Y
Hvordan finder man tømrere i nærområdet?
 
Har nu revet op lidt mere og kigget, og det ser ikke ud til at være bygget som jeg troede. Ved siden af åbningen står der to stående stokke og bærer stokkene ovenover. Derefter ser det ud til at være en liggende planke efter de to stående stokke. Jeg lægger nogle billeder op, for det er så svært at forklare. Disse billeder er på højre side set udefra. Jeg er på venstre side, hvor gavlen er, men har ikke nået det endnu.

Med venlig hilsen Anders
Vægkonstruktion med to stående bjælker og liggende planker, delvist afsløret med fjernet ydre lag.
Udvendig byggevæg med synlige træplanker i forskellige nuancer, nogle i rød og grå, samt isoleringsmateriale og sort belægning tæt ved.
En nærbillede af flere lag af træplanker og isolering på en byggevæg, delvist dækket af en presenning.
 
Opdaterer med lidt tydeligere billeder
Opdateret billede af træramme i indendørs renoveringsprojekt, viser eksponeret træværk og en hvid afdækning udenfor.

Facade af hus under renovering med synligt isoleringsmateriale og trælister. Trædør i midten, taget mangler beklædning, og en stige er delvist synlig.

Ufærdigt rum under renovering, åbning i væggen med byggeaffald på gulvet og en kat, der går ind i rummet.
 
  • Synes
ninhuo
  • Laddar…
de der ville jeg i hvert fald ikke turde flytte
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
De jeg har tænkt er at først sætte en støttestolpe i midten, så kappe de stående stokke på begge sider, og derefter flytte dem ud mod siderne ca. 20 cm hver eller erstatte dem med stående limtræsbjælker eller planker. Spørgsmålet er, hvilken dimension man har brug for?

Mvh Anders
 
Jeg ved absolut intet om tømmerhuse/konstruktioner, men spontant ville jeg nok trække mig tilbage og tænke om. Det føles slet ikke godt at begynde at fjerne støtter, når det ser sådan ud; jeg ville ikke have turdet gøre det. I hvert fald ikke uden at konsultere nogen, jeg ved er dygtig til deres sag, og som har erfaring med at arbejde med tømmer. Men det er bare mine fem cent...
 
Findes der 3 bærende bjælker ovenfor, ville jeg nemt skære op for en dør, men jeg ville nok gemme en stående bjælke på knudesiden.

Jeg gætter på, at du kan fjerne hele hjørnet, og huset står stadig, endda svært at rive med fx gravemaskine...

Men jeg er bare en glad amatør, dog har jeg "skåret op" mit tømmerhus og lavet om en hel del... Kan ikke mærke nogen tendens til bevægelser.
 
Tænkte jeg saver de stående væk og erstatter dem med 90x90 limtræsbjælker som støtte under de liggende stammer, tror det er 3 stk, måske endda 4 stk.

Mvh Anders
 
Altså hvis man skulle følge rådene på dette forum, så ville verden stoppe helt og holdent. Man skal ikke få lov til at bygge om i tretusinde år gamle huse fordi de kollapser ved næste vindpust? Det er vel bare at bygge om og forstærke ordentligt? Der findes mere moderne ting til at fastgøre ting med nu til dags, man behøver ikke bruge nogle rådne trædyvler bare fordi man gjorde det i år 1642.
 
  • Synes
Mr_Bear og 4 andre
  • Laddar…
Ingen har sagt, at det ikke må bygges om, det der er blevet sagt, er, at man skal få hjælp af nogen, der forstår, hvordan tingene hænger sammen.

Dymlingar er ingen "rådne træpropper", den store pointe med dymlingar er, at de stabiliserer i to retninger og samtidig sidder helt skjult inde i væggen. De omtalte svärden stabiliserer i én retning, men er også indfældet i væggen.

Jo, man kan stille sig og skrue to franskskruer i hver bjælke gennem en stålbjælke, men det bliver jo ikke særlig pænt med stålbjælker uden på væggen og franskskruernes hoveder.
 
Er det der tømret overhovedet?
Jeg synes, det ligner en gammel stolpeværkskonstruktion med nogle tømrede omgange ovenpå. I så fald kan du flytte på stolperne lidt uden at det gør nogen skade overhovedet........ men hvis det er tømret, så har du meget gode grunde til at holde fingrene i ro og lade det være som det er.
 
Ja huset er tømret på de andre væggene men ved ikke hvorfor de er bygget sådan her lige her måske er det en gammel tilbygning eller noget sånt. Tror jeg stempler op væggen og kapper dem væk og sætter 2 stående limtræsbjælker der i stedet.

Mvh Anders
 
Hvad er det for en type bygning fra starten? Kan det være en overetage med åbent nedenunder fra starten?
 
Overraskende at den tømrede gavl står på ret uden forvæg...... men nogle gange har man held.
 
  • Synes
Blwrgrl
  • Laddar…
Ingen anelse hvad det er for en type bygning, der findes jo ingen tegninger tilbage, og jeg har ikke boet her så længe endnu. Men over etagen er det ikke tømret hele vejen, men stopper ca. under vinduerne, og så er der stående stokke der også op til tagryggen. Huset er 1.5 plan med mansardtag, hvis det siger noget. Men nederste etage er tømret, undtagen der hvor jeg skal åbne op.

Mvh Anders
 
  • Synes
Browning12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.