På billede ser I en stående regel, der går op til loftet og er bærende (45x170). I øjeblikket er der to vinduer her, disse skal udskiftes med to terrassedøre. Reglen i midten, som er bærende, vil blive tilbage, og terrassedørene skal monteres på hver side.
En stående bærende regel omgivet af isolering og trærammer med røde krydsmarkeringer på fjernelsesområderne, klar til installation af altandøre.

Alt med kryds vil blive fjernet, og tilbage står reglen, men jeg bliver nødt til at skære de to liggende regler, som den står på. Hvordan gør jeg dette bedst for at minimere risikoen for at flække disse liggende regler?

Min tanke er at sætte denne type vinkeljern på hver side af reglen, dette vinkeljern går altså op til den stående regel, i bunden fastgjort med skrue+plugg:
ESSVE vinkelbeslag 140x40x40x2,5, i metal, med flere huller til skruer, bruges til at forankre og støtte konstruktioner ved byg og renovering.

På kortsiden indendørs kan jeg også sætte et af disse vinkeljern og udvendigt en samlestang.

Hvis jeg skal skrue i de afskårne liggende regler, bliver det jo i endetræ, forbore og skrue forsigtigt i disse regler, eller kun "klemme sammen" med vinkeljern og skrue i den stående, så man ikke flækker de liggende regler?

Nogle tips eller idéer?

Tak!

• Synes
Peter321
  • Laddar…
Dem på siderne kan fjernes, men der er en syllbrædde i bunden, i mål omkring 45 X 145 måske, nu kan det ikke ses, men tryk under isoleringen, så alt er synligt. At skære af er måske ikke nødvendigt der, hvis det stykke, der bliver tilbage, kan revne og så kan den stående synke.

J jonaserik sagde:
Dem på siderne kan fjernes, men der er en syllbræt i bunden, i mål om 45 X 145 måske, nu er det ikke synligt, men pres unden isoleringen så alt er synligt. At skære af er måske ikke der bare, stykket som bliver tilbage kan sprække og så kan den stående synke.
Ja, præcis, og det er det tråden handler om.
Jeg skal altså skære begge liggende syllbrædder, så de har samme bredde som den stående regel (45mm). For at stabilisere det hele tænkte jeg at sætte vinkeljern som går et stykke op på den stående regel og holder alt på plads.

Vinkeljern i blå:
Vinduelt område med trærammer og isolering; blå linjer markerer vinkeljern, røde kryds indikerer skærespunkter, klar plast dækker isoleringen.

Dette skrues i betonplade.
Min tanke er at skære en side af syllbrættet ad gangen, sætte et vinkeljern og så skære næste. Så får ingenting en chance for at bevæge sig sidelæns.

Alternativt stamp op loftet, fjern hele reglen og erstat den med en ny, der går hele vejen, når det er tid.

• Synes
RoAd
  • Laddar…
Din tanke gå godt, når du saver af bunden så tag det lidt forsigtigt så den ikke sprækker, så den del kan ligge tilbage som støtte under. Så er det nok med to vinkler, en på hver side, de skal bare holde så den ikke rykker sig. Nu står den fast på bunden. At begynde at skrue fra alle retninger kan gøre at den måske vil sprække. Brug ankarskruer som ikke knækker når de bider hårdt.

Vil
A Argastesnickaren sagde:
Alternativt støtte op loftet, fjern hele reglen og erstat den med en ny, der går hele vejen, når det er tid.
Vil helst undgå det, da det vil kræve meget mere af indervæggen at rive ned. Det føles også ret unødvendigt. Reglerne bør ikke knække af sig selv, og skulle de gøre det, er de klemt mellem vinkeljern.
J jonaserik sagde:
Din tanke fungerer godt, når du saver syllen af, så gør det forsigtigt, så den ikke knækker, så den del kan ligge tilbage som støtte under. Så er det nok med to vinkler, en på hver side, de skal bare holde, så den ikke ryger nogen steder. Nu står den stumt på syllen. At begynde at skrue fra alle sider kan gøre, at den måske vil knække. Brug ankerskruer, der ikke går i stykker, når de bider hårdt.
Ja, præcis, tænkte som sagt at save den ene side først, sætte vinkeljern og tage næste side. Skal jeg helt undlade at skrue i de to liggende sylledele, der bliver tilbage, og kun skrue i pladen og den stående regel?
Hvad mener du med, at ankerskruer ikke går i stykker?

Behøver ikke skrue noget regel/syll (du kan sætte en skrue på skrå i regel og syll, og det står stabilt med vinklerne på siderne. Den kommer ingen steder med fastgørelserne i betonen. Nu skal du sandsynligvis fastgøre karme i reglen, men det holder. Ankarskrue er det man bruger i spær når de fremstilles på stedet. Og utrolig stærke, almindelige gipsskrue går af hvis de er strammet for hårdt, ved den mindste bevægelse mellem det der skal skrues sammen. Nu skal du ikke have det, men som info. Du kan sætte vinklerne lidt som skråt fra hinanden, så skruerne går i forbandt i reglen og ikke lige overfor hinanden. Fortsæt som du har tænkt, så bliver det godt.

