Hej!

Jeg er i gang med at renovere i gangen og vil gerne fjerne en bue, der går ind i stuen. Jeg har indtil videre skåret op i det ene hjørne og stødte kun på et par typer riflede aluminiumstykker som forstærkning.

Det føles meget usandsynligt, men benytter lejligheden til at spørge alligevel, om nogen har erfaring med emnet. Dette kan vel ikke behøve at blive understøttet på nogen måde? Jeg ved, at en nabo har taget hele væggen ned og erstattet med en bjælke i loftet, men føler, at disse små hjørner umuligt kan gøre meget for holdbarheden.
 
  • En delvist renoveret buegang mellem en hal og en stue. Øverste venstre hjørne er skåret op, og en varmeovn ses i stuen bagved buegangen.
Hvælving er jo blandt de ældste måder at fordele laster ovenfra, så selvfølgelig kan det være bærende.
Hvordan ser det ud ovenfor? Har du nogen tegning?
 
Absolut men så lidt materiale uden armering, kan det bære så meget? Cirka en meter til venstre er der en åbning til køkkenet uden hvælving i samme størrelse som denne. Ovenover åbningen er der en halv meter letbeton tilbage før loftet, og lige ovenover er gangen på førstesalen. Har desværre ingen tegninger.
 
J
L Lucipurr sagde:
Absolut men så lidt materiale uden armering, kan det holde oppe så meget? Ca en meter til venstre er der en åbning til køkkenet uden hvælving i samme størrelse som denne. Over åbningen er der en halv meter letbeton tilbage inden loftet og lige over er hallen på overetagen. Har ingen tegninger desværre.
Men det kan være en letbetonbjælke over den anden åbning..
Er det muret med letbetonsten, så kan man ikke have en åbning uden en bjælke, der holder stenen oppe, og dette er uden byrder som vi ikke ved noget om..
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Men det kan være en letbetonbjælke over den anden åbning..
Er det muret med letbetonsten, så kan man ikke have en åbning uden en bjælke, der holder stenen oppe, og dette er uden belastninger, som vi ikke ved noget om..
Ja men det køber jeg, som du siger, at det kan være en bjælke over den anden dør, men så burde der være en bjælke over denne her også, og jeg saver jo ikke åbningen højere, end den allerede er, så bjælken forbliver intakt. Jeg er ret uvidende om emnet, så måske har jeg taget helt fejl. Dem, jeg har talt med før, har sagt, at det ikke skal være noget problem. Får vel se, om huset falder sammen.
 
M Maestrono sagde:
Hvælv er jo blandt de ældste måder at fordele laster ovenfra, så det kan bestemt være bærende.
Hvordan ser det ud ovenover? Har du nogen tegning?
Fik fat i tegninger fra kommunen, og sådan ser det ud, hvis det siger noget. Tog listerne ned fra åbningen til venstre og kan ikke se, at der ligger nogen bjælke der heller. Toppen af den åbning er lige så porøs som om man bare har savet op siporex
 
  • Plantegning af en lejlighed med mærkning af "Valv" og "Inte valv" ved åbninger mellem hall og soveværelse, uden indikeret bjælke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.