Leca i styrkeklasse 3 (3Mpa eller ca 30kp/cm2) er let at save i, jeg brugte en DeWalt alligatorsav med hårdmetaltandede klinger, den savede som i smør, med perfekte snit.
Det gik dårligere med Weber ISO-Leca blokkene, de var i klasse 5 (5Mpa) og meget hårdere.
Alligatoren gav slet ikke pæne snit, det måtte blive en vinkelsliber med diamantklinge.
Jeg prøvede det ikke, men det bedste er sandsynligvis en diamantsav på stativ, men de er dyre ca. 4-500 per dag i leje, mod en hundredekroneseddel for alligatoren og 200:- i køb for en 23cm diamantklinge til eksisterende vinkelsliber.
Leca i styrkeklasse 3 (3Mpa eller ca. 30kp/cm2) er let at save i, jeg brugte en DeWalt alligatorsav med hårdmetaltandede klinger, den savede som i smør, med perfekte snit.
Det gik dårligere med Weber ISO-Leca blokkene, de var i klasse 5 (5Mpa) og meget hårdere.
Alligatoren gav ingen pæne snit overhovedet, det måtte blive en vinkelsliber med diamantskive.
Jeg prøvede ikke, men det bedste er sandsynligvis en diamantsav på stativ, men de er dyre, ca. 4-500 per dag i leje, mod en hund for alligatoren og 200:- i indkøb for en 23cm diamantskive til eksisterende vinkelsliber.
Jeg har selv lige muret en garage med webers nye Lecablokke, som er 25 tykke, og der brugte jeg mig af et blad, som så ud i stil med denne http://hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1302&c=10460&prodID=14813
Og det fungerede meget længe og gav fine snit. Men mit købte jeg fra jula, men kan ikke finde produktet der længere, kun den anden som jeg linkede til.
Jeg købte et "KWB" tigersavklinge med hårdmetaltænder til min tigersav, som reserve. Men den saver endnu dårligere end alligatoren, da klingen jo bøjer mere i sidled, snittene bliver ikke helt plane og rette.
Desuden, hvis I køber en tigersavklinge, sørg absolut for, at det er hårdmetalspidser, ellers slides det ud for hurtigt, og som sagt er der forskel på Leca og Leca, Byggmax-blokkene er blødere (og svagere) og går sikkert fint, men hårdere blokke end klasse 3 går ikke så godt...
Noget jeg bemærkede, når jeg savede, er at du bør lægge snit på begge sider, inden du saver igennem stenen helt, for at bladet skal følge snittet og få en lige og flot overflade.
Hvorfor har I brug for rene fine snit på en lecablok? Skal man imod forventning lave noget pænt i leca, så dækker man det vel alligevel med f.eks. puds. Når man murer med leca, går det jo fint med en økse og vende hugget ind i stødfugen (hvis man nu ikke er murer og bruger lecablokke til hverdag selvfølgelig, så synes jeg det er værd at købe et 1000 kr blad til en bajonetsav).
Jeg byggede fx vægge i 45 graders vinkel, hvilket gjorde, at det blev en pokkers masse at kappe diagonalt. Med et hårdmetalblad til en 4-hundrede, så var dette uden tvivl den mest smidige måde.....
Hmmm.... Det ser ud til, at jeg må tage noget af mit indlæg tilbage nu
Men for en almindelig mur/sokkel/væg er det ikke så mange nedskæringer, højst en per væg og omgang.
Men det afhænger jo også af, hvordan man opfatter meget; jeg synes ikke, det er meget, mens en anden måske synes, at en sten per omgang er urimeligt meget at hugge.
Hvor mange snit det bliver pr. skift afhænger jo af konstruktionen, er det fire vægge (nyt hus) eller tre (tilbygning som hos mig), udtag til døre og vinduer.
I mit tilfælde kom problemerne først med den hårdere ISO-Leca desuden, der må jo udtag til hjørneblokkene laves, ellers bliver det kuldebroer. Så det bliver altid en del savning.
Vedlægger billede af "skæv" alligatorskæring i ISO-Leca og eksempel på hvor meget savning der bliver i ISO-hjørneblokkene, sidste billede viser hvor tæt jeg vil have pasformen for at maksimere isoleringsværdien, alle ikke-bærende liggefuger (isoflade mod isoflade) og alle stødende fuge (iso og leca overflader) er fuget med SPUF.
Jeg har kun skåret nogle lecablokke. Men jeg brugte med nogenlunde succes en almindelig håndcirkelsav. Har en sav købt for 250 kr, som jeg bruger til "grimskæring".