Hej,

Vi er i færd med at budgetrenovere vores køkken, som er i god stand, men det føles lidt umoderne. Desværre valgte den tidligere ejer, som byggede køkkenet, spejllåger med en buet bue øverst, hvilket ikke er særligt pænt.

Jeg har haft mange overvejelser om, hvordan jeg kunne få glatte låger, alt fra farvet plexiglas (dyrt) til spartelmasse (ingen god idé af mange grunde). Så kom jeg i tanke om masonit. Det er jo glat, meget billigt og let at bearbejde. Jeg testede derfor at lime en plade 1,5 mm masonit fra "godt-at-have"-kassen, hvilket fungerede godt. Jeg grundede den og har nu malet den to gange.

Nu opdagede jeg, at lågen er lidt buet. Min første tanke var, at masoniten var svulmet af fugten i malingen, men så burde lågen være blevet konveks set fra overfladen, der blev malet, ikke konkav. Det føles altså, som om masoniten er krympet. Jeg er ikke helt 100 på, om lågen var lige fra starten, dette var en låge, vi fandt på loftet, som blev til overs, da køkkenet blev bygget, men det føles som om det er masoniten, der har fået den til at bule.

Er der nogen, der ved, om der er en måde at forhindre dette på?

Hvis dette skal gøres på de "rigtige" låger, så bliver det 3 mm masonit. Det ser ud til at være det tyndeste, der kan fås hos de normale byggemarkeder. Jeg limede pladen med almindelig trælim og har malet med vandbaseret maling.

At sætte masonit på begge sider er ikke aktuelt, da lågerne så vil blive alt for tykke, og det bliver sandsynligvis også problemer med hængslerne.

Mvh
Fred

Cheesen
Nu ved jeg jo ikke, hvilket budget din budgetrenovering har, men at bestille nye glatte låger fra dit lokale snedkeri vil ikke koste en større formue. At lime en plade på den ene side af en spejllåge vil få lågen til at blive vind og skæv. Hvis du har adgang til en finerpresser, kan det gøres, men man skal sætte plade på begge sider, hvis det skal holde langsigtet.

Hvis I har tænkt jer at blive boende, så er nye låger måske en billig måde at gøre køkkenet jeres.

• Synes
AG A og 1 anden
  • Laddar…
Tanken er at rive hele køkkenet ned i fremtiden, men nu har vi levet og lidt af køkkenet i fem år, så noget var nødt til at ske. Det handler ikke bare om budget, men også at det er lidt sjovt at se, hvor meget det er muligt at forvandle det, der findes.

Cheesen
Er du lidt handy og synes at det er sjovt så er det ikke specielt svært at fremstille egne låger af 16mm mdf. Men specielt meget billigere end hvis et lokalt snedkeri gør det, bliver det nok ikke, hvis du ikke har de nødvendige værktøjer.

Jeg kan bidrage med en forklaring på, hvorfor lågen bøjer sig. Når du limer en masonit, gør du den våd med limmet. Så svulmer masoniten lidt. Når limmet har sat sig, og fugten derefter tørrer ud, krymper masoniten tilbage. Derfor krøller lågen.

Som allerede påpeget plejer man at spærre bagsiden ved at lime på tilsvarende måde på begge sider. Det vil du ikke, fordi det bliver for tykt.

Der findes en metode, der kan fungere. Der duer ikke masonit, men du skal i stedet købe 3mm MDF (ubetydeligt dyrere end masonit).
Tricket er at grunde begge sider af MDF'en, inden du sætter den på lågen. Derefter limer du med et patronlim som fx ms-polymer. En streng en centimeter fra kanten og lidt her og der indvendigt.

Mere besvær, men større chance for at lykkes. Tanken er, at du ikke gør pladen du sætter på våd ved monteringen.

I øvrigt er det sandsynligvis nemmere og billigere med nye glatte låger, som allerede en har foreslået, men det er sjovere at gøre det selv.

Mvh Findus

• Synes
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
At lave egne låger i 16 mm MDF kunne være en mulighed, men jeg tror, det bliver lidt for kompliceret at få til hængslerne...

Jeg ville gerne bruge 3 mm MDF i stedet for masonit, men jeg har ikke kunnet finde det nogen steder...:confused: Kunne det ikke fungere at bruge samme metode med masonit, altså at grunde begge sider inden de limes? Jeg tænkte på at lime med et montagelim, da det beholder lidt elasticitet, hvilket måske kunne absorbere nogle af spændingerne.

Jeg har lidt svært ved at tro, at det ville være billigere med nye låger. Vi har 17 låger i forskellige størrelser og 6 skuffefronter, samt nogle passtykker, så det ender nok med at koste ret mange tusindlapper i sidste ende. Hvis jeg får det til at fungere med masonit, ville det nok koste en brøkdel af det. Det bliver naturligvis meget mere arbejde, men det har jeg intet imod, og jeg har tid.

