, betyder det jo ikke, at vægten fra taget og evt. overetage forsvinder.
Var på et mange-millioner byggeri af et tømmerhus, hvor ejeren havde besluttet, at 2 bjælker, der gik tværs over huset, skulle fjernes, placeret på hver side af en kæmpe glasparti fra gulv til kip på et 2 plans hus, (sandsynligvis af æstetiske årsager) der begyndte væggen at give efter på mindre end et år. Det blev løst med tykke U-bjælker på hver side af glasset.

Det mindste du bør gøre, er at få en dygtig tømrer til at give en udtalelse, inden du gør noget, synes jeg.

Du kan få navn til i hvert fald én dygtig i Dalarna, hvis du sender en pm.

Et spørgsmål fra en nysgerrig bare:
Hvad er det, der forhindrer, at man udvider åbningen og bare indsætter et nyt sværd?

Det eneste, der er risikoen, som jeg har forstået det, er, at der kan være dymlinger, som i dag er indfældede på passende afstand fra den gamle åbning, og hvis man fjerner disse, kan konstruktionen destabiliseres.

Men det afhænger jo af OM der findes sådanne, og hvor de sidder/hvor meget man udvider?
Og så burde der vel også være andre dymlinger på væggen, selvom man måske har svært ved at vide præcis, hvor disse er lokaliserede - men en ordentlig gåt/sværd burde vel stive tømmermursvæggen op også i så fald?

/K

At bygge ud er ikke en mulighed. Halve huset er allerede udbygget fra tidligere og bygget med almindelige reglar. Men det er desværre ikke i den del af huset, hvor jeg vil have døren. Synes at det burde gå fint at udvide, da der allerede har været en dør på 90 cm der tidligere, men nu bliver det jo 140. Men hvis man sætter planker på indersiden og ydersiden ved siden af åbningen og sætter en gevindstang lige igennem cirka hver tredje bjælke og skruer sammen, så de klemmer bjælkerne sammen, da tror jeg, det skal meget til, hvis væggen skal kunne kollapse. Det burde jo blive stærkere end svärd/gåt.
/Anders

abel48 sagde:
...Men sætter man planker på indersiden og ydersiden ved siden af åbningen og sætter en gevindstang lige igennem typisk hver 3. bjælke og skruer dem sammen, så de klemmer bjælkerne sammen, så tror jeg, at der skal meget til, før væggen kan bule ud. Det burde jo blive stærkere end et svær/gåt.
/Anders
Det bliver sandsynligvis stærkt nok, men måske ikke så pænt/energieffektivt som et gåt/svær? :)

/K

Dyvler stabiliserer til begge sider (både tværs og langs stammen), sværd stabiliserer vel næsten kun i sidled tværs stammen og ikke i stammens længderetning? Det betyder så, at hvis dyvlerne revner, så falder måske væggen, som døren sidder i, ikke ud, men væggen, der forbinder til den i hjørnet, mister støtten i sidled.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.