Tänkte se om man kan skaka liv i tråden, jag är i färd med att göra samma sak på liknande köksluckor av ek från 1980-tal. Hur slutade dethär?
Det finns ju oljehärdad masonit som rimligen inte borde svälla och krympa och göra så att luckan slår sig?
Det slutade over forventning faktisk. Hele forløbet blev som følger:
1. Limede krydsfiner for at udfylde spejldelen med noget sejt lim, som jeg trak ud med tandspartel. Desværre har jeg glemt, hvad det var for et produkt, men jeg mindes, at det var typ vådrumslim.
2. Limede masonit med en hvid side ovenpå med lidt udstik. Jeg brugte samme type lim som til krydsfineret.
3. Jeg lagde to låger oven på hinanden med masonitsiden mod hinanden, og tvingede dem sammen. Efter at limet hærdede, og jeg løsede tvingerne, så jeg til min lettelse, at lågerne ikke havde slået sig overhovedet.
4. Overhænget blev savet bort med bordrundsav, og en overfræser med kantstål trak masoniten jævnt med lågen. Et afrundingsstål rundede kanterne.
5. Grundmaling.
6. Slutmaling tre gange.
7. Bor nye huller til nye håndtag. Jeg fremstillede en jigg for at få hullerne på den rette afstand fra kanten. Dette fungerede "så der". Et tip er at bore hullerne før kanterne rundes af med afrundingsstålet.
Slutresultatet er fuldt ud godkendt i vores hushold. Mange ville sikkert ikke være tilfredse, men synes det ser hjemmelavet ud, men det handler jo om personlig smag, ambitionsniveau, økonomi og miljøtænkning.
Slutrefleksioner:
Masonit er det forkerte materiale at arbejde med, hvis man kræver præcision og finish. Det er blødt og utrolig følsomt, så laver man den mindste fejl et sted, er det nærmest umuligt at fikse pænt. På en låge borede jeg lidt forkert til håndtaget. Jeg forsøgte at spartle hullerne med fine spartel, men så snart jeg begyndte at slibe spartlen, "opløstes" overfladen på masoniten, og det blev at jage sin egen hale med mere spartel og mere slibning. Til sidst var det bare at give op og leve med, at det ikke blev så pænt... heldigvis dækker håndtaget (på sin rette plads) det meste af det grimme. Jeg måtte også være meget forsigtig med sandpapiret efter fræsningen.
Arbejdsindsatsen er massiv. For mig blev dette et "satans ihærdighed"-projekt, som jeg aldrig ville have startet, hvis jeg havde vidst, hvor meget arbejde det indebar. Når det kommer til stykket, blev resultatet dog cirka som vi håbede, og at gennemføre et sådan projekt giver en vis stolthed... hvilket ikke er til at foragte i sammenhængen. At vi sparede en hel del penge på ikke at skaffe nye låger er faktisk underordnet det.
Hold da op, hvilket kæmpe arbejde det lyder som. Det føles bekendt at kaste sig over noget sådant og fortryde det et sted undervejs. Så bliver det bare et spørgsmål om stædighed til sidst. Når du skriver, at du tvang to låger ad gangen, hvor mange limede du per omgang? I betragtning af at et køkken har en bunke låger, kan jeg forestille mig, at man vil få brug for masser af tvinger, hvis det skal gøres nogenlunde rationelt.
Det vigtigste er jo, at de ikke slår sig. Måske kan det være værd at prøve med 3mm hdf eller mdf.
Det sluttede over forventning faktisk. Hele forløbet blev som følger:
1. Limede plywood for at fylde spejldelen ud med noget sejt lim som jeg trak ud med tandspartel. Desværre har jeg glemt hvad det var for produkt, men jeg mener at det var typ vådrumslim.
2. Limede masonit med en hvid side ovenpå med lidt udstik. Jeg anvendte samme type lim som til plywooden.
3. Jeg lagde to låger ovenpå hinanden med masonitsiden mod hinanden, og tvang dem sammen. Efter at limet hærdede, og jeg løsede tvingerne, så jeg til min lettelse at lågerne ikke havde slået sig overhovedet.
4. Overhænget blev skåret væk med bordsav, og en overfræser med kantjern træk masoniten jævnt med lågen. Et afrundingsjern rundede kanterne af.
5. Grundmaling.
6. Slutmaling tre strygninger.
7. Bor nye huller til nye håndtag. Jeg lavede en jigg for at få hullerne på den rigtige afstand fra kanten. Dette fungerede "sådan der". Et tip er at bore hullerne før kanterne rundes af med rundingsjernet.
Slutresultatet er fuldt godkendt i vores husstand. Mange ville sikkert ikke være tilfredse, men synes at det ser hjemmelavet ud, men det handler jo om personlig smag, ambitionsniveau, økonomi og miljøtanke.
Slutreflektioner:
Masonit er forkert materiale at arbejde med hvis man kræver præcision og finish. Det er blødt og utroligt følsomt, så laver man den mindste fejl et sted, er det næsten umuligt at rette pænt. På en låge borede jeg lidt forkert for håndtaget. Jeg forsøgte at spartle hullerne med finspartel, men så snart jeg begyndte at slibe spartlen "opløstes" overfladen på masoniten, og det blev til at jagte sin egen hale med mere spartel og mere slibning. Til sidst var det bare at give op og leve med at det ikke blev så pænt...heldigvis dækker håndtaget (på sin rette plads) det meste af det grimme. Jeg måtte også være meget forsigtig med sandpapiret efter fræsningen.
