Har nu revet op lidt mere og kigget, og det ser ikke ud til at være bygget som jeg troede. Ved siden af åbningen står der to stående stokke og bærer stokkene ovenover. Derefter ser det ud til at være en liggende planke efter de to stående stokke. Jeg lægger nogle billeder op, for det er så svært at forklare. Disse billeder er på højre side set udefra. Jeg er på venstre side, hvor gavlen er, men har ikke nået det endnu.
De jeg har tænkt er at først sætte en støttestolpe i midten, så kappe de stående stokke på begge sider, og derefter flytte dem ud mod siderne ca. 20 cm hver eller erstatte dem med stående limtræsbjælker eller planker. Spørgsmålet er, hvilken dimension man har brug for?
Jeg ved absolut intet om tømmerhuse/konstruktioner, men spontant ville jeg nok trække mig tilbage og tænke om. Det føles slet ikke godt at begynde at fjerne støtter, når det ser sådan ud; jeg ville ikke have turdet gøre det. I hvert fald ikke uden at konsultere nogen, jeg ved er dygtig til deres sag, og som har erfaring med at arbejde med tømmer. Men det er bare mine fem cent...
Altså hvis man skulle følge rådene på dette forum, så ville verden stoppe helt og holdent. Man skal ikke få lov til at bygge om i tretusinde år gamle huse fordi de kollapser ved næste vindpust? Det er vel bare at bygge om og forstærke ordentligt? Der findes mere moderne ting til at fastgøre ting med nu til dags, man behøver ikke bruge nogle rådne trædyvler bare fordi man gjorde det i år 1642.
Ingen har sagt, at det ikke må bygges om, det der er blevet sagt, er, at man skal få hjælp af nogen, der forstår, hvordan tingene hænger sammen.
Dymlingar er ingen "rådne træpropper", den store pointe med dymlingar er, at de stabiliserer i to retninger og samtidig sidder helt skjult inde i væggen. De omtalte svärden stabiliserer i én retning, men er også indfældet i væggen.
Jo, man kan stille sig og skrue to franskskruer i hver bjælke gennem en stålbjælke, men det bliver jo ikke særlig pænt med stålbjælker uden på væggen og franskskruernes hoveder.
Er det der tømret overhovedet?
Jeg synes, det ligner en gammel stolpeværkskonstruktion med nogle tømrede omgange ovenpå. I så fald kan du flytte på stolperne lidt uden at det gør nogen skade overhovedet........ men hvis det er tømret, så har du meget gode grunde til at holde fingrene i ro og lade det være som det er.
Ja huset er tømret på de andre væggene men ved ikke hvorfor de er bygget sådan her lige her måske er det en gammel tilbygning eller noget sånt. Tror jeg stempler op væggen og kapper dem væk og sætter 2 stående limtræsbjælker der i stedet.
Ingen anelse hvad det er for en type bygning, der findes jo ingen tegninger tilbage, og jeg har ikke boet her så længe endnu. Men over etagen er det ikke tømret hele vejen, men stopper ca. under vinduerne, og så er der stående stokke der også op til tagryggen. Huset er 1.5 plan med mansardtag, hvis det siger noget. Men nederste etage er tømret, undtagen der hvor jeg skal åbne op.
Mvh Anders
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.