Sådan ser låger og skuffefronter ud:

Hvidt køkkenhjørne med malede skabe og skuffefronter, håndtag i rustfrit stål, lavet i MDF eller masonit som del af DIY-renovering.

Overskabslågerne er ret meget længere, så der vil bøjningen sandsynligvis blive endnu større:

Et skab med tre lyse træskabslåger i køkkenet, fremstillet af MDF og behandlet med en enkel grunding og overmalet med vægmaling.

Her er testlågen:

Skabslåge i lyseblå MDF med et gyldent håndtag, monteret ved siden af en bogreol og en grov vægkant, ligger på et trægulv.

Dette var virkelig kun et "proof of concept", så jeg har slet ikke lagt meget arbejde i at få det pænt. Jeg lagde lågen på garagegulvet med et stykke bordplade ovenpå og nogle bilbatterier som vægt. Malingen, jeg brugte efter grunding, var en overskydende vægmaling fra soveværelset. Det skal selvfølgelig være en blankere maling, og sandsynligvis en anden nuance (hustruen bestemmer).

For at stabilisere masonitten og mindske risikoen for støj lagde jeg en 10 mm tyk fyrretræsplade fra en gammel køkkenskuffe i spejlet inden jeg limede. Dette tror jeg er ekstra vigtigt på overskabslågerne, da de er så lange. Min tanke er at skaffe 10 mm krydsfiner og skære stykker til efter spejlenes form. Måske hjælper det også med at mindske bøjningen?

P Paxman sagde:
spegelluckor med en valvbåge överst hvilket ikke er specielt pænt.
og jeg som syntes de så helt OK ud... :oops:

• Synes
Paxman
  • Laddar…
Det syntes jeg også, da vi købte huset. Konen har dog aldrig brudt sig om dem, og nu, efter fem år, er jeg helt enig med hende.

Der er også en helhed, som ikke fremgår af billederne, der gør, at vi føler, vi skal have lavet en ændring. Bare det, at vi har malet stammerne og hylderne hvide i stedet for falsk eg, har gjort en stor forskel... men det gør også, at lågerne ser meget slidte ud, og da vi stræber efter at modernisere med et nik til husets 60'ere, passer almue-stilen slet ikke.

P Paxman sagde:
Vi har 17 låger i forskellige størrelser og 6 skuffefronter, samt lidt pasbitte, så det bliver nok ret mange tusindlapper til slut.
Vi har noget lignende antal og købte "specialfremstillede" låger og fronter. Nu var det over ti år siden, men jeg har for mig, at det løb op i knap 15 tkr totalt inklusive lidt tilbehør som skuffeindsatser, lysrammeliste og hængsler. Jeg syntes, det var overraskende billigt, men det er naturligvis en del tusindlapper og betydeligt dyrere end lidt MDF eller masonit. Det kan måske alligevel være værd at undersøge, hvis du føler, at "pålægspladevejen" ikke bliver godt.

Cheesen
Jeg har kigget videre lidt, og har nu fundet et produkt, som jeg tror kan løse problemet med, at limet får pladen til at svulme. Det kaldes for "Lakeret board" og findes på Hornbach. Har alligevel et ærinde dertil i morgen, så jeg vil kigge lidt på det og se om der er nogen der, der kender produktet.

Jeg har også fundet ud af, at OSB-plader findes i 10 mm, hvilket jo er billigere end krydsfiner, men sandsynligvis fungerer lige så godt til at fylde spejlområdet.

optimum
Er det ikke nemmere at købe board i den rette tykkelse og fremstille helt nye låger end at lime tynde plader på og fifle?

Lakeret board er heller ikke løsningen.
Det skal være en symmetrisk løsning dvs. board på begge sider.
Og hvorfor jeg ved det, jeg har lavet fejlen jeg også.
Har også uddannede snedkervenner, der siger det samme.

Metoden med garagegulv og bilbatterier er lidt risikabel, der skal ikke meget til, at der opstår en sprække mellem låge og masonit, og hvad gør du så, spartel?

Jeg holder på tidligere indlæg om nye låger, lav selv af MDF eller bestil skåret på mål.

Protte

Tænkte se om man kan vække tråden til live, jeg er i færd med at gøre det samme på lignende køkkenlåger af eg fra 1980'erne. Hvordan endte det her?

Der findes jo oliehærdet masonit, som rimeligvis ikke burde svulme og krympe og få lågen til at slå sig?

Se bare hvor mange lag der er på krydsfiner, 3-5-7-9. Det skal være ulige, altså lige på begge sider. Ellers slår det sig sikkert...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.