Hvordan plejer man at gøre, når man skal fastgøre to stående 95-regler, kortside mod kortside? Jeg skal bygge på en regelvæg, så der kan være mere isolering. Lige nu er det som sagt kun et skelet. Jeg har nogle teorier selv, men der er sikkert en gængs metode blandt tømrere.
I stedet for at stille reglerne ved siden af hinanden, skal du forskyde reglerne. Du opstiller væggen med 95 reglerne på en 190mm syll, derefter placerer du regler mellem disse regler, men ved den anden kant af syllen. Du får da en 190mm væg, men har brudt kuldebroerne gennem reglerne. Du vil naturligvis ikke kunne bruge 190mm isolering, men skal bruge 95mm i både det indre og ydre regelværk.
Derefter kan du sømme på 45’erne liggende på disse som du har tænkt. Husk at eventuel diff.spærre skal sidde mellem 95 reglerne og 45 reglerne.
Derefter kan du sømme på 45’erne liggende på disse som du har tænkt. Husk at eventuel diff.spærre skal sidde mellem 95 reglerne og 45 reglerne.
Inden flere giver tips om forskellige måder at bryde kuldebroen på, skal vi måske spørge os selv, om konstruktionen kan klare sig med 45x95 i cc60 i (de bærende) ydervægge. Er det en eller toplans, hvilken spændvidde og type af spær, hvilken snezone osv.
Det er ikke helt umuligt (tror jeg), at 45x95 kan klare sig, især hvis spærene bliver afvekslet med en stående bærende bjælke under remmen. Men jeg synes, at spørgsmålet skal stilles ...
Hvis du har styrkekrav, der kræver samvirke af de to 45x95'ere, tør jeg ikke give noget forslag til samlingsteknik, da det måske er lidt specielle kræfter, der skal optages.
Ellers kan man måske forestille sig at skråsømmes, bruge sømplader (nogle stykker pr. regel). Men nu spurgte du efter gængse metoder hos tømrere, så jeg skal egentlig ikke forsøge at svare ...
At købe 195'ere i stedet, er det ikke noget at overveje?
Det er ikke helt umuligt (tror jeg), at 45x95 kan klare sig, især hvis spærene bliver afvekslet med en stående bærende bjælke under remmen. Men jeg synes, at spørgsmålet skal stilles ...
Hvis du har styrkekrav, der kræver samvirke af de to 45x95'ere, tør jeg ikke give noget forslag til samlingsteknik, da det måske er lidt specielle kræfter, der skal optages.
Ellers kan man måske forestille sig at skråsømmes, bruge sømplader (nogle stykker pr. regel). Men nu spurgte du efter gængse metoder hos tømrere, så jeg skal egentlig ikke forsøge at svare ...
At købe 195'ere i stedet, er det ikke noget at overveje?
Det er førstesalen på et 1,5-planshus det drejer sig om. Konstruktionen er sikkert korrekt dimensioneret for snelast osv. Mit spørgsmål handler egentlig om, at jeg er nødt til at bygge på væggen med yderligere 95 + 45 for at få den isoleringstykkelse, jeg har brug for. Burde måske have været tydeligere der. Så min påbygning har intet med konstruktionens styrke at gøre, men skal egentlig bare give plads til mere isolering samt bære gipsvæggene. Sorry! Nu er det måske lettere at give tips.
Den mest almindelige måde at samle to reglar på, uanset dimension, er at sømme lægter på begge sider af... altså ikke på kortsiderne, men på fladerne... Mindst 30 cm lange skal lægterne være, helst 40 cm... Mellem 8 og 12 søm på hver side af reglen... Altså 4-6 søm i hvert stykke/side... Hvad angår kuldebro i denne situation, er det ikke et problem, da du jo vil plastre mellem 95 og 45... (Ydervæg)... og så bruge 95 og 45 isolering.
22X95 eller 28x95 brædder er tilstrækkeligt til dit tilfælde..
Kig på mit AVARTbillede, så ser du en mængde lægter...
Klik på billedet, så bliver det større.... Det er 28X95 vi har anvendt for at sammenføje stolper i 45X95.. til hanebjælker og planker af 145X45
Kig på mit AVARTbillede, så ser du en mængde lægter...
Klik på billedet, så bliver det større.... Det er 28X95 vi har anvendt for at sammenføje stolper i 45X95.. til hanebjælker og planker af 145X45
Klik her for at svare