Hej

Spørgsmålet kan have været oppe tidligere, men fandt ikke noget ved en hurtig søgning.

Jeg har brug for at skære pladestel (de man bruger som vægprofiler) på lidt forskellige måder og mål. Jeg har brug for at få alt ordentligt lige, så at bruge en bajonetsav tror jeg ikke bliver muligt.

Kan man save dem fx med båndsaven, hvis jeg bruger et slidt blad? Eller kan man køre det igennem bordssaven? Hvor meget beskadiges bladene?

Det er jo meget tynd plade.

• Plåtregel set fra siden, liggende på en flad overflade. Reflekterer lys, viser tekstur og finish. Slidmærker kan ses på metallet.
Hvad er der galt med almindelig pladesaks?

Absolut intet galt overhovedet. Får bare det ikke så lige med den heller.. :(

Du kan kappe med vinkelsliber

hvorfor skal det være lige, når du kapper?

jackt sagde:
Absolut inget fel alls. Får bara det ikke så lige med den heller.. :(
Du bør have en pladesaks til formålet, ikke en tandet allroundsaks fra Biltema. I pladen plejer der også at være et indpresset mønster, som gør det let at sigte lige.

Hvis det er alu, så er der ingen problemer med at save med båndsav. Du kan tilmed save grove ting i alu men da bør man bruge t-röd som kølemiddel ellers klistrer tænderne til.

jeg troede, at en af pointerne med at bygge vægge med plåtregler var netop, at man IKKE behøver at være så omhyggelig med længdetilpasningen....

Det gør ikke noget, hvis reglen er -10 mm og skæv. Måske har TS en anden årsag til at have lige snit.

Ja, det skal ikke være til vægge. Så bruger jeg pladesaksen.

Denne gang skal jeg bygge et "emhætteskab/emhætte" til at hænge på væggen over komfur/brændeovn. Man må ikke have træ nærmere end 1m over brændeovnen. Så jeg tænkte at lave rammen med pladereglerne. Så vil jeg gerne have, at det bliver rette vinkler osv..

Kan jo bruge en nedstryger sammen med en geringsboks, hvis ikke savene fungerer..

3D-model af ramme til flæktskåp/spiskåpa, konstrueret med metalreglar for at sikre rette vinkler til montering over komfur.

Senest redigeret:
Man kan klippe bort trekanter på siderne af reglen og gemme bunden, så fungerer bunden som et "hængsel" og konstruktionen bliver mere stabil. Skal du beklæde huven med plade, så er nok det nemmeste at lave en tegning til pladeslageren.

spiskrok sagde:
Man kan klippe bort trekanter på siderne af reglen og spare bunden, så fungerer bunden som et "hængsel" og konstruktionen bliver mere stabil. Skal du beklæde hætten med plade, så er det nok det enkleste at lave en tegning til en blikkenslager.
Vil først og fremmest fjerne den lille vinkel yderst på den korte side, den gør nu, at reglerne ikke går ind i hinanden. Tænkte derefter at popnitte de overlappende dele sammen, så burde alt sidde ordentligt. Derefter skal der fjernes dele midt i en regel, det er der, jeg tror det bliver lettere og mere præcist end med pladesaksen.

Den skal beklædes med minerit-plade, som sandsynligvis skal pudses...

Men en vinkelsliber kunne vel også fikse det.

Men det primære spørgsmål er stadig, kan man save "denne" metal med et træsavklinge? Uden at de tager skade?

Senest redigeret:
  • Synes
annathus
  • Laddar…
Hvis det er aluminium og du har en fintandet klinge, tager den ikke meget skade, hvis det er plade går det ikke. Jeg tror, at du kan få problemer med mineritten mod reglen. Reglen vil udvide sig af varmen, derefter vil fugemassen sprække i samlinger og ved skruehoveder. Du måske klarer dig, men det er værd at overveje.

Ok. Er der nogen, der ved, hvilken metal det er i disse reglar, den er magnetisk testede jeg nu. Aluminium er vel ikke magnetisk?

Ja, det var godt at vide troede ikke det skulle kunne bevæge sig så meget. Måske skal jeg overveje det en gang til...

Det er muligt at skære metalregler på et almindeligt savbord med en træskæreskive. Men du bør bruge en fintandet skive og ikke trykke for hårdt, så du ikke brænder tænderne. Selvfølgelig mister klingen sin skarphed, hvis du skærer i metal. Det gør den også, hvis du skærer i hårdt laminatgulv. Med en lille diamantfil kan du genoprette skarpheden. Hvis du bruger en gammel uskarp klinge, vil du hurtigt brænde (udhærde) tænderne, så det er vigtigt, at du har skarpe tænder, hvis du skal skære i metal. Det klart bedste, hvis du skal skære mange regler, er at købe en hårdmetalklinge til metalskæring. Bør findes én, der passer til din montering og med den rette diameter.

• Synes
jackt
  • Laddar…
jackt sagde:
Ok. Er der nogen som ved, hvad for en metal det er i disse reglar, den er magnetisk testede jeg nu. Aluminium er vel ikke magnetisk?

Ja, det var godt at vide troede ikke det skulle kunne røre sig så meget. Måske skal jeg tænke en omgang til..
Billedet i første indlæg viser en elgalvaniseret stålregel.

Senest redigeret:
  • Synes
jackt
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.