• Synes
joasag
  • Laddar…
R
Hvad er pointen med at have to døre, hvis der alligevel er en stolpe i midten?

• Synes
Röksvamp
  • Laddar…
R RoAd sagde:
Hvad er pointen med at have to døre, hvis der alligevel er en stolpe i midten?
At få følelsen af, at det er meget åbent mod bagsiden, uden at skulle bære taget med en solid bjælke og købe ekstremt dyre skydedøre. Det bliver 2 stk. 120 cm brede terrassedøre. Og beholder et af de tre vinduer, der allerede sad der. Så åbningerne bliver egentlig større, end hvad en skydedør ville have været.

• Synes
RoAd
  • Laddar…
Sådan bliver det.

• Stue med moderne møbler, rund sofabord, to beige sofaer, fladskærms-TV, store vinduer og brændeovn. Skandinavisk design med lyse gulve og vægge.
  • Synes
Klass0n og 1 anden
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Behøver ikke skrue noget regel/syll (du kan sætte en skrue på skrå i regel og syll. og det står stadigt med vinklerne på siderne. Den kommer ingen vegne med fæster i betonen. Nu skal du nok fæste karme i reglen, men det holder. Ankarskrue er det man bruger i spær, når de fremstilles på plads. Og utroligt stærke, almindelige gipsskruer går af, hvis de er spændt for hårdt, ved den mindste bevægelse mellem det der skal skrues sammen. Nu skal du ikke have det, men som info. Du kan sætte vinklerne lidt som skråt fra hinanden, så skruerne går omløbet i reglen og ikke mod hinanden. Fortsæt du som du har tænkt, så bliver det godt
Skar reglar og syll af. Turde skære alt uden at fæste i betonen. Reglar og syll uden fastgørelse i beton, med provisoriske skruer på plattjern nær vinduer og trægulv. Træregel fastgjort med metalbeslag og skruer mod betonbund, del af byggeprojekt.

Tænkte gøre sådan, men måske er det nok med en på hver side?
To metalbeslag fastgjort til træramme med skruer, placeret på betonoverflade.

Provisoriske skruer på fladjern.

På det sidste foto har du vendt vinklen ind under eller bare jævnet til, så den kom under. Det med på siderne kan du gøre, hvis jernene får plads og forstærker yderligere. Tænkte mig som dit forslag nu, fra begyndelsen. Med karmen i reglen vil der komme et tryk fra højre/venstre i nederdelen på reglen, og med de jern, du viser, holder det bedre imod. For det er nede, det er belastende, når døren er på plads. Sørg for at forstærke ved loftet også, kan du få plads til to jern på hver side, så er det ikke forkert.

J jonaserik sagde:
På det sidste foto har du drejet vinklen ind under eller bare jævnet til, så den er kommet under. Det med på siderne kan du gøre, hvis jernene har plads og forstærker yderligere. Tænkte mig som dit forslag nu, fra starten. Med karmen i reglen vil der komme et pres fra højre/venstre i nederdelen på reglen, og så med jernene du viser, så holder det bedre imod. For det er nede, det belaster, når døren er på plads. Sørg for at styrke op ved taget også, kan du få plads til to jern på hver side, så er det ikke galt.
Det er et fladjern på kortsiden og ingen vinkel. Tænkte sætte vinkellister, to på hver side og fladjern på kortsiderne. Men måske er det lige så godt at få sat en ekstra vinkelliste på kortsiden indendørs. Har måske ikke plads til vinkellister foroven, begynder at tage lidt meget plads med alle jern og skruer, så kan blive lidt stramt. Men kan skrue ekstra konstruktionsskruer i skrå?

Træbjælker og isolering omkring et vinduesramme med tape, viser konstruktion i et renoveringsprojekt indendørs.

Aha et fladjern, AJABAJA ikke godt det er skruet i den del under reglen og den del ligger løs på betonen. skal det være nogen nytte med jern så skal de fastgøres i reglen og betonen, Øverst så går reglen mellem to stykker og en på indersiden og står sikkert mod en rem der går rundt om huset, kan du få en vinkel på indersiden så er det godt. at skrå gør ingen nytte.

J jonaserik sagde:
Aha et fladjern, AJABAJA ikke godt det er skruet i den del under reglen og den del ligger løs på betonen. skal det være nogen nytte med jern så skal de fastgøres i reglen og betonen, Oventil så går reglen mellem to stykker og en på indersiden og står sikkert mod et svaleplank som går rundt huset, kan du få en vinlkel på indersiden så er det godt. at skrå gør ingen nytte.
Som sagt så er fladjernet der for at holde sammen det indtil jeg har fået vinkeljernene på plads. Men fladjernet gør jo lidt nytte og holder sammen alt også når vinkeljernene er på plads på siderne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.