Arbejdsindsatsen er massiv. For mig blev det her et "jævlar anamma"-projekt, som jeg aldrig ville have startet hvis jeg vidste, hvor meget arbejde det indebar. Med facit i hånd blev resultatet alligevel cirka som vi håbede, og at gennemføre sådan et projekt giver en vis stolthed...hvilket ikke er at foragte i sammenhængen. At vi sparede en hel del penge på ikke at skaffe nye låger er faktisk underordnet det.
Når du skriver at du tvang to låger ad gangen, hvor mange limede du per omgang?
Nu var det et stykke tid siden jeg gjorde limningen, men som jeg husker det, tvang jeg nok flere stykker sammen end to ad gangen. Kan sige, at vi levede uden låger i ret mange måneder, hvilket var utroligt bekvemt...men det bliver jo hurtigt beskidt på hylderne og det, der står på dem.
Her er et billede. Nyt gulv er lagt, ny vask, bordpladerne er bejdset og olieret. Flisearbejdet er i gang.
Dette projekt har stået på i flere år. Dette pga at jeg ikke er helt rask, så jeg kan ikke arbejde lige så effektivt som raske mennesker. Min kone er ikke den handy type, men vi har meget venlige naboer, der stiller op og hjælper til, når de kan...og de opmuntrer os til at holde projektet i gang. Vi nærmer os dog afslutningen nu...det som mangler er at skifte emhætten og montere alle lister samt lidt småtfix.
Nu var det et stykke tid siden jeg gjorder limningen, men som jeg husker det så tvang jeg nok flere stykker sammen end to ad gangen. Kan sige, at vi levede uden låger i ret mange måneder, hvilket var utroligt bekvemt...men det bliver jo hurtigt beskidt på hylderne og det, der står på dem.
Her er et billede. Nyt gulv er lagt, ny vask, bordpladerne er bejdset og olieret. Flisearbejde pågår.
[billede]
Dette projekt har stået på i flere år. Dette pga at jeg ikke er helt rask, så jeg kan ikke arbejde lige så effektivt som raske mennesker. Min kone er ikke den handy type, men vi har meget venlige naboer som hjælper til når de kan...og de opmuntrer os til at holde projektet i gang. Vi nærmer os dog afslutningen nu...det der mangler, er at udskifte emhætten og montere alle lister samt lidt småreparationer.
Ser flot ud!
Du sparer sikkert en god slant på projektet.
Kender det godt, at alt tager lang tid, når man ikke er helt rask i kroppen, men det er bare at kæmpe videre, så bliver det klart, når det bliver klart.
Besparelsen er, som jeg skrev, underordnet følelsen af præstationen... men det er klart, det vi har sparet ved at gøre det på denne måde kan vi f.eks. bruge på en mere eksklusiv emhætte. Sådan en samler man jo ikke selv lige.
Nu var det et stykke tid siden jeg gjorde limningen, men som jeg husker det, så tvang jeg nok flere stykker sammen end to ad gangen. Kan sige, at vi levede uden låger i ret mange måneder, hvilket var utroligt bekvemt...men det bliver jo hurtigt snavset på hylderne og det der står på dem.
Her er et billede. Nyt gulv er lagt, ny køkkenvask, bordpladerne er bejdset og olieret. Flisebelægning er i gang.
[billede]
Dette projekt har stået på i flere år. Dette pga at jeg ikke er helt rask, så jeg kan ikke arbejde lige så effektivt som raske mennesker. Min kone er ikke den handy type, men vi har meget venlige naboer, der stiller op og hjælper til, når de kan...og de opmuntrer os til at holde projektet i gang. Vi nærmer os dog afslutning nu...det der er tilbage er at skifte emhætten og montere alle lister samt lidt småfix.
Det ser rigtig flot ud! God inspo, og antagelig lidt samme stil som vi er ude efter. Nu føles det overkommeligt.
Jeg endte med at lave mine egne køkkenlåger for omkring et år siden. I mit tilfælde var problemet, at jeg blev træt af køkkenleverandører, der ikke kunne levere låger i træ. Og jeg har lignende refleksioner. Det er et kæmpe arbejde, og det blev ikke perfekt. Det største arbejde er maleriet. Jeg er usikker på, om jeg ville gøre det igen, men jeg er tilfreds til sidst.
Det er umuligt at få et perfekt resultat, hvis man maler med pensel, så man må være overbærende med det. Det kræver dygtig sprøjtelakering og de rette forudsætninger for at få "fabrikslooket", og ingen af delene havde jeg.
Det er umuligt at få perfekt resultat, hvis man maler med pensel, så man må have forståelse for det. Der kræves dygtig sprøjtemaling og de rette betingelser for at opnå "fabrikslook", og intet af det havde jeg.
Lågerne jeg erstattede var sprøjtemalet. Jeg tror, det blev gjort i 2004, da den forrige ejer renoverede køkkenet efter en brand. Det var heller ikke et perfekt resultat. Og det var bestemt ikke holdbart. Det var slidt væk ind til grunden mange steder. Desuden var det ikke udseendet af fabrikslakeret MDF jeg var ude efter